Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del
Offentligt
1274158_0001.png
1274158_0002.png
Ministeren
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
I brev af 25. juli 2013 har udvalget efter ønske fra Esben Lunde Larsen (V) stilletmig følgende spørgsmål:Spørgsmål nr. 183 (Alm. del)Ministeren bedes gøre rede for beregninger fra den uafhængige institution, Dream-gruppen, der viser, at de offentlige finanser styrkes med 400-800 mio. kr. årligt,hvis der kommer 1.000 udenlandske studerende ekstra til Danmark og tager en heluddannelse.Svar
22. august 2013

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Slotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefon3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Analysen af de samfundsøkonomiske gevinster ved at tiltrække og fastholde inter-nationale studerende til hele kandidatuddannelser i Danmark, som er gennemført afDREAM-gruppen for Uddannelsesministeriet, blev offentliggjort på Uddannelses-ministeriets hjemmeside den 12. marts 2013.Undersøgelsen består af tre forskellige kørsler i DREAM-modellen, der skal simu-lere tiltrækningen og fastholdelsen af tre forskellige grupper af internationale stu-derende.Scenarie A belyser den samfundsøkonomiske effekt ved årligt at tiltrække 1.000internationale studerende fra EU/EØS-lande med en bacheloruddannelse med hen-blik på, at de gennemfører en kandidatuddannelse i Danmark (vestlige lande iDREAM-modellen). Disse studerende kan i henhold til EU-lovgivningen og dennordiske overenskomst modtage gratis uddannelse i Danmark på lige fod med dan-ske studerende. Det er lagt til grund, at 35 % af disse studerende modtager SU.Scenarie B belyser den samfundsøkonomiske effekt ved årligt at tiltrække1.000 internationale studerende med en bacheloruddannelse fra ikke-vestlige tred-jelande med henblik på, at de gennemfører en kandidatuddannelse i Danmark. Ud-dannelsen vil for disse studerende være underlagt brugerbetaling.Scenarie C belyser den samfundsøkonomiske effekt ved årligt at tiltrække 1.000internationale studerende med en bacheloruddannelse fra vestlige tredjelande på enkandidatuddannelse (dvs. f.eks. USA, Australien, Canada og New Zealand) medhenblik på, at de gennemfører en kandidatuddannelse i Danmark. Også her er ud-dannelsen underlagt brugerbetaling.Konkret består kørslen i, at de samfundsøkonomiske konsekvenser af indkommen-de indvandreres livsforløb simuleres med udgangspunkt i erfaringsbaserede data
TelefaxE-postNetstedCVR-nr.
Ref.-nr.
13/024233-04
Side1/2
(sandsynligheder) for uddannelsesniveau og beskæftigelsesfrekvens, data for gen-nemsnitlige skatteindbetalinger og træk på offentlige tjenesteydelser og oplysnin-ger om fertilitet og genudvandring.Analysen viser overordnet, at det samlet set er positivt for samfundsøkonomien attiltrækkeinternationale studerende på hele kandidatuddannelser, også selvom ud-dannelsen skal finansieres af den danske stat, som det er tilfældet for studerende fraEU/EØS-lande.Hvad angår den finanspolitiske holdbarhed giver en årlig tiltrækning af 1000 vest-lige studerende, hvor staten finansierer uddannelsen (scenarie A), en varig årligforbedring af den primære offentlige saldo på 0,75 mia. kr. årligt i 2011-niveau. Deikke-vestlige studerende underlagt brugerbetaling (scenarie B) giver en varig årligforbedring på 0,36 mia. kr. om året og vestlige studerende underlagt brugerbetaling(scenarie C) giver en varig årlig forbedring på 0,79 mia. kr. årligt.Gevinsten ved de internationale studerende skyldes primært, at der ikke er udgifterfor den danske stat i forbindelse med hele opvæksten og vejen gennem uddannel-sessystemet, eftersom de internationale studerende først kommer til Danmark påtidspunktet for påbegyndelsen af kandidatuddannelsen. Desuden er der færre udgif-ter til pension og pleje end for en gennemsnitlig borger, eftersom genudvandringfor gruppen betyder, at færre forbliver i Danmark i pensionsalderen.De konkrete resultater må dog betragtes med forbehold for den generelle usikker-hed, der knytter sig til de anvendte forudsætninger om fx efterfølgende beskæfti-gelse, afledte offentlige udgifter og indtægter mv.Derudover skal der tages forbehold for, at DREAM-gruppens analyse er en model-beregning, hvori der som et regneeksempel er regnet på effekten af en øget tilgangpå 1000 ekstra internationale studerende med en bachelorgrad per år. Der er ikkemed analysen taget stilling til, hvordan tiltrækningen af internationale bachelorer tildanske kandidatuddannelser rent faktisk vil udvikle sig i fremtiden.Endelig skal det bemærkes, at beregningen er foretaget forud for dommen i sag C-46/12, L.N., om studerende fra EU/EØS lande med arbejdstagerstatus og ret til SUi Danmark.Det vurderes dog, at LN-dommen ikke umiddelbart ændrer væsentligtpå de antagelser, man har lagt til grund for DREAM-analysen jf. scenarie A.

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Med venlig hilsen
Morten Østergaard
Side2/2