Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
9. september 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 418 (Alm. del – §) af 14.august 2013 stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL)Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om det er korrekt forstået,jf. bilag 2 til svar på FIU alm. delspørgsmål 1 af 3. oktober 2012,at halvdelen af den forventede stigning i beskæftigel-sen som følge af udbudsreformer henføres til offentlig beskæftigelse og indebærer,at det forudsættes at det offentlige forbrug skal stige som følge af reformerne, oghvor høj en vækst i det offentlige forbrug er nødvendig for, at den forventedestigning i beskæftigelsen vil finde sted?Svar
Nej, sådan skal det tidligere svar ikke forstås. ISvar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 1af 3. oktober 2013, bilag 2tages der udgangspunkt i et hypotetisk regneeksempel,hvor en reform reducerer strukturledigheden med 10.000 personer. Den laverestrukturledighed forbedrer isoleret set den strukturelle offentlige saldo og øgerdermed råderummet i finanspolitikken med ca. 3 mia. kr. vurderet ved gængse me-toder. Udmøntningen af den finanspolitiske lempelse i svaret er af illustrativ ka-rakter og ændrer ikke ved samlede strukturelle beskæftigelsesvirkning af reformen(når der ikke medregnes eventuelle udbudsvirkninger af skatteændringer).I svaret forudsattes det tilvejebragte råderum i udgangspunktet anvendt til en fi-nanspolitisk lempelse gennem øget offentligt forbrug. I det stiliserede eksempeløges den strukturelle beskæftigelse med 10.000 personer som følge af reformen.På sigt øges den faktiske beskæftigelse tilsvarende. Af stigningen i den faktiske be-skæftigelse kan ca. 4.600 personer henføres til øget offentlig beskæftigelse, hvilketskyldes, at den finanspolitiske lempelse er sket gennem øget offentligt forbrug.Den konkrete anvendelse af det tilvejebragte råderum ved en strukturreform er enpolitisk prioritering. Derfor angives der i svaret ligeledes et stiliseret regneeksem-pel, hvor råderummet anvendes ligeligt på lavere skat og øget offentligt forbrug.Ved en sådan prioritering vil den strukturelle beskæftigelse ligeledes være øgetmed 10.000 personer som følge af reformen1, og det samme gælder den faktiske
1
Den strukturelle virkning på beskæftigelsen kan være større, hvis den konkrete skattenedsættelse bidrager til at øge ar-bejdsudbuddet. En sådan virkning er ikke medtaget i beregningerne i svaret.
Side 2 af 2
beskæftigelse på sigt. Den konkrete prioritering af råderummet betyder, at ca.2.300 personer heraf kan henføres til øget offentlig beskæftigelse.Med venlig hilsenBjarne Corydon