Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2013-14
FIV Alm.del
Offentligt
1288985_0001.png
1288985_0002.png
1288985_0003.png
1288985_0004.png
1288985_0005.png
1288985_0006.png
1288985_0007.png
1288985_0008.png
1288985_0009.png
1288985_0010.png
1288985_0011.png
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserStyrelsen for Videregående Uddannelser og UddannelsesstøtteBredgade 431260 København KAtt: direktør Inge Mærkedahl
12. september 2013
Redegørelse for udbud af udenlandske masteruddannel-ser på professionshøjskolerStyrelsen for Videregående Uddannelser og Uddannelsesstøtte har medbrev af 24. juni 2013 iværksat en dataindsamling, der skal danne grundlagfor en kortlægning af udbud af udenlandske akkrediterede masteruddan-nelser på danske erhvervsakademier og professionshøjskoler.Som led i denne dataindsamling redegøres i dette notat for igangværendeog planlagte udbud af udenlandske masteruddannelser på professionshøj-skolerne.Professionshøjskolerne indgår aktuelt i samarbejde om følgende igangvæ-rende eller planlagte udbud af udenlandske masteruddannelser på profes-sionshøjskolerne:1. Master of Health Science (Nursing)2. Master in European Construction Engineering3. MA in International Business4. Master i ledelse af offentlig velfærd (MLOV)5. Master i teaterpædagogikSelvstændige redegørelser for de fem masteruddannelser fremgår af over-sigterne på de følgende sider.Det skal bemærkes, at professionshøjskolerne indgår med forskelligt set-upi samarbejde om udbud af udenlandske akkrediterede masteruddannelserpå licens fra udenlandske universiteter, og at professionshøjskolerne kanvaretage forskellige roller i dette samarbejde. I nogle tilfælde foregår ud-buddet af masteruddannelsen (overvejende) i Danmark på professionshøj-skolen. Dette gælder i udbud 1, 4, og 5 ovenfor. Hvad angår udbud 2 og 3,er det alene ca. halvdelen af studieforløbet, der foregår i Danmark.I andre tilfælde er der tale om, at professionshøjskolen kun varetager un-dervisning ved mindre delforløb som led i samarbejde om masterforløbudbudt i udlandet. Det gælder bl.a. The European Master of Science in Oc-cupational Therapy, hvor hovedparten af masterforløbet udbydes i en ar-bejdsdeling mellem fire udenlandske universiteter, SDU og UC Sjælland,der alle hver især udbyder mindre dele af det samlede forløb. UC sjællandudbyder ét af uddannelsens i alt seks moduler. Et andet eksempel er Euro-pean Master in Social Work, der ligeledes er en europæisk uddannelse. Denledes fra Hanzehogeschool Groningen, Holland, med uddannelsesaktiviteter
i Danmark, hvor University College Lillebælt og Syddansk Universitet i etsamarbejde varetager ca. 20 % af den samlede uddannelse. Et tredje ek-sempel er Comparative European Social Studies, der er udbudt af ZuydUniversity of Applied Sciences og London Metropolitan University i co-operation med et netværk af 37 uddannelsesinstitutioner i hele Europa. VIAUniversity College deltager i dette samarbejde.Disse internationale masterudbud, der langt overvejende afvikles i udlan-det, er ikke beskrevet nærmere i notatet. I notatet beskrives heller ikkeprofessionshøjskolernes samarbejde med danske universiteter om danskemasteruddannelser.
Titel på uddannelsenDansk udbyderLicensudbydendeinstitution i udlandetUddannelsens uden-landske akkredite-ringsgrundlagMålgruppe forUddannelsenUddannelsensErhvervssigte
Master of Health Science (Nursing)VIA University CollegeSchool of Nursing, Faculty of Health, Medicine, Nursing and Behav-ioural Sciences, Deakin University, AustralienBlev i 2012 vurderet som svarende til en dansk kandidatuddannelsei sygepleje, hvor der indgår et speciale i uddannelsen.http://ciriusonline.ciriusintra.dk/vdb/cvuu/result.asp?intOffSet=20&intPageSize=5Sygeplejersker med nogen erhvervserfaring, som ønsker at skabeet nyt, akademisk fundament til sin videre karriereplanlægning.Uddannelsen kvalificerer til at arbejde på et højt, fagligt niveau oggiver et utal af karrieremuligheder inden for alle grene af sund-hedsvæsenet og alle områder af sygeplejen.For eksempel som kvalitetskoordinator, forskningssygeplejerske,underviser, udviklingssygeplejerske, leder eller kliniker på et højtniveau, ligesom man kan fortsætte direkte med et ph.d.-studium.Der findes ingen danske masteruddannelser på samme niveau med90 ECTS-point, som er målrettet sygeplejersker.
Udbud af lignende/tilsvarende danskeakkrediterede ma-steruddannelserHvorved adskiller ma-steruddannelsen sigfagligt fra lignende/tilsvarende danskeakkrediteredemasteruddannelserKvalitetssikringssy-stem på uddannelsen
Der findes ingen danske masteruddannelser på samme niveau med90 ECTS-point, som er målrettet sygeplejersker.
Omfang opgjort iECTS-pointSeneste optag på ud-dannelsen (inkl. opta-get efteråret 2013):antal, årstal for optagLink til uddannelsenshjemmeside
Dette varetages af Deakin Universitets kvalitetssikringsenhed. Skergennemføres regelmæssige spørgeskemaundersøgelser blandt så-vel studerende som undervisere og koordinatorer, ligesom der medmellemrum afvikles fysiske besøg i Viborg.Uddannelsen svarer til 90 ECTS pointDer har ikke været optag i 2013, grundet kontraktudløb og omlæg-ning af uddannelsen til et rent online forløb. Der forhandles i øje-blikket om et nyt setup af uddannelsen med forventet nyoptag pri-mo 2014.http://www.viauc.dk/master/healthofscience/Sider/HealthofScience.aspx
Titel på uddannelsenDansk udbyderLicensudbydendeinstitution i udlandet
Master in European Construction EngineeringVIA University CollegeUniversidad de Cantabria, Spain
Uddannelsens udenland-Er akkrediteret i Spanien af det spanske undervisningsministeri-ske akkrediteringsgrund-um. Akkrediteret af ANECA: 7/21/2009lagMålgruppe forUddannelsenUddannelsensErhvervssigteBachelorer inden for byggeriDen europæiske byggeindustri.Øger muligheden for at arbejde i internationale teams og øgerarbejdet med byggeri på tværs af Europa.Udbud af lignende/ til-svarende danske akkre-diterede masteruddan-nelserHvorved adskiller ma-steruddannelsen sig fag-ligt fra lignende/ tilsva-rende danske akkredite-redemasteruddannelserDer kendes ikke til lignende masteruddannelser i Danmark, somhar det samme internationale aspekt.
Kvalitetssikringssystempå uddannelsenOmfang opgjort iECTS-point
Da der ikke kendes til lignende masteruddannelser i Danmarkkan det ikke defineres, hvorledes uddannelsen adskiller sig. Menopbygning af uddannelsen er således:Der undervises i 4-ugers moduler af undervisere fra de involve-rede universiteter over 2 semestre a 20 ECTS.3. semester – masterafhandlingen – udføres principielt på detuniversitet, hvor vejlederen har hjemme.Modulbetegnelser: Group project – Research methods – Designand Sustainability – Management Systems – Construction andprocurement.Valgfri 20 ECTS masterafhandling indenfor syllabus.Denne opbygning giver de studerende et meget internationaltaspekt inden for byggeri og forbereder dem til at arbejde medbyggeri på tværs af Europa.Universidad de Cantabria (licensudbydende) deltager i pro-grammer udviklet af National Agency for Quality Evaluation andAccreditation (ANECA)60 ETCS
Seneste optag på uddan-Opstart en gang årligt i september - max. 20 studerende per år.nelsen (inkl. optaget ef-Optag 2012 - 2013: 20 studerende.teråret 2013): antal, års-Optag 2013 - 2014: 20 studerende.tal for optagLink til uddannelsenshjemmesidehttp://www.mscconstruction.unican.es
Titel på uddannelsenDansk udbyderLicensudbydendeinstitution i udlandetUddannelsens uden-landske akkredite-ringsgrundlag
MA in International Business -

opstart februar 2014

VIA University CollegeLondon Metropolitan UniversitySvar fra LMU“LMU is a University with its own Charter granted by the Crown inParliament. The STATE does not issue degrees in the UK. It givesCharters to limited numbers of Institutions to award degrees inthemselves, and the standards of these Insts is regularly inspectedand advised by an Independent Quality Standards body the QualityAssurance Agency.... which can be checked on the web. ... itselffalling under the guidance of a Government MinistryThis applies to ALL degrees. The MAIB thus belongs to LMU, is is-sued by LMU, within its rights as a Chartered Body.”Professionsbachelorer indenfor de merkantile faggrupper f.eks.VCMISMMGBEHospitality managementAnsættelse i private virksomhederCitat fra LMU“Completion of the course will enhance the promotion prospects ofthose working in international business, or those seeking a careerin a multinational company.Recent graduates have begun work with Johnson and Johnson,Procter and Gamble, and other major international companies”Nogle af kurserne på uddannelsen International Business findesogså i den danske MBA, men målgruppen er en anden.
Målgruppe forUddannelsen
UddannelsensErhvervssigte
Udbud af lignende/tilsvarende danskeakkrediterede ma-steruddannelserHvorved adskiller ma-steruddannelsen sigfagligt fra lignende/tilsvarende danskeakkrediteredemasteruddannelser
International Business er målrettet vores dimittender, så de bliverdygtigere inden for deres grunduddannelse.Samtidig har det tidligere ikke været muligt at lave et dansk sam-arbejde.
Kvalitetssikringssy-stem på uddannelsen
Omfang opgjort iECTS-point
I henhold London Metropolitan Universitys kvalitetssikringssystem.(Quality Assurance Agency (QAA)).Uddannelsen er 100 % en LMU uddannelse. VIA er i dette henseen-de udelukkende en underleverandør af undervisning. Dette betyder,at vi indretter fuldstændig efter LMU’s kvalitetsstyringssystem.90
Seneste optag på ud-dannelsen (inkl. opta-get efteråret 2013):antal, årstal for optagLink til uddannelsenshjemmeside
Vi har ikke haft noget optag endnu – start feb. 2014
http://www.londonmet.ac.uk/courses/postgraduate/2013/international-business---ma/
Titel på uddannelsenDansk udbyderLicensudbydendeinstitution i udlandetUddannelsens uden-landske akkredite-ringsgrundlag
Master i ledelse af offentlig velfærd (MLOV)Uddannelsen udbydes i et samarbejde mellem de treprofessionshøjskoler: PH Metropol, UCC og VIA UC.Universitet i Agder, Norge (UiA)http://www.uia.no/Lov om universiteter og høyskoler (universitets- og høyskoleloven);http://www.lovdata.no/all/hl-20050401-015.htmlForskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder - §7 ;http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20050622-0833.htmlForskrift om krav til mastergrad; http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/for/ff-20020702-0738.htmlLedere i velfærdsinstitutioner der har mangeprofessionsmedarbejdere, og som yder borgernær velfærdsservice.Fx ledere i nye storskoler, afdelingsledere på sygehuse ogforvaltningsledere indenfor professionsområderne.Ledere som har gennemført Diplomuddannelsen i ledelse.Efter endt uddannelse kan lederen varetage de opgaver som af-spejler aktuelle og fremtidige udfordringer i politisk styret vel-færdsorganisationer. Lederne på masteruddannelsen bliver klædtpå til at udøve ressourcebevidst og innovative ledelse. De lærer atmestre den svære balancekunst at lede og prioritere i feltet mellemeffektiv drift og visionær udvikling.De studerende kan vælge at tage en generel master i ledelse afoffentlig velfærd eller fortsætte den specialisering de arbejdedemed på Diplomuddannelsen i ledelse for så vidt denne specialise-ring afspejler de 8 retninger som UiA udbyder: Skoleledelse, Pæda-gogisk ledelse, Forvaltningsledelse, Sundhedsledelse, Ledelse afkulturinstitutioner, Arbejdslivs/-karrievejledning, Ledelse af socialetilbud til børn, Digitaliseringsledelse.Master of Public Administration (MPA) på CBS og AAUMaster i offentlig ledelse (MOL) på SDU
Målgruppe forUddannelsen
UddannelsensErhvervssigte
Udbud af lignende/tilsvarende danskeakkrediterede ma-steruddannelserHvorved adskiller ma-steruddannelsen sigfagligt fra lignende/tilsvarende danskeakkrediteredemasteruddannelser
Målet med masteruddannelsen er at klæde ledere med en professi-onsbaggrund på til at agere som ledere af velfærdsorganisationermed nye udfordringer. Master i ledelse af offentlig velfærd udviderde studerendes styringsmuligheder og dermed deres handlerumsom leder, så der skabes en bedre velfærd for borgeren i tæt sam-spil med professionerne. Uddannelsens faglige elementer imøde-kommer de nye udfordringer hvor mere strategiske og styrings-mæssige problemstillinger presser sig på, samtidig med at profes-sionsfaglighed, tværprofessionelt samarbejde og borgerkontaktenskal styrkes. Fx strategiske ledelsesudfordringer i større velfærds-organisationer, krav om at kunne styre organisationen så den erbåde lønsom, effektiv og udviklingsorienteret, samt i tæt samspilmed professioner at kunne skabe mere effektiv og målrettet bor-
