Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del
Offentligt
1172438_0001.png
1172438_0002.png
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
I brev af 3. oktober 2012 har udvalget efter ønske fra Esben Lunde Larsen (V)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål nr. 5 (Alm. del)Hvad er ministerens holdning til, at akkreditering på institutionsniveau frem for påuddannelsesniveau medfører en manglende mulighed for at sikreuddannelseskvaliteten?SvarJeg er på ingen måde enig i præmissen om, at akkreditering på institutionsniveaufrem for på uddannelsesniveau medfører en manglende mulighed for at sikreuddannelseskvaliteten.Regeringen har udarbejdet et oplæg til et nyt fælles akkrediteringssystem for devideregående uddannelser, som indebærer overgang til institutionsakkrediteringsuppleret med en central ministeriel godkendelse og sikring af sammenhæng ogrelevans i det samlede udbud af uddannelser i et samfundsøkonomisk perspektiv.Der er tale om et paradigmeskifte, og hensigten er først og fremmest at styrkeuddannelsernes kvalitet. Det skal blandt andet ske ved at målrette ressourcerne modinstitutionernes daglige arbejde med at forbedre undervisningen og sammenhængentil arbejdsmarkedet. Derudover vil ansvaret for sikringen af den enkelteuddannelses relevans og kvalitet blive placeret mere entydigt hos den udbydendeuddannelsesinstitutions øverste ledelse.Akkrediteringen skal vurdere, om institutionernes interne kvalitetssikringssystemerer tilstrækkeligt effektive, både når det drejer sig om udvikling af nye uddannelserog gennemførelse af eksisterende udbud. På den måde kan det sikres, atinstitutionerne selv er i stand til at sikre uddannelsernes kvalitet efter sammestandarder, som den eksterne uddannelsesakkreditering hidtil har gjort.Med overgangen til institutionsakkreditering bliver der mulighed for at sætte merekonkret ind de steder, hvor der er problemer i stedet for det nuværende system,hvor alle uddannelser skal igennem samme behandling.Indtil nu har 85 pct. af alle uddannelser fået en positiv akkreditering, og det harkrævet betydelige ressourcer på de videregående uddannelser. De ressourcer kanbruges bedre ved at lade akkrediteringen omfatte hele institutioner og samtidigmålrette kontrolindsatsen mod uddannelser med særlige kvalitets- og
31. oktober 2012Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelserSlotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501fivu@fivu.dkwww.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.Side
12/133569-041/1
relevansproblemer. Derfor er det også en del af den nye model, at der kan tagessærlige initiativer over for uddannelser med særlige kvalitetsmæssige udfordringer.Samlet set er det min vurdering, at overgangen til institutionsakkreditering vilstyrke uddannelsernes kvalitet.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Side
2/2