Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del
Offentligt
1191014_0001.png
1191014_0002.png
1191014_0003.png
Ministeren
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
I brev af 9. november 2012 har udvalget efter ønske fra Mads Rørvig (V) stilletmig følgende spørgsmål:Spørgsmål nr. 23 (Alm. del)Ministeren bedes i tabelform oplysea. andelen af børn fra familier, hvor højstopnåede uddannelse er folkeskolensafgangseksamen, der gennemfører en videregående uddannelse i hvert af denordiske lande og i Tyskland, England, Holland, Belgien, USA og New Zealandopgjort per land.b. andelen af børn fra familier, hvor højstopnåede uddannelse er folkeskolensafgangseksamen, der gennemfører en mellemlang videregående uddannelse ihvert af de nordiske lande og i Tyskland, England, Holland, Belgien, USA ogNew Zealand opgjort per land.c. andelen af børn fra familier, hvor højstopnåede uddannelse er folkeskolensafgangseksamen, der gennemfører en lang videregående uddannelse i hvert afde nordiske lande og i Tyskland, England, Holland, Belgien, USA og NewZealand opgjort per land.SvarMinisteriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser har ikke kend-skab til internationalt sammenlignelige data, der helt præcist belyser de stilledespørgsmål.OECD’s Education at a Glance2012 indeholder imidlertid en opgørelse af, hvorstor en andel af de studerende på de videregående uddannelser, der har lavtuddan-nede forældre forstået som forældre, hvis højeste afsluttede uddannelse er folke-skolen/grundskolen. Det tilsvarende er opgjort for de mellemuddannede (forældremed ungdomsuddannelse) og højtuddannede (forældre med videregående uddan-nelse). Dette sammenholdes med forældrenes uddannelsesniveau for alle unge (20-34 år). Dermed kan ratioen (chancen eller sandsynligheden) for at læse en videre-gående uddannelse, når fx forældrenes højeste gennemførte uddannelser er folke-skolen, beregnes, jf. tabellen nedenfor.

6. december 2012

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Slotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.
12/136238-05
Side1/3
Tabel: Andel af 20-34-årige i gang med en videregående uddannelse fordeltefter forældrenes uddannelsesbaggrund, 2009Andel af 20-34-årige studerende fordeltefter forældrenes uddannelsesniveauForældrenes uddannelsesniveau for alle 20-34-årige (studerende og ikke-studerende)Ratio (sandsynlighed) for atlæse en videregående uddannel-se afhængig af forældrenesuddannelsesniveauLavMellemHøj0,590,430,730,390,520,420,610,500,330,290,210,440,760,640,830,790,980,700,910,880,960,740,411,031,261,471,361,391,431,691,591,511,751,581,941,90
LavDanmarkFinlandIslandNorgeSverigeTysklandUKHollandBelgienUSANew Zea-landOECD-gennemsnit10 %5%15 %4%16 %6%25 %16 %11 %5%3%17 %
Mellem23 %27 %36 %38 %33 %36 %24 %26 %31 %31 %19 %36 %
Høj67 %68 %49 %58 %51 %58 %51 %58 %57 %64 %78 %48 %
I alt100 %100 %100 %100 %100 %100 %100 %100 %100 %100 %100 %100 %
Lav16 %11 %21 %10 %31 %14 %42 %32 %35 %17 %14 %33 %
Mellem30 %42 %43 %48 %33 %51 %26 %30 %33 %43 %46 %39 %
Høj53 %46 %36 %42 %36 %34 %32 %38 %33 %40 %40 %28 %
I alt100 %100 %100 %100 %100 %100 %100 %100 %100 %100 %100 %100 %
Kilde: OECD, Education at a Glance 2012Noter: ”Lav” betegner grundskole, ”mellem” betegner ungdomsuddannelse og ”høj” betegner videregående ud-dannelse.Ratioen (sandsynligheden) for at læse en videregående uddannelse er beregnet som forholdet mellem andelen afstuderende med den pågældende baggrund og andelen af alle unge. Dvs. sandsynligheden for, at danske unge, hvisforældre har en videregående uddannelse, selv kommer til at læse en videregående uddannelse, beregnes som 67 %divideret med 53 % lig med 1,26.OECD-gennemsnittet er beregnet som et simpelt gennemsnit af ratioerne for hvert OECD-land, der deltager iEducation at a Glance 2012
Hvis den beregnede ratio er 1 udtrykker det, at børn af folkeskoleuddannede foræl-dre er repræsenteret blandt de studerende på de videregående uddannelser på sam-me måde, som de er i befolkningen. Er ratioen mindre end 1 betyder det, at grup-pen er underrepræsenteret, og er ratioen større end 1 er gruppen overrepræsenteret.Af tabellen fremgår det, at sandsynligheden for at komme i gang med en videregå-ende uddannelse er betydelige mindre for unge, hvis forældre ikke har en videregå-ende uddannelse end de øvrige. Dette gælder dog i mindre grad i fx Danmark, Is-land og Storbritannien, hvilket indikerer at den sociale mobilitet her er højere.Danmark er kendetegnet ved, at ratioen for unge med lavtuddannede forældre erhøj i forhold til de andre lande, samtidig med at ratioen er relativ lav for unge medhøjtuddannede forældre. Dette indikerer, at forældrenes uddannelsesmæssige bag-grund betyder mindre for, om de unge går i gang med en videregående uddannelsei Danmark end i de fleste andre lande.
Side2/3
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
Side3/3