Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIETDen 3. december 2012Spørgsmål fra KarenEllermann (V) - spørgsmål 28– FIV alm. del.Spørgsmål 28
Ministeren bedes orientere udvalget om muligheder for støtte til eksportfremstød i Kina, her-under særligt mulighederne for at etablere og fremme eksport af intellektuelle produkter, somf.eks. undervisningsmodeller/pædagogiske værktøjer, som man i Danmark har stor erfaringmed, men har en meget svag eksport af.Er der særlige muligheder for støtte i Eksport- og Investeringsministeriets regi eller i andet regi,så der kunne etableres grundlag for en større forsøgsudrulning af sådanne undervisningspro-grammer/-værktøjer til f.eks. et større byområdes skoler/undervisningsinstitutioner og dermedetablere et første dansk brohoved for en efterfølgende mere vidtgående kommerciel undervis-nings(metode)-eksport til større dele af Kina og evt. andre dele af Asien?Svar
Jeg ser gerne øget eksport inden for undervisningssektoren, og jeg har tidligere i år i en kroniksammen med undervisningsministeren fastslået, at der er et enormt potentiale i eksport indenfor undervisningssektoren.De danske repræsentationer i udlandet vil, inden for betalingsordningen for Eksportrådetsydelser, og på baggrund af en nærmere vurdering af et sådant projekts indhold, kunne bistådanske uddannelsesinstitutioner med rådgivning og andre målrettede ydelser med henblik på atfå institutionernes produkter ud på eksportmarkederne. Konkret er det bl.a. gjort i Kina ogVietnam i forbindelse med etablering af samarbejder mellem danske uddannelsesinstitutionerog kinesiske/vietnamesiske uddannelsesinstitutioner.Med hensyn til støttemuligheder inden for Eksportrådet eksisterer der en tilskudsordning fortilskud til fælles eksportfremstød, hvor der, på vegne af en gruppe af minimum 5 virksomheder,heraf minimum 25 pct.små og mellemstore virksomheder (SMVer), kan ydes tilskud på op til 50pct. til planlægning og gennemførelse af et fremstød. Bevillingen er i 2013 på 28 mio. kr.,hvoraf 50 pct. øremærkes fremstød på BRIK-markederne(Brasilien, Indien, Indien og Kina) ogandre vækstmarkeder.Ordningen er dog ikke umiddelbart anvendelig i forbindelse med enstørre forsøgsudrulning af undervisningsprogrammer/-værktøjer.