gernær velfærd.Uddannelsen er derfor også forankret i professionshøjskolerne samtudviklet og udbudt med et norsk professionsuniversitet.Masteruddannelsen imødekommer et behov for at offentlige vel-færdsledere opnårforskningsbaseret kvalifikationer, hvorved de kan bearbejdeempirisk data og forskningsbaseret viden med henblik på atstyrke ledelsesgrundlaget i egen organisationledelses- og styringskompetencer, hvorved de kan gøre ledelseog styring til to legitime krav der begge kræver deres opmærk-somhed og aktive handling.Uddannelsen er opbygget med de tre fagmoduler:ledelse og styring i velfærdsorganisationerøkonomisk styringjura – arbejdsret og aftaleretSamt et 1-årigt masteropgaveforløb, hvor de studerende sidelø-bende med deltagelse på metodeseminarer arbejder med deresmasteropgave og på forskningsbaseret grundlag arbejder i dybdenmed at udvikle egen ledelsespraksis og egen velfærdsorganisation.Med udgangspunkt i en undervisningspædagogik der bygger på deninternational retning der hedderengaged scholarship,er master-uddannelsen i ledelse af offentlig velfærd tilrettelagt på en mådehvor de studerende bevæger sig fra de teoretisk-akademiskeresonnæmenter over bearbejdning af empirisk data og ind iudvikling af eget praksisfelt.Uddannelsen er tilrettelagt, så samspillet mellem praksis, forskningog netværk styrkes. Det sker på følgende tre måder:Ambitiøst ledernetværk:Masteruddannelsen er kun for ledere meden Diplom i Ledelse. Det skaber et unikt læringsmiljø af studerendemed samme studiebaggrund der er vant til at studere ledelse. Destuderende indgår i et ambitiøst læringsmiljø og netværk med an-dre ledere fra hele Danmark hvor de er fælles om et velfærdsorga-nisatorisk fokus.Vekselvirkning mellem teori og praksis:Uddannelsen er opbyggetmed et fagmodul pr. semester, fordelt på 2-3 seminarer à 2-3 da-ge, så de studerende får tid til at bruge det, de har lært i praksismellem seminarerne.Ledelse i et globalt perspektiv:De studerende lærer at forstå egenledelsespraksis og velfærdsorganisation i et globalt perspektiv. Ud-dannelsen inddrager forskning og cases fra andre lande. Der bliverafholdt seminarer på Universitet i Agder, Norge. Der er også mulig-hed for et ophold på Berkeley, University of California. Det givermulighed for at perspektivere de studerendes egen ledelsespraksisud fra international forskning og andre landes erfaringer.
Kvalitetssikringssy-stem på uddannelsen
Universitet I Agder har ansvaret for det faglige indhold ogkvaliteten af det danske uddannelsesprogramMasteruddannelsen i ledelse af offentlig velfærd er forankret iUiA´s akkrediterede forskningsmiljø på højeste internationaleniveau inden for forskning i offentlig ledelse og styringUndervisningen vil løbende blive evalueret med udgangspunkt iUiA´s evalueringsprogram for den erfaringsbaseret master.Uddannelsens forskningsbaserede undervisningDe forskere der underviser på master i ledelse af offentligvelfærd kommer fra Universitet i Agder. Samtidig vil deroptræde gæsteforelæsere fra andre forskningsmiljøer iDanmark samt Berkeley, University of CaliforniaAdjunkter, lektorer og ph.d.´ere fra professionshøjskolerne, derdeltager i forskningsprojekter, vil præsentere deres egenforskning indenfor offentlig ledelse og styringUndervisningen bygger på den bedst begrundedeforskningsviden på området og forbereder de studerende påkritisk vurdering af eksisterende forskningUndervisningen forbereder de studerende på at gennemføreforskning og inviterer dem ind i forskningsaktiviteterDet 1-årige masteropgaveforløb vil primært blive vejledt afundervisere med en forskningsbaggrund (ph.d.).
