Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del
Offentligt
1261297_0001.png
1261297_0002.png
Ministeren
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
I brev af 21. maj 2013 har udvalget efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V) stillet migfølgende spørgsmål:Spørgsmål nr. 155 (Alm. del )Ministeren bedes redegøre for, hvor langt vi er fra at have den bedst uddannedegeneration nogensinde.SvarI regeringsgrundlaget har regeringen fremsat en ambitiøs målsætning om, at flereskal gennemføre en videregående uddannelse. Det er regeringens målsætning, at 60pct. af en ungdomsårgang skal gennemføre en videregående uddannelse i 2020, ogat 25 pct. af en ungdomsårgang skal gennemføre en længere videregående uddan-nelse i 2020.Endvidere har regeringen også en ambition om, at 95 pct. af en ungdomsårgang i2015 skal gennemføre en ungdomsuddannelse.For så vidt angår de videregående uddannelse, forventes det ud fra Profilmodellen2011, som benyttes til at følge op på regeringens uddannelsesmålsætninger, at 59pct. af ungdomsårgangen 2011 (de som færdiggjorde 9. klasse i 2011) vil opnå envideregående uddannelse inden for 25 år, og at 27 pct. af ungdomsårgangen 2011vil opnå en længere videregående uddannelse inden for 25 år.I tabel 1 fremgår udviklingen for, hvor stor en andel af en ungdomsårgang, somforventes at opnå en videregående uddannelse og en lang videregående uddannelse.Det fremgår, at en stadig større andel af ungdomsårgangene forventes at opnå hhv.en videregående uddannelse herunder en lang videregående uddannelse i løbet afperioden.

17. juni 2013

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Slotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.
13/010247-04
Side1/2
Tabel 1 – Profilmodel tal fra 1990 til 2011 (pct.)19905,418,410,934,719957,723,811,242,720008,8231445,720056,824,317,148,220105,327,424,657,420114,827,526,8

Ministeriet for Forskning,

59,1

Innovation og Videregående

Uddannelser

ErhvervsakademiuddannelseProfessionsbacheloruddannelse*KandidatuddannelseVideregående uddannelse (i alt)
Kilde: UNI-C Statistik og AnalyseNoter: Da grunddata ændres løbende også tilbage i tid, bliver alle historiske tal genberegnet hvert år.Uddannelser, som ikke hører under én af de tre kategorier (erhvervsakademiuddannelse, professionsbachelorud-dannelse eller kandidatuddannelse) er placeret under de uddannelser, som har den samme længde.*Kategorien ’Professionsbacheloruddannelse’ inkluderer også studerende, som opnår en universitetsbachelorud-dannelse, som højest fuldførte uddannelse, og således ikke fortsætter på en kandidatuddannelse i forlængelse afderes universitetsbachelor.
Parallelt med målet om den bedst uddannede generation nogensinde, har regerin-gen taget adskillige tiltag for at styrke uddannelsernes kvalitet og dermed sikre, atdimittenderne er parate til arbejdsmarkedet.Min målsætning er, at vi ikke må miste et job i Danmark, fordi de rette kvalifikati-oner ikke findes på det danske arbejdsmarked.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
Side2/2