Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren30. august 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 435 (Alm. del – § 7) af 15.august 2013 stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL)Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad de økonomiske konsekvenser er for menneskerpå højeste førtidspension (gl. ordning) af aftalen mellem Enhedslisten og regerin-gen i finanslov 2013 om at afskaffe en række afgifter og finansiere dette ved atsænke personfradraget og hæve bundskatten?Svar
Med finansloven for 2013 forhøjes bundskatten med 0,19 pct.-point og person-fradraget reduceres med 900 kr. (2013-niveau). Provenuet fra de højere skatter an-vendes til at finansiere afgiftslettelser på fedt, sukker og elvarme.Samlet set skønnes de nævnte tiltag på finansloven for 2013 at bidrage til en frem-gang i rådighedsbeløbet for førtidspensionister på højeste førtidspension eftergammel ordning. Således kan en enlig på højeste førtidspension opleve en frem-gang på ca. 250 kr. i rådighedsbeløbet, mens rådighedsbeløbet for et par på høje-ste førtidspension øges med ca. 210 kr., jf.tabel 1.Tabel 1Virkning af finansloven for 2013 for førtidspensionister på højeste førtidspension (gammel ordning)
Kroner, 2013-niveau
Enlig førtidspensionistPar på førtidspension
Heraf skatteændringer Heraf afgiftsændringer
-610-1.0808601.290
Anm.: Lempelsen af elvarmeafgiften er indregnet som i FIU-spørgsmål 114 af 6. december 2012. Således er af-giftslettelsen af elvarme indregnet, selvom lempelsen reelt kun har betydning for personer, der anvenderelvarme.Kilde: Familietypemodellen.
Forhøjelsen af bundskatten og nedsættelsen af personfradraget bidrager isoleretset til at reducere rådighedsbeløbet, mens afgiftslettelserne isoleret set bidrager tilat øge rådighedsbeløbet.
Side 2 af 2
I forbindelse med opgørelsen af belastningen af fedtafgiften kan der være metodi-ske problemer, der medfører, at afskaffelsen af fedtafgiften undervurderes for lav-indkomstgrupper. Det skyldes, at de forbrugsdata, der ligger til grund for bereg-ningen er opgjort i kroner og ikke i mængder.I beregningen kan der dermed ikke tages højde for, hvordan en given forbrugsud-gift til fx kød er sammensat på henholdsvis mængde og pris. Hvis lavindkomst-grupper eksempelvis er tilbøjelige til at købe billigere kød med højere fedtindhold,vil gruppen få tillagt en mindre fedtafgift i beregningen, end de har betalt i virke-ligheden. Dermed kan der være en risiko for, at afgiftslettelsen i beregningen un-dervurderes for lavindkomstgrupper.Højeste førtidspension efter gammel ordning består af et grundbeløb på 69.648kr. (2013-niveau) og et pensionstillæg på henholdsvis 72.336 kr. for enlige og34.968 kr. for par. Hertil kommer et erhvervsudygtighedsbeløb på 46.740 kr. og etinvaliditetsbeløb på 33.864 kr. Sidstnævnte er skattefrit, og udbetalingen af invali-ditetsbeløbet påvirkes derfor ikke af skatteændringerne i finansloven for 2013.Med venlig hilsenBjarne Corydon