Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del
Offentligt
1250790_0001.png
1250790_0002.png
1250790_0003.png
1250790_0004.png
Ministeren
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
I brev af 23. april 2013 har udvalget efter ønske fra Mads Rørvig (V) stillet migfølgende spørgsmål:Spørgsmål nr. 142 (Alm. del)Vil ministeren udarbejde en opgørelse for studietiden for hhv. studerende optagetaf kvote 1 og studerende optaget af kvote 2, således at ministeren kansvare fyldest-gørende på FIV - alm. del spm. 126.SvarFor erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser er der ikkestor forskel på studietiden for studerende, som er optaget gennem hhv. kvote 1 ellerkvote 2. For kandidatuddannelser er studietiden længere for studerende, som eroptaget gennem kvote 2 end for studerende, som er optaget gennem kvote 1, jf.tabel 1.Tabel 1: Gennemsnitlig studietid på videregående uddannelser, fordelt på om de stu-derende er optaget gennem kvote 1 eller kvote 2(fuldførte i 2011)Erhvervs-Professions-Kandidatakademibachelor1,93,76,0Kvote 1Kvote 21,83,76,4Kilde: Uddannelsesministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Statistik samt Den KoordineredeTilmeldingAnm: Omkring en tredjedel af de studerende kan ikke fordeles på, om de er blevet optaget gennem kvote 1 ellerkvote 2. Det skyldes primært, at der er en del studerende, som bliver optaget udenom den koordinerede tilmeldingf.eks. i optagelsens 2.runde, eller fordi uddannelsen ikke optager gennem Den Koordinerede Tilmelding elleroptager udenom kvotesystemet.Desuden er der også uddannelser, hvor det ikke er muligt at afgøre, hvorvidt denstuderende er optaget gennem kvote 1 eller kvote 2, da uddannelsen har fået færre ansøgninger, end der er pladser,hvorfor institutionen ikke nødvendigvis foretager en kvote 2-vurderingOpgørelsen inkluderer alle videregående uddannelser. Uddannelser, som ikke hører under én af de tre kategorier(erhvervsakademi, professionsbachelor, kandidatuddannelse) er placeret under de uddannelser, som har den sam-me længde. Studietiden for kandidaterne er udregnet for et samlet bachelor- og kandidatforløb på individniveau.Fuldførte kandidater uden et samlet bachelor- og kandidatforløb i Danmark er ikke medregnet i opgørelsen, undta-get er dog personer, der har fuldført en 5-årig kandidatuddannelse. Internationale studerende indgår ikke i opgørel-sen for kandidaternes studietid. Der tages ikke hensyn til evt. forkortet studietid som følge af merit.
21. maj 2013
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelserSlotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.
13/008512-05
I opgørelsen er de studerende fordelt på kvote 1 og 2 efter, hvorvidt de er blevetoptaget via kvote 1 eller 2, og ikke hvorvidt de har søgt via kvote 1 eller kvote 2.Der vil være forskel på en opgørelse af studietidens sammenhæng med hhv. opta-gelseskvoten og søgningskvoten, da mange studerende, der søger via kvote 2, bli-ver optaget via kvote 1. Det sker, hvis den studerendes gennemsnit er højt nok til atSide1/4
bliveoptaget via kvote 1, eller hvis der er tale om en uddannelse, hvor der er færrekvalificerede ansøgere end studiepladser.I forhold til kvotesystemets effekt påf.eks. studietid er en opgørelse baseret på søgningskvote mere valid end en opgø-relse baseret på optagelseskvoten.På de enkelte universiteter er forskellen i studietiden på studerende, som er optagetgennem hhv. kvote 1 og kvote 2, op til 0,7 år. På alle universiteter er forskellenmindre end det halvandet år, der er forskel i studietiden mellem det universitet medden korteste studietid og det universitet med den længste studietid, jf. tabel 2. PåRoskilde Universitet er kvote 2-optagne lidt hurtigere end kvote1-optagne.Tabel 2: Gennemsnitlig studietid for kandidater på universiteterne, fordelt på om destuderendeer optagetgennem kvote 1 eller kvote 2, fordelt på institutioner (fuldførte i2011)Kvote 1 Kvote 2Aalborg UniversitetAarhus UniversitetDanmarks Tekniske UniversitetHandelshøjskolen i KøbenhavnIT-Universitetet i KøbenhavnKøbenhavns UniversitetRoskilde UniversitetSyddansk Universitet5,16,05,85,75,86,46,45,95,76,76,45,86,46,76,35,9
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Kilde: Uddannelsesministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Statistik samt Den KoordineredeTilmeldingAnm: Omkring en tredjedel af de studerende kan ikke fordeles på, om de er blevet optaget gennem kvote 1 ellerkvote 2. Det skyldes primært, at der er en del studerende, som bliver optaget udenom den koordinerede tilmeldingf.eks. i optagelsens 2.runde, eller fordi uddannelsen ikke optager gennem Den Koordinerede Tilmelding elleroptager udenom kvotesystemet. Desuden er der også uddannelser, hvor det ikke er muligt at afgøre, hvorvidt denstuderende er optaget gennem kvote 1 eller kvote 2, da uddannelsen har fået færre ansøgninger, end der er pladser,hvorfor institutionen ikke nødvendigvis foretager en kvote 2-vurderingOpgørelsen inkluderer alle videregående uddannelser. Uddannelser, som ikke hører under én af de tre kategorier(erhvervsakademi, professionsbachelor, kandidatuddannelse) er placeret under de uddannelser, som har den sam-me længde. Studietiden for kandidaterne er udregnet for et samlet bachelor- og kandidatforløb på individniveau.Fuldførte kandidater uden et samlet bachelor- og kandidatforløb i Danmark er ikke medregnet i opgørelsen, undta-get er dog personer, der har fuldført en 5-årig kandidatuddannelse. Internationale studerende indgår ikke i opgørel-sen for kandidaternes studietid. Der tages ikke hensyn til evt. forkortet studietid som følge af merit.
Den samme tendens ses mellem hovedområderne: Den største forskel i studietidmellem kvote 1 og kvote 2 optagne er et halvt år, mens den største forskel i studie-tiden mellem hovedområderne er et år, jf. tabel 3.
Side2/4
Tabel 3: Gennemsnitlig studietid for kandidater på universiteterne, fordelt på om destuderendeer optaget gennem kvote 1 eller kvote 2, fordelt på hovedområder (fuldfør-te i 2011)Kvote 1Kvote 2Humaniora6,36,8NaturvidenskabSamfundsvidenskabSundhedsvidenskabTeknisk videnskab6,15,86,35,46,66,16,45,7
Kilde: Uddannelsesministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Statistik samt Den KoordineredeTilmeldingAnm: Omkring en tredjedel af de studerende kan ikke fordeles på, om de er blevet optaget gennem kvote 1 ellerkvote 2. Det skyldes primært, at der er en del studerende, som bliver optaget udenom den koordinerede tilmeldingf.eks. i optagelsens 2.runde, eller fordi uddannelsen ikke optager gennem Den Koordinerede Tilmelding elleroptager udenom kvotesystemet. Desuden er der også uddannelser, hvor det ikke er muligt at afgøre, hvorvidt denstuderende er optaget gennem kvote 1 eller kvote 2, da uddannelsen har fået færre ansøgninger, end der er pladser,hvorfor institutionen ikke nødvendigvis foretager en kvote 2-vurderingOpgørelsen inkluderer alle videregående uddannelser. Uddannelser, som ikke hører under én af de tre kategorier(erhvervsakademi, professionsbachelor, kandidatuddannelse) er placeret under de uddannelser, som har den sam-me længde. Studietiden for kandidaterne er udregnet for et samlet bachelor- og kandidatforløb på individniveau.Fuldførte kandidater uden et samlet bachelor- og kandidatforløb i Danmark er ikke medregnet i opgørelsen, undta-get er dog personer, der har fuldført en 5-årig kandidatuddannelse. Internationale studerende indgår ikke i opgørel-sen for kandidaternes studietid. Der tages ikke hensyn til evt. forkortet studietid som følge af merit.
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
I opgørelserne ovenfor ses alene på studietiden for de fuldførte. En studerendeskaraktergennemsnit fra den gymnasiale uddannelse har lille og ikke entydig sam-menhæng med den studerendes studietid på universitetsuddannelserne, og der er iopgørelserne ikke taget højde for, at flere analyser indikerer, at frafaldet blandtstuderende, der er optaget gennem kvote 2 er lavere end frafaldet blandt studeren-de, der er optaget gennem kvote 1.Jeg har siden foråret 2012 været i dialog med alle de videregående uddannelsesin-stitutioner om, hvordan vi får skabt et optagelsessystem, der i højere grad sikrer, atdet er de mest motiverede og mest egnede studerende, der optages på de enkelteuddannelser. Både i forhold til den enkelte uddannelse, men i høj grad også i for-hold til det arbejdsmarked, som den studerende skal ud og virke i efterfølgende.Et af midlerne er en større andel af optagne gennem kvote 2 med henblik på, atinstitutionerne kan få frihed til at udvælge deres kommende studerende på et andetgrundlag end ene og alene karaktergennemsnittet fra den gymnasiale eksamen. Detkan fx være via øget brug af optagelsesprøver eller -samtaler.Flere unge skal på rette hylde fra starten af, så vi kan nedbringe frafaldet på devideregående uddannelser og skabe gode studiemiljøer med motiverede studerende,der er fagligt engageret i studierne.Jeg ser frem til den videre dialog med institutionerne om udviklingen af optagel-sessystemet.
Side3/4
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Side4/4