Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del
Offentligt
1236342_0001.png
Ministeren
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
I brev af 20. februar 2013 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager (LA) stilletmig følgende spørgsmål:Spørgsmål nr. 100 (Alm. del)Kan ministeren oplyse, hvordan ministeriet for forskning, innovation og videregå-ende uddannelser forstår og benytter begrebet ’almen dannelse’?SvarJeg er meget optaget af, at vores videregående uddannelser fremmer både den al-mene dannelse og en stærk faglighed hos den enkelte studerende. Begge dele er imine øjne centrale for uddannelser af høj kvalitet.Jeg antager, at spørgsmålet henviser til den nye læreruddannelse, hvor jeg har ar-bejdet for, at den almene dannelse i endnu højere grad skal gennemsyre uddannel-sen.Som det fremgår af aftalen om reform af ny læreruddannelse, kobles begrebet ’al-men dannelse’ til lærernes kompetence til at”forberede eleverne på deres delta-gelse og medansvar for et samfund med frihed og folkestyre”.I aftalen refereresendvidere til folkeskolens formålsparagraf, som lærerne forventes at have kompe-tencer til at løfte på baggrund af deres uddannelse. Begrebet almen dannelse skalpå denne måde forstås i konteksten af folkeskolen og dens formål.I konteksten af reformen af læreruddannelsen udtrykkes begrebet ’almen dannelse’i uddannelsens kompetencemål for lærernes grundfaglighed og for undervisnings-fagene. Et af kompetencemålene for lærernes grundfaglighed hedder Almen dan-nelse/KLM (Kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab) og omhand-ler fortolkning af folkeskolens formål, udvikling af professionsetik samt håndteringaf komplekse udfordringer i lærerarbejdet i et globaliseret samfund præget af kultu-rel, værdimæssig og religiøs mangfoldighed. I denne sammenhæng har ministerietladet faglige eksperter formulere videns- og færdighedsmål, der indfanger begre-bets betydning i relation til ovenstående sammenhæng til folkeskolen. For en nær-mere beskrivelse af kompetencemålenes indhold henvises til bekendtgørelsen omden nye læreruddannelse.Med venlig hilsen

20. marts 2013

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Slotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.
13/003941-04
Morten ØstergaardSide1/1