Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
FinansministerenDen 28. november 2012
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 64 (Alm. del) af 21.november 2012Spørgsmål
Er det efter ministerens opfattelse korrekt, når brancheforeningen Forsikring &Pension anslår, at fremrykningen af beskatningen på kapitalpensioner koster sta-ten godt 40 mia. kr., jf. for eksempel Berlingske den 18. november 2012 (”Statensskattefinte på pensioner koster 40 mia. kr.”).Svar
Jeg mener ikke det er korrekt, når Forsikring & Pension anslår, at fremrykningenaf beskatningen af kapitalpensioner koster staten godt 40 mia. kr.Adgangen til at omlægge indestående på eksisterende kapitalpensionsordningerskønnes at indbringe et engangsprovenu til staten på 5 mia. kr. i 2013. I de efterføl-gende år skønnes fremrykningen at indebære et mindreprovenu, da udbetalingernefremadrettet vil være skattefri. Hertil kommer, at provenuet fra pensionsafkastskattenvil være mindre, fordi pensionsformuen er lavere.Modstykket til de lavere indtægter fra pensionsafkastskat og afgifter ved den frem-rykkede beskatning er, at statens nettorenteudgifter vil være lavere som følge af denfremrykkede beskatning af kapitalpensionerne. Det skønnes at modsvare de løbendeprovenutab under forudsætning af, at forrentningen af kapitalpensionsordningerneunder et svarer til statens alternative forrentning af midlerne.Samlet skønnes omlægningen på denne baggrund at være omtrent neutral for den fi-nanspolitiske holdbarhed.Forsikring og Pension forudsætter, i modsætning til Finansministeriet, at alle kapital-pensioner omlægges, samt at forrentningen i pensionssektoren er højere end statensalternative forrentning. I det tilfælde er det korrekt, at det indebærer en isoleret be-lastning af de offentlige finanser at tage midler ud af pensionssektoren.Der er imidlertid ikke belæg for at forudsætte, at den fremtidige forrentning i pensi-onssektoren med sikkerhed vil overstige statens alternative forrentning på sigt, nårder korrigeres for forskelle i risiko og varighed.
Side 2 af 2
Da Finansministeriets mellem- og langfristede fremskrivninger derfor ikke indehol-der gevinster fra en sådan højere forrentning af privat pensionsopsparing, er dermodsvarende ikke grundlag for at indregne et forventet tab, når en mindre del af deudskudte skatter ved privat pensionsopsparing fremrykkes.Såfremt forrentningen af privat pensionsopsparing fremadrettet vil overstige forrent-ningen af den offentlige gæld, vil det ekstra skatteprovenu fra de tilbageværende ud-skudte skatter af privat pensionsopsparing, herunder vedr. ratepension mv., langtoverstige den afgivne gevinst ved fremrykningen af beskatningen af kapitalpensioner.Det vil sige, at såfremt de tvivlsomme renteforudsætninger i artiklen lægges til grund,vil de offentlige finanser samlet set blive styrket i forhold til 2020-planen.
Med venlig hilsenBjarne Corydon