Omfang opgjort iECTS-pointSeneste optag på ud-dannelsen (inkl. opta-get efteråret 2013):antal, årstal for optagLink til uddannelsenshjemmeside
120 ETCS. De studerende får 30 ETCS point merit for deresDiplomuddannelse i ledelse, hvorfor uddannelsesforløbet i Danmarksvarer til 90 ETCS.Uddannelsen er endnu ikke startet.
www.masteriledelse.dk
Titel på uddannelsenDansk udbyder
Master i teaterpædagogikProfessionshøjskolen MetropolLærerfaglig Efter- og VidereuddannelseDet Samfundsvidenskabelige og Pædagogiske FakultetTagensvej 18, 2200 København NUniversität der Künste Berlin. Universität der Künste BerlinStudiengang TheaterpädagogikBundesalle 1-12, 10719 Berlin, TysklandMasteren i teaterpædagogik ved Metropol er på lige fod medUniversität der Künste Berlin underlagt det Tyske nationaleakkrediteringsråd – Stiftung zur Akkreditierung von Studiengängenin Deutschland, Akkrediterungsrat.Optagelseskravet for Masteren i teaterpædagogik er enforudgående uddannelse samt erhvervs- og praksiserfaring.Uddannelsen henvender sig primært til kandidater eller bachelor iteatervidenskab, skuespillere, dansere, sangere og formildere pådiverse kulturinstitutioner samt pædagoger og undervisere ifolkeskolen, gymnasiet, højskoler, seminarier og universiteter.Masteren i teaterpædagogik ved Metropol uddannerteaterpædagoger, som er i stand til at arbejde professionelt medteater og drama, såvel på teatre og i skoler samt inden for detsociale område og fritidsområdet.Sigtet med den differentierede uddannelsesstruktur gør det muligtfor de studerende at knytte an til hidtidige studie- ogerhvervserfaringer og udvide disse.På nuværende tidspunkt er der ikke nogen lignende masteruddannelse i Danmark.
Licensudbydendeinstitution i udlandetUddannelsens uden-landske akkredite-ringsgrundlagMålgruppe forUddannelsen
UddannelsensErhvervssigte
Udbud af lignende/tilsvarende danskeakkrediterede ma-steruddannelserHvorved adskiller ma-steruddannelsen sigfagligt fra lignende/tilsvarende danskeakkrediteredemasteruddannelser
Tidligere udbød Danmarks Pædagogiske Universitet/AU en master idrama- og teaterpædagogik. Masteren i teaterpædagogik vedMetropol er teoribaseret, praksisorientret og praksisudøvende,hvorimod masteren på Danmarks Pædagogiske Universitet/AU varforankret i det teoretiske.
Kvalitetssikringssy-stem på uddannelsen
Kvalitetssikringen af masteren i teaterpædagogik sker i samarbejdemed Universität der Künste Berlin. Licensaftalen indeholderbestemmelser for kvalitetssikringen af studiets indhold og prøvermv. Desuden fastlægger licensaftalen rammer for samarbejdetimellem de to institutioner omkring uddannelsens udvikling.Kvaliteten af uddannelsen samt de studerendes kompetencer ogfærdigheder sikres yderligere ved, at der efter hvert af de 12moduler afsluttes med en prøve. Modulernes differentieredeundervisning og forskellige aktivitetsformer sammensættes således,at de studerende efter endt modul skal dokumenterer opfyldelsenaf de enkelte læringsmål ved en prøve. Prøverne baserer sig påmodulernes forskelligartede undervisnings- og aktivitetsformersamt de studerendes selvstændige studium og praktik.Modulprøverne og masterprøven gennemføres i overensstemmelse
med de til enhver tid gældende prøvebestemmelser foruddannelsen.Omfang opgjort iECTS-pointMaster i teaterpædagogik er et treårigt deltidsstudium bygget op af12 moduler fordelt over seks semestre på i alt 120 ECTS point.Uddannelsen er tilrettelagt således at de studerende kan varetageet arbejde ved siden af studiet.Ved sidste optag i 2012 blev der optaget 15 studerende.Der har tidligere været optag hvert 3. år, men som forsøg laves deret nyt optag allerede i foråret 2014, idet interessen for uddannelsener stigende.Masteren i teaterpædagogik er alene finansieret via brugerbetaling,idet den er i licens fra Tyskland.www.master-i-teater.dk
Seneste optag på ud-dannelsen (inkl. opta-get efteråret 2013):antal, årstal for optag
Link til uddannelsenshjemmeside