Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren7.december 2012
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 99 (Alm. del) af 25.november 2012 stillet efter ønske fra Kristian Thulesen Dahl (DF)Spørgsmål
”Mener ministeren, at SAS´s bestyrelse har optrådt med rettidig omhu ift. at for-søge at gøre SAS til et rentabelt og konkurrencedygtigt flyselskab ved først i 2012at tage en stor armlægning med dets personalegrupper om at rette omkostninger-ne til, og hvorfor vurderer finansministeren, at det er sket på et så relativt senttidspunkt, når SAS i årevis har været i økonomiske vanskeligheder?”Svar
Luftfartsbranchen har de seneste mange år gennemgået store forandringer. Libe-raliseringen af luftfarten har medført en vækst i kapacitet i branchen. Kapacitets-forøgelsen har oversteget den almindelige vækst i antal flypassagerer og medførtvæsentlig konkurrence.Samtidig har SAS haft et højt omkostningsniveau. Det har skabt et behov for til-pasning.For at rette op på selskabets resultater har SAS’ ledelse løbende gennemført størreomkostningsbesparelser og tilpasninger af forretningsstrategien, som overordnetset har resulteret i lavere enhedsomkostninger og en øget fokusering på SAS’ ker-neområder. Dette har også i flere tilfælde involveret genforhandlinger af overens-komster, hvorigennem der er opnået visse omkostningsreduktioner.Det har imidlertid vist sig ikke at være tilstrækkeligt. Billetpriserne er faldet mereend forventet, og SAS har fortsat et omkostningsniveau, der er højere end kon-kurrenterne. Derfor har SAS’ ledelse fundet det nødvendigt at gennemføre planen4XNG, som indebærer genforhandling af overenskomster. Da SAS har løbendeforhandlinger med deres personalegrupper, indebar det genforhandling af en ræk-ke nyere overenskomster.Med venlig hilsenBjarne Corydon