Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del
Offentligt
1239930_0001.png
1239930_0002.png
Ministeren
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
I brev af 28. marts 2013 har udvalget efter ønske fraAlex Ahrendtsen (DF) stilletmig følgende spørgsmål:Spørgsmål nr. 131 (alm. del)Ministeren bedes kommentere bemærkningerne fra Tænketank for Musikundervis-ning vedr. udkast til bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelorsom lærer i folkeskolen (jf. FIV alm. del bilag 137). Ministeren bedesherunder særligt:– forholde sig til de bekymringer, der gives udtryk for i høringssvaret– gøre rede for status på den styrkelse af musikfaget i læreruddannelsen, som for-ligskredsen bag den nye læreruddannelse blev enige om sidste år– beskrive hvordan man helt konkret på læreruddannelserne vil leve op til deflotte ord om musikfagetSvarJeg deler fuldt ud Tænketank for Musikundervisning opfattelse af, at der i forligs-kredsen bag læreruddannelsen er et udtalt ønske om at styrke fagligheden hos læ-rerne, herunder de traditionelt små linjefag i læreruddannelsen og i særlig gradmusik.Musikfaget er stadig et stort fag i folkeskolen. Derfor er det afgørende, at professi-onshøjskolerne sikrer forsyningen af kompetente musiklærere i et omfang, så fol-keskolens behov kan tilgodeses. Dette kan også ske via efteruddannelse af læreremed undervisningskompetence i musik. Det er min opfattelse, at vi med reformenaf læreruddannelsen har sikret nogle rammer, som gør, at vi kan løfte musikfaget tilgavn for elevernes musikfaglige kompetencer i folkeskolen, hvilket på lidt længeresigt bør have en positiv effekt på musikuddannelserne i Danmark og musikmiljøer-ne i det hele taget.Det fremgår da også af den politiske aftale om læreruddannelsen af 1. juni 2012, atpartierne ønsker, at musikfaget styrkes via et forpligtende samarbejde mellem pro-fessionshøjskolerne og musikkonservatorierne om de udøvende elementer i musik-undervisningen med udgangspunkt i de nuværende ressourcer. Et sådant forplig-tende samarbejde vil alt andet lige kunne give musiklærerne et kvalitativt løft.Herudover vil en styrkelse af både de kvantitative og kvalitative rammer for musik-faget i læreruddannelsen ske ved ophævelsen af de store linjefag og de uhensigts-

23. april 2013

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Slotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.
13/007187-03
Side1/2
mæssige bindinger herpå, som i den gamle læreruddannelse tog plads fra de mindrelinjefag så som musik og blandt andet medførte, at antallet af oprettede musiklinje-fag på uddannelsesstederne var nedadgåendeStrukturen for den ny læreruddannelse vildesuden give professionshøjskolernemulighed for at oprette særlige profiler i musik med et eventuelt øget ECTS-omfang.De studerende afprøves fremover i fagenes kompetencemål. Dette gælder naturlig-vis også for musikfaget. De nye kompetencemål for hvert fag er udviklet af en nøjesammensat ekspertgruppe, og hvert kompetencemål indeholder en faglig skærpelseset i forhold til det nuværende niveau. Hensigten er, at der sker en faglig fortætningi uddannelsen. Professionshøjskolerne vil via udviklingskontrakterne blive holdt oppå, at de lærerstuderende får mere kvalitet i undervisningen, fx i form af flere ti-mer. Tilsvarende vil de studerendes indsats blive målt via grundigere bedømmelseog skærpede eksamenskrav, og der indføres karakter for bedømmelsen af praktik-ken.Det er vigtigt at understrege, at det er professionshøjskolernes opgave at tilrette-lægge uddannelsen, og herunder realisere det politiske ønske om et styrket musik-fag. Jeg ved, at der allerede nu er et institutionelt samarbejde i gang flere stedermellem professionshøjskoler og konservatorier. Jeg kan også oplyse om, at Kul-turministeriet og Uddannelsesministeriet er gået sammen om at understøtte detteinstitutionelle samarbejde.Afslutningsvis skal jeg minde om, at vi med den politiske aftale vil have en tætmonitorering af professionshøjskolernes forsyning af lærere – herunder musiklære-re – i forhold til folkeskolens behov. Denne forsyningsforpligtigelse kan også om-fatte efter- og videreuddannelsesudbud.

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Med venlig hilsen
Morten Østergaard
Side2/2