Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del
Offentligt
Ministeren
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
I brev af 5. april 2013 har udvalget efter ønske fra Martin Henriksen (DF) stilletmig følgende spørgsmål:Spørgsmål nr. 139 (Alm. del)Mener ministeren, at der er behov for at oprette en ny og særlig uddannelse eller etkursus, der ruster fagpersoner til at opstille og håndtere klare rammer for børn ogunge på vej ud i bandekriminalitet?SvarDet er yderst vigtigt, at vi i uddannelsessystemet kan understøtte, at fagpersonerneomkring børn og unge har de rette kompetencer til at identificere børn og unge,som kan være på vej ud i bandekriminalitet. Ligesom fagpersonerne skal være istand til at handle forbyggende i forhold til denne risiko. Fagpersonerne kan opnådisse kompetencer både igennem grunduddannelserne til fx lærer, socialrådgiver ogpædagog, og i særdeleshed igennem relevant efter- og videreuddannelse.Regeringen fastsætter de overordnede mål og rammer for de videregående uddan-nelsesinstitutioner - blandt andet via udviklingskontakterne – og har tillid til, at deenkelte institutioner tager deres ansvar seriøst og finder deres egen vej til at opfyl-der målene. Det betyder dermed også, at uddannelsesinstitutionerne har frihed til attilrettelægge og udvikle deres uddannelser. Det er derfor min forventning, at pro-fessionshøjskolerne har en tæt og løbende kontakt til fx kommunerne om udviklingaf uddannelsestilbuddet. Således er det i den direkte dialog mellem professionshøj-skoler og kommuner muligt at pege på konkrete efter- og videreuddannelsesbehovfor fagpersoner, som i deres arbejde skal kunne håndtere børn og unge på vej ud ibandekriminalitet. Hvis der er behov for nye efter- og videreuddannelsestilbud pådette område, vil professionshøjskolerne hurtigt og fleksibelt kunne dække dettebehov inden for rammerne af efter- og videreuddannelsessystemet.Et fleksibelt efter- og videreuddannelsessystem er med til at understøtte, at medar-bejdere løbende kan opkvalificeres og få relevante kompetencer til at håndterederesarbejdsopgaver.Fleksibiliteten i tilrettelæggelsen af de eksisterende grunduddannelser giver ligele-des mulighed for, at den enkelte professionshøjskole kan tilrettelægge modulerrettet mod det lokale behov fx i forhold til problematikker i relation til børn ogunge på vej ud i bandekriminalitet.
14. maj 2013
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Slotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.
13/007416-05
Side1/2
I socialrådgiveruddannelsen er det muligt at udbyde valgmoduler rettet mod denneproblematik, ligesom deri uddannelsen inddrages cases, som har en aktualitet ogrelevans i forhold til de problemstillinger, dimittenderne møder på arbejdsmarke-det.Iden igangværende reform af pædagoguddannelsenligger det migmeget på sinde atstyrke det socialpædagogiske område, da det vil løfte det pædagogiske arbejde pådet sociale område, herunder i forhold til unge.I den nye læreruddannelse vil der være større fokus på den tværfaglige dimension,hvor de lærerstuderende sammen med studerende fra beslægtede uddannelser –eksempelvis pædagoguddannelsen – undervises i et relevant fagindhold. Det kunneeksempelvis være fagelementer inden for det socialpædagogiske område.Som nævnt er det derfor samlet min vurdering, at fagpersonerne kan opnå de efter-spurgte kompetencer både igennem grunduddannelserne til fx lærer, socialrådgiverog pædagog, og i særdeleshed igennem relevant efter- og videreuddannelse.
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
Side2/2