Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
2. oktober 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 477 (Alm. del) af 9.september 2013Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvordan den offentlige beskæftigelse vil udvikle sig fra 2013til 2020 ved real nulvækst i det offentlige forbrug frem mod 2020, når nulvækstskal forstås på samme måde som i Finansministeriets notat af 24. februar 2010,hvor det hedder, at ”Nulvækst i det offentlige forbrug realt betyder, at udgifterneløbende stiger i takt med pris og lønudvikling. Det vil sige, at det overordnet ermuligt at fastholde samme antal ansatte og købe samme varer og tjenester fra denprivate sektor (ved uændret kvalitet og sammensætning mv.)”?Svar
Sammenhængen mellem realvæksten i det offentlige forbrug og ændringer i denoffentlige beskæftigelse er ikke entydig. Realvæksten i det offentlige forbrug i na-tionalregnskabet ekskl. saldoneutrale imputerede afskrivninger kan være nul, hvisrealvæksten i det offentlige nettovarekøb fra den private sektor er nul, og realvæk-sten i den offentlige lønsum er nul.Opgørelsen af den offentlige lønsum i faste priser afspejler antallet af medarbejde-re, antallet af arbejdstimer pr. medarbejder samt ændringer i den offentlige be-skæftigelses sammensætning med hensyn til uddannelsesniveau, anciennitet mv.,jf.fx Budgetredegørelse 2007 og Teknisk baggrundsrapport til 2015-planen, Finansministeriet2007.Hvis der er ændringer i den offentlige beskæftigelses sammensætning – fx hvismedarbejdere med et lavere uddannelsesniveau erstattes af flere læger og sygeple-jersker i sundhedssektoren – tæller det isoleret set i Danmarks Statistiks opgørelsesom en realvækst i det offentlige forbrug, fordi ”kvaliteten” af den offentlige ar-bejdskraft stiger. Det giver et bedre billede af det reelle offentlige ressourcefor-brug. Princippet følges også i andre lande.I fremskrivningen bagKonvergensprogram 2013forudsættes – på baggrund af denforventede udvikling i den offentlige medarbejderstabs uddannelses- og alders-sammensætning – et bidrag fra ændret sammensætning af den offentlige arbejds-styrke på ca. 0,15 pct. årligt frem mod 2020,jf. Vækstplan DK – Teknisk Baggrunds-rapport, Finansministeriet, marts 2013 samt bilag 1.Den ændrede kvalitet og sammen-
Side 2 af 3
sætning i medarbejderstaben bidrager isoleret set til realvæksten i det offentligeforbrug med ca. 0,1 pct. årligt.I forløbet med nulvækst som beskrevet i Finansministeriets notat fra 2010 svarernulvækst i den offentlige lønsum i faste priser således til et positivt bidrag fra ud-dannelse og anciennitet mv. på 0,15 pct. om året, et negativt bidrag fra den forud-satte udvikling i den gennemsnitlige arbejdstid på -0,1 pct. om året og en redukti-on i antallet af medarbejdere på ca. 0,05 pct. om året,jf. tabel 2.Tabel 2Realt offentligt forbrug mv. ved nulvækst, årlig procentvis ændring1996-20091)Offentligt forbrug ekskl. afskrivningerHeraf:- Varekøb, netto- Lønsum, faste priserHeraf:- Uddannelse, anciennitet mv.- Arbejdstid pr. medarbejder- Antal medarbejdere0,40,00,70,50,2-0,30,15-0,10-0,054,91,1-0,20,00,00,02,22010-20132)0,02014-20200,0
1) Baseret på endelige Nationalregnskabstal2) Baseret på foreløbige Nationalregnskabstal og Konvergensprogram 2013 (for 2013)Anm.: Rækker summerer ikke nødvendigvis til totaler, dels på grund af afrunding, dels på grund af aggregeringmv.Kilde: Konvergensprogram 2013 og egne beregninger
I forløbet indebærer real nulvækst i den offentlige lønsum dermed et samlet fald iden offentlige beskæftigelse fra 2013 til 2020 på ca. 7.000 fuldtidsbeskæftigede.Med gængse regneprincipper, herunder uændret fordeling af det offentlige forbrugpå offentlig lønsum og køb fra den private sektor, skønnes real nulvækst at inde-bære et fald i den offentlige beskæftigelse på ca. 24.000 personer frem mod 2020.Med venlig hilsenBjarne Corydon
Side 3 af 3
Bilag. Opgørelsen af den offentlige lønsumsdeflator i nationalregnskabet
Ved opgørelsen af den offentlige lønsumsdeflator i nationalregnskabet tagerDanmarks Statistik udgangspunkt i lønstigningerne i staten henholdsvis denkommunale sektor. De tilgængelige lønindeks afspejler udover ændringer i lønnenligeledes ændringer i de offentlig ansattes sammensætning med hensyn til uddan-nelse, anciennitet mv. Deflatoren beskriver lønstigningerne for uændret persona-lesammensætning, og derfor korrigeres lønindeksene for ændringer i personaletssammensætning. Korrektionen er udtryk for en kvalitetskorrektion af de ressour-cer, der medgår til at producere offentlige ydelser. Korrektionen betyder, at denreale lønsum kan vokse anderledes end udviklingen i beskæftigelsen isoleret set til-siger.Det offentliggjorte bidrag fra ændret uddannelses- og anciennitetssammensætningmv. til udviklingen i det offentlige lønindeks udgør i perioden 1996 – 2012 gen-nemsnitligt ca. 0,4 pct. årligt,jf. tabel 1.Dette svarer til et skønsmæssigt bidrag tilvæksten i det reale offentlige forbrug på ca. � pct. årligt, idet lønsummen udgøromtrent to tredjedele af det samlede offentlige forbrug.Tabel 1Offentlige lønindeks og offentlig lønsumsdeflator, procentvis årlig vækst1996-2000Offentlige lønindeksOffentlig lønsumsdeflatorUddannelse, anciennitet mv.3,42,90,52001-20053,63,20,42006-20094,14,00,12010-20122,01,50,51996-20123,43,00,4
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger