Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del
Offentligt
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketinget
Økonomi- ogKoncernafdelingFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 33 (Alm. del):I brev af 22. november 2012 har udvalget efter ønske fra Mai Henriksen(KF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 33:”Vil ministeren redegøre for, hvorledes det kan hænge sammen, at lærer-lønningernes andel af de samlede udgifter til grundskolen på den ene sideligger så relativt lavt i OECD's redegørelse, når de danske lærerlønningerer relativt høje (godt 50.000 USD mod et gennemsnit på 37.600 USD),og der samtidig er en høj normering af lærere (1 lærer pr. 11,5 barn modet gennemsnit på 15,7) i samme redegørelse?”Svar:OECD's tal er opgjort af de enkelte lande på baggrund af en fælles defi-nition, men der kan bl.a. grundet forskelle i organiseringen af undervis-ningen være forskelle mellem OECD-landene på, hvordan forskelligepersonalegrupper indberettes i praksis. Det er derfor vanskeligt at sam-menligne landene og i forhold til et OECD gennemsnit.OECD anfører i den forbindelse i Education at a Glance 2012:”There aresignificant differences in the distribution of education staff between teaching and othercategories among countries with available data, reflecting differences among countries inthe organisation and management of schooling.”Lærerlønningernes andel i Danmark udgør ca. 50 pct. af de samlede ud-gifter til grundskolen mod et OECD gennemsnit på ca. 60 pct. og etEU21 gennemsnit på 61,5. Af de nordiske lande ligger Sverige næsten påniveau med Danmark med 53 pct., mens Finland anvender 57 pct. Derer ingen sammenlignelige oplysninger for Island og Norge. I Danmark erlønudgifter til personalegrupper som pædagoger og skoleledelse mv. in-kluderet i ’andet personale’. Det kan ikke afvises, at nogle andre landemedregner disse personalegrupper som lærere.
17-12-2012
2Det fremgår af Education at a Glance 2012, at gennemsnittet for elev-/lærerratioen i 2010 i OECD for primary education (1. - 6. klasse) er15,9, mens det for lower secondary education (7. - 10. klasse) er 13,7. De11,5 i Danmark er beregnet på baggrund af 1. - 10. klasse.OECD benytter i sine opgørelser et uvægtet gennemsnit over elev-/lærerratio, hvorfor lande som Chile (med 24,6 (primary) og 25,1 (lowersecondary)) og Mexico (med 28,1 (primary) og 32,7 (lower secondary))påvirker gennemsnittet uforholdsmæssigt meget.De tilsvarende gennemsnit for EU21 er på 14,3 og 11,7 på primary oglower secondary. For alle de øvrige nordiske lande Sverige, Norge, Fin-land og Island bemærkes, at alle har en elev-/lærratio for lower seconda-ry education, der ligger under den danske ratio på 11,5.
Med venlig hilsen
Christine Antorini