Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
1192408_0001.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren7. december 2012
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 92 (Alm. del) af 25.november 2012 stillet efter ønske fra Kristian Thulesen Dahl (DF)

Spørgsmål

”Mener ministeren, at SAS nu har et format og et set-up, der gør det til et levedyg-tigt flyselskab på et ellers hårdt presset internationalt marked, eller kan ministerenbekræfte presseforlydender om, at SAS er udfordret af at have en flyflåde, derbruger signifikant mere brændstof end konkurrerende flyselskabers?”

Svar

Som netværksselskab har SAS naturligt en flyflåde, der er anderledes end konkur-rerende lavprisselskabers flåder. Netværksfunktionen kræver typisk mindre fly, ogflyvning af kortere ruter, hvilket medfører højere brændstofomkostninger. Derud-over har SAS nogle ældre fly, der har et højere brændstofforbrug.SAS har derfor i en længere periode været i gang med en proces, der skal sikre sel-skabet en flåde af yngre og mere ens fly. Bl.a. indgik SAS senest i september en af-tale om salg og udfasning af sine MD80-fly, og selskabet har bestilt 30 nye AirbusA320neo, der skal leveres mellem 2016 og 2019.Der henvises i øvrigt til svar på spørgsmål 90.Med venlig hilsenBjarne Corydon