Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del
Offentligt
1244794_0001.png
1244794_0002.png
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
I brev af 5. april 2013 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af udvalget(MFU) Eva Kjer Hansen (V) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål nr. 134 (Alm. del)
3. maj 2013
Ministeriet for Forskning,
Ministeren bedes redegøre for, hvor stor betydning forskning, viden, uddannelseog innovation har for Danmarks samlede konkurrenceevne.SvarVirksomheders konkurrenceevne påvirkes af forskning, udvikling, innovation oguddannelse samt af en række generelle rammevilkår som makroøkonomiske for-hold, adgang til risikovillig kapital samt konkurrencen fra andre producenter iindland og udland.Da konkurrenceevne således er en sammensat størrelse findes der derfor ikke énsamlet opgørelse af hvor stort et bidrag til den samlede konkurrenceevne, derkommer fra investeringer i forskning, uddannelse, innovation og viden.Der findes dog en række danske og internationale analyser, der på kort og mel-lemlang sigt påviser en positiv sammenhæng mellem investeringer i forskning,uddannelse, innovation og viden på den ene side og udviklingen i virksomheder-nes produktivitet på den anden side.F.eks. finder De Økonomiske Råd i en analyse fra 2010, at virksomheder med en1 procentpoint højere andel af personer med en videregående uddannelse blandtde ansatte i gennemsnit har et produktivitetsniveau, som er 0,4-0,5 procent høje-re.Virksomheders investeringer i forskning og innovation øger ligeledes produktivi-teten. Styrelsen for Forskning og Innovation har i en effektmåling fra 2010 på-vist, at danske virksomheder, som forsker, udvikler og er innovative, i gennem-snitlig har 15 procent højere produktivitet per medarbejder end sammenligneligevirksomheder, som hverken forsker, udvikler eller er innovative. For innovativevirksomheder, som ikke forsker og udvikler, er produktiviteten gennemsnitlig 6procent højere per medarbejder.Det er vanskeligere at identificere og måle de direkte og indirekte effekter afoverførsel af forskningsresultater fra offentlige videninstitutioner til erhvervslivetog samfundet. Ministeriet gennemførte i 2012 en kortlægning af den viden, der
Innovation og VideregåendeUddannelserSlotsholmsgade 10,Postboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Sagsref.Side
13/0073831/1
findes om offentlig forskning og udviklings effekter på innovation og økonomiskvækst. Kortlægningen konkluderer, at der overordnet kan påvises et positivt sam-fundsøkonomisk afkast af de offentlige investeringer i forskning, men samtidig atdet er vanskeligt præcist at identificere afkastet på grund af de mangeartedespredningsveje fra offentlig forskning til samfundsøkonomien. Nogle effekterkommer først efter en længere årrække og er indbyrdes forbundne, mens andreeffekter sker på tværs af landegrænser.Med innovationsstrategien har regeringen lagt op til at styrke koblingen mellemoffentlige investeringer i forskning, udvikling, innovation og uddannelse på denene side og vækst og jobskabelse i den private sektor på den anden side. Blandtandet har regeringen lagt op til at styrke dokumentationen for videninstitutioner-nes bidrag til innovation og produktivitet i virksomhederne.På baggrund af de forskellige analyser, kan det således konstateres, at der ikkekan være tvivl om, at investeringer i forskning, uddannelse og innovation ved atbidrage til virksomhederes produktivitet også har stor betydning for Danmarkssamlede konkurrenceevne.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard