Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del
Offentligt
Ministeren
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
I brev af 15. januar 2013 har udvalget efter ønske fra Rosa Lund (EL) stillet migfølgende spørgsmål:Spørgsmål nr. 60 (Alm. del)Ministeren bedes redegøre for internationale erfaringer (herunder de nordiske lan-de) med brug af SU’en som redskab til at få elever og studerende hurtigere igen-nem uddannelsessystemet.SvarStyrelsen for Videregående Uddannelse og Uddannelsesstøtte er med i et fælles-nordisk samarbejde, hvor studiestøtteforvaltningerne i de nordiske lande udvekslererfaringer inden for drift og administration af uddannelsesstøtte og følger udviklin-gen i de øvrige nordiske landes støttesystemer.De seneste norske og svenske erfaringer, som ministeriet er bekendt med, i forholdtil at bruge SU som redskab til at få de studerende hurtigere igennem uddannelser-ne er kort skitseret i et notat udarbejdet af Uddannelsesministeriet til SU-rådet iseptember 2012:http://www.su-raadet.dk/moeder/referater/2012/evidensnotat.pdf,jf. også mit svar på spørgsmål 58.Notatet omtaler ikke et norsk studium af effekterne af en tidligere uddannelsesstøt-te-reform (1991-1995), der belønnede studerende, der færdiggjorde deres videregå-ende uddannelse på normeret tid med ca. 18.000 norske kroneri form af nedsættelseaf deres lån (Gunnes, Trude: Financial incentives and studyduration in higheredu-cation, november 2012).Studiet konkluderer, at de studerende responderede positivt på færdiggørelsesbo-nussen, idet tidsforbruget ud over den normerede tid blev reduceret med 0,8 seme-ster i reformperioden og 1,5 semestre i de følgende to år efter reformen. Når reduk-tionen i studietiden er større i årene efter reformen, skyldes det, at de studerende,der afsluttede uddannelsen i reformperioden, havde påbegyndt uddannelsen, indenmuligheden for nedsættelse af lånet blev indført, og muligvis allerede var forsinke-de.Andelen, der fuldfører på normeret tid stiger med 3,8 procentpoint hvert år i re-formperioden. Udgangspunktet var en andel på 20 pct., så den steg til ca. 40 pct. iperioden. Andelen, der fuldfører en videregående uddannelse, er tilsyneladendeupåvirket af ordningen.
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Slotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.
13/000858-04
Side1/2
Ifølge artiklen findes der desuden indikationer for, at økonomiske incitamenter ermest effektive, når de berører studerende tidligt i uddannelsesforløbet.Analysen er gennemført på registerdata og er således baseret på store datamæng-der. Artiklens forfattere anfører dog, at det er vanskeligt at drage klare politiskekonklusioner på baggrund af analysen, da mekanismerne bag udviklingen ikkekendes.Jeg er endvidere bekendt med, at tænketanken DEA i november 2012 offentlig-gjorde en rapport med internationale erfaringer med reformer af studiestøtte.
Med venlig hilsenMinisteriet for Forskning,
Morten Østergaard
Innovation og Videregående
Uddannelser
Side2/2