Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del
Offentligt
1262386_0001.png
1262386_0002.png
Ministeren
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
I brev af 21. maj 2013 har udvalget efter ønske fra Rosa Lund (EL) stillet mig føl-gende spørgsmål:Spørgsmål nr. 163Ministeren bedes, jf. svar på FIV alm. del - spørgsmål 128, redegøre for, hvad derligger til grund for ministerens opfattelse af, at reformen ikke vil påvirke vilkårenefor ordblinde studerende negativt. I den sammenhæng bedes ministerenoversende evalueringer, undersøgelser, rapporter mv., der omhandler ordblindesvilkår som studerende, herunder hvilke barrierer de oplever ved det atstudere, og information om /hhv. i hvilket tempo de gennemfører studierne,hvor højt frafaldet er, samt deres faglige resultater - sammenlignet med studerendeuden dysleksi?SvarKravene i SU-reformen om bedre og tidligere færdiggørelse af uddannelse gældersom udgangspunkt for alle – også for studerende med handicap.Det er regeringens holdning, at studerende med handicap på almindelige studiefor-løb i videst muligt omfang skal hjælpes til at gennemføre deres uddannelse på al-mindelige SU-vilkår, herunder opfylde kravet om at være fuldtidsstuderende ogstudieaktiv efter de gældende regler.Det er regeringens vurdering, at man bedst hjælper ordblinde studerende gennemstudiet ved at fokusere på at støtte de studerende i at gennemføre uddannelsen pålige vilkår fremfor at lave særlige dispensationsregler for dem. Ordblinde studeren-de bør hjælpes til at gennemføre studierne via de støtteordninger, der allerede eksi-sterer, som f.eks. de specialpædagogiske støtteordninger (SPS) og uddannelsesin-stitutionernes egne regler og praksis.SU-reformen ændrer ikke ved mulighederne for at modtage SPS, og uddannelses-institutionerne har fortsat mulighed for at give dispensation, eksempelvis på grundaf særlige behov i forbindelse med afholdelse af eksamen. På denne baggrund erdet min vurdering, at reformen ikke vil påvirke vilkårene for ordblinde studerendenegativt.

17. juni 2013

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Slotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.
13/010339-04
Side1/2
Spørgeren beder om at få oversendt evalueringer, rapporter eller undersøgelser, derbelyser ordblinde studerendes deltagelse i og gennemførelse af uddannelse. I denseneste specialpædagogisk støtte (SPS) statistikrapport 2009 (afsnit 8) fremgår det,at der på ungdomsuddannelserne og på de videregående uddannelser blandt SPS-ansøgere med læse- eller skrivevanskeligheder var færre afbrud af uddannelse endfor SU-modtagere generelt. Jeg vedlægger rapporten. Jeg er ikke bekendt med, atder foreligger nyere evalueringer, rapporter eller undersøgelser vedrørende ord-blinde studerendes deltagelse i og gennemførelse af uddannelse.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Side
2/2