Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
FinansministerenDen 17. december 2012
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 42 (Alm. del) af 13.november 2012 stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL)Spørgsmål
”Ministeren bedes gøre rede for, hvor mange sparerunder SAS har gennemført siden2001.”Svar
Luftfartsbranchen har siden år 2000 gennemgået store forandringer. Liberaliseringenaf luftfarten har bidraget til øget konkurrence, bl.a. gennem etableringen af flere nyeselskaber. Dette har medført lavere priser i hele branchen.Samtidig har SAS haft et relativt højt omkostningsniveau, bl.a. på grund af sine over-enskomster, hvilket har skabt behov for tilpasning.SAS har siden 2000 haft overvejende negative resultater på bundlinjen. I perioden2000-2011 har resultatet efter skat kun været positivt i 2000 og 2005-2007,jf. tabel 1.
Side 2 af 3
Tabel 1Regnskabstal for SAS, 2000-2011
2000
Mia. SEK
OmsætningAf- og nedskrivningerDriftsresultatResultat før skat1)Resultat, efter skat
Samlede aktiverEgenkapitalØvrige nøgletal
Enhedsomkostninger2)Enhedsindtægter3)Passagerer (1.000)Medarbejdere (1.000)0,951,4425,330,91,051,5525,131,00,921,4838,835,50,841,2736,434,50,741,1138,332,50,731,1041,032,40,781,1243,125,30,871,2531,423,50,961,2730,924,61,021,3027,018,80,951,1627,115,60,861,1229,015,147,52,23,02,82,1
49,417,751,42,4-0,6-1,1-1,1
62,815,864,93,00,7-0,5-0,1
66,815,357,73,0-0,9-1,7-1,4
61,312,958,12,8-0,8-1,8-1,8
57,811,055,52,20,7-0,20,3
58,012,150,21,81,00,24,7
51,216,450,61,51,31,00,6
48,817,152,91,6-0,7-1,0-6,4
43,47,344,91,9-3,1-3,4-2,9
42,511,441,11,9-1,9-3,1-2,2
41,814,441,42,40,6-1,6-1,7
39,212,42001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
1)2)
Resultat før skat og afsluttede aktiviteter.Enhedsomkostninger er opgjort som driftsomkostninger justeret for valuta og omstruktureringsomkostningerfratrukket ikke-trafikrelateret omsætning/tilgængelige sædekilometer (ASK). Inkluderer afskrivninger på fly iperioden 2000-2007.3)Enhedsindtægter beskriver indtjeningen pr. passager pr. kilometer, og opgøres som passageromsætning/revenuepassenger kilometer.Anm.: For 2003 og tidligere år har SAS aflagt regnskab i henhold til svenske regnskabsregler. Siden da er årsregnskaber-ne aflagt efter IFRS-standarder. For forskellene mellem IFRS og tidligere regnskabsstandarder henvises til SAS’årsrapport for 2005.Kilde: SAS’ årsrapporter.
For at rette op på selskabets resultater har der løbende været gennemført tiltag, somoverordnet set har resulteret i lavere enhedsomkostninger og en øget fokusering påSAS’ kerneområder. Disse tiltag har haft afsæt i en række planer, der har haft til for-mål at forbedre indtjeningen:Turnaround 2005,som blev lanceret i 2002 og var færdigimplementeret i 2005,havde som mål at reducere enhedsomkostningerne med 30 pct.Strategy 2011,som blev lanceret i 2007, opstillede en række finansielle mål,herunder besparelser på i alt 2,8 mia. SEK og øgede indtægter svarende til 4mia. SEK.Core SAS,som blev lanceret i 2009 og udvidet i 2010, havde som mål at opnåen samlet omkostningsreduktion svarende til 7,8 mia. SEK.4Excellence,som blev lanceret i 2011, havde bl.a. som mål at opnå en indtje-ningsforbedring på 5 mia. SEK, og en årlig reduktion i enhedsomkostningerpå 3-5 pct. Et år efter at planen blev lanceret, var ca. halvdelen af tiltageneblevet implementeret, hvilket havde resulteret i en indtjeningseffekt på ca. 2,9mia. SEK.
Side 3 af 3
4Excellence Next Generation(4XNG), som blev lanceret i november 2012, harsom mål en årlig resultatforbedring på ca. 3 mia. SEK. Derudover indebærer4XNG-planen en række frasalg, der forventes at frigøre likviditet for omkring3 mia. SEK.
Sammenlagt har SAS med disse tiltag opnået betydelige indtjeningseffekter over peri-oden, herunder reduktioner i enhedsomkostningerne som er faldet med ca. 10 pct.fra 2000 til 2011,jf. tabel 1.Når faldet ikke er større skyldes det, at brændstofprisernei samme periode er steget betydeligt.SAS’ resultater har også været påvirket af en række engangsposter. En del heraf rela-terer sig til engagementer i andre selskaber, herunder:SAS’ engagement med Spanair medførte store nedskrivninger først i 2008 også igen i 2011. Tilsammen har SAS nedskrevet værdier relateret til Spanair forca. 6,6 mia. SEK.I 2009 nedskrev SAS goodwill i forbindelse med Estonian Air svarende til163 mio. SEK.Salg af aktiepost i AirBaltic i 2008 gav en realisationsgevinst på 169 mio.SEK.Salg af hotelkæden Rezidor indbragte i 2006 og 2007 en samlet realisations-gevinst på 4,7 mia. SEK.Salg af datterselskabet SMART i 2002 gav en realisationsgevinst på 811 mio.SEK.
Udover engangsposter har SAS’ indtjening været presset af bl.a. selskabets deltagelsei European Cooperation Agreement (en samarbejdsaftale med British Midland ogLufthansa i 2000-2007, der påførte selskabet tab), samt forhold, der har påvirket helebranchens indtjening, såsom terrorangrebet 11. september 2001, SARS-udbruddet,askeskyen fra vulkanudbruddet på Island i 2010 og den generelle økonomiske ned-gang siden 2008.De nævnte forhold har, sammen med fortsat højt omkostningsniveau, bidraget til, atSAS har måttet gennemføre to kapitaludvidelser i 2009 og 2010, hvor aktionærer harindskudt ny aktiekapital på i alt ca. 11 mia. SEK og derved sikret selskabets fortsattesoliditet.Med venlig hilsenBjarne Corydon