Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del
Offentligt
1215144_0001.png
1215144_0002.png
Ministeren
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
I brev af 14. januar 2013 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl(DF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål nr. 43 (Alm. del)Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af S 609 af 14. december 2012 oplyse,om ministeren finder, at krav om fx gymnasiale kemikvalifikationer ved optagelsepå ingeniøruddannelser, der ikke har nogen form for kemiundervisning, om sådan-ne krav effektivt øger mulighederne for at gennemføre et ingeniørstudium medsucces, og om sådanne krav kan siges at sikre større sammenhæng mellem det ele-verne lærer på de gymnasiale uddannelser, og det der læses på universitetsuddan-nelser, om et sådant krav til fx kemi gør ”adgangen til universiteternes bachelor-studier mere gennemskuelig, idet der kræves samme adgangskrav til ens eller be-slægtede uddannelser”, når kemi kun kræves til nogle af ingeniøruddannelserne,men ikke til en lang række uddannelser, fx digitale medier og design, global busi-ness informatics, informatik, informationsteknologi, medialogy m.fl.?SvarI mit svar på S 609(stillet af Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)) redegjorde jeg forformålene med de specifikke adgangskrav til universiteternes bacheloruddannelser.Blandt disse formål indgår, at adgangskravene skal medvirke til at sikre en generelforståelse for uddannelsens fagområde og for akademisk uddannelse.De specifikke adgangskrav er opdelt i områdespecifikke adgangskrav, der er ensfor alle bacheloruddannelser inden for det samme videnskabelige område, og ud-dannelsesspecifikke adgangskrav, der omfatter én eller flere beslægtede uddannel-ser inden for det samme videnskabelige område. Således har eksempelvis de tek-nisk-videnskabelige bacheloruddannelser – hvortil alle ingeniøruddannelser hører –de samme områdespecifikke adgangskrav (Dansk A, Engelsk B og Matematik A),mens der for så vidt angår de uddannelsesspecifikke adgangskrav kan være forskel-le alt efter de enkelte uddannelsers nærmere indhold.Som anført i mit svar til S 609 fastsættes de specifikke adgangskrav af Uddannel-sesministeriet efter indstilling fra universiteterne. Det er min holdning, at fastsæt-telsen af de specifikke adgangskrav fortsat skal bero på en faglig vurdering. Ad-gangskravene skal blandt andet sikre, at de studerende har de rette kvalifikationer,og adgangskravene skal være gennemskuelige, så gymnasieelever kan tilpasse de-res valg af fag i gymnasiet efter interesseområde, selvom de på dette tidspunktmåske ikke ved, hvilken uddannelse de på et senere tidspunkt vil søge ind på.

13. februar 2013

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Slotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.
13/000710-04
Side1/2
Som jeg fremhævede i mit svar på S 609 ser regeringen i øjeblikket nærmere påovergangen mellem ungdomsuddannelse og de videregående uddannelser. Jeg me-ner, at det er afgørende, at der er sammenhæng mellem ungdomsuddannelserne ogde videregående uddannelser, således at de unge kan opfylde adgangskravene tilbacheloruddannelserne. De senere år er antallet af ansøgere til de videregåendeuddannelser, der har behov for gymnasiale suppleringskurser, steget voldsomt, ogderfor ser regeringen i øjeblikket nærmere på dette område.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Side2/2