Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren9. september 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 417 (Alm. del) af 14.august 2013 stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL)Spørgsmål
Vil ministeren, i forlængelse af regneeksemplet i bilaget til svar på FIU alm. delspørgsmål 1 af 3. oktober 2012, oplyse konsekvenserne for reallønsfremgangenhvis arbejdsudbuddet hæves med 60.000, sådan som det er regeringens målsæt-ning i 2020-planen, samt oplyse konsekvenserne for reallønnen af den samledeforøgelse af arbejdsudbuddet som forventes som resultat af de reformer, som dennuværende regering og den tidligere regering har gennemført?Svar
I bilag 2 FIU alm. del spørgsmål 1 af 3. oktober 2012 illustreres virkningerne iADAM af at øge arbejdsstyrken med 10.000 personer. Det gøres konkret ved atreducere antallet af førtidspensionister.I regneeksemplet medfører strukturreformen, at reallønsfremgangen over 10 årsamlet set er 0,3 pct. mindre end uden reformen – fx svarende til en reallønsfrem-gang på 15,2 pct. frem for 15,5 pct.,jf. tabel 1.Derudover blev der vist en bereg-ning, hvor udenrigshandelens priselasticitet var forhøjet for at illustrere en hurti-gere tilpasning, hvor reallønnen efter 10 år lå 0,1 pct. lavere end uden reformen.Tabel 1Virkninger af øget arbejdsudbud i ADAM
Realløn, pct.
ADAM
10.000 personer (bilag 2, FIU spm1 2012)60.000 personerADAM med øget elastiticet
10.000 personer (bilag 2, FIU spm1 2012)60.000 personer0,0-0,2-0,1-0,4-0,1-0,6-0,2-0,7-0,2-0,8-0,2-0,8-0,2-0,8-0,2-0,8-0,1-0,8-0,1-0,80,0-0,2-0,1-0,4-0,1-0,6-0,2-0,8-0,2-0,9-0,2-1,1-0,3-1,2-0,3-1,3-0,3-1,3-0,3-1,41. år
2. år
3. år
4. år
5. år
6. år
7. år
8. år
9. år 10. år
Anm.: Siden beregningerne til bilag 2 til svar på FIU alm. del spørgsmål 1 af 3. oktober 2012 er der kommet en nyversion af ADAM,jf. fodnote 1.Arbejdsstyrken er i stil med beregningen i bilag 2 til svar på FIU alm. delspørgsmål 1 af 3. oktober 2012 øget ved at reducere antallet af førtidspensionister.Kilde: Egne beregninger på ADAM.
Side 2 af 2
Hvis arbejdsstyrken i ADAM i stedet øges med 60.000 personer, reduceres real-lønnen samlet set med 1,4 pct. over 10 år. Det svarer til knap 6 gange så megetsom hvis arbejdsstyrken øges med 10.000 personer1. Til sammenligning er densamlede reduktion i reallønnen efter 10 år ca. � pct. ved øgede udenrigshandelse-lasticiteter.Da beskæftigelsen samtidig stiger, øges de samlede indkomster i samfundet (BNP)med ca. 30 mia. kr. efter 10 år i beregningen. Det svarer til godt 5.000 kr. pr. ind-bygger.Beregningen illustrerer, hvordan reallønnen på kort sigt påvirkes af de konjunk-turmæssige forhold, der opstår, når arbejdsstyrken i ADAM øges som i beregnin-gen. På lang sigt er det centrale for reallønnen og velstanden produktiviteten idansk økonomi, som blandt andet afhænger af virksomhedernes investeringer,medarbejdernes kvalifikationer og uddannelse, velfungerende arbejds- og pro-duktmarkeder samt god infrastruktur og en række andre forhold.Hvis Danmark som en lille åben økonomi på langt sigt er ”pristager” på verdens-markedet – dvs. hvis danske priser for produkter af en given art og kvalitet ikke pålangt sigt kan afvige fra udenlandske priser for tilsvarende produkter – så har øgetarbejdsudbud ikke nogen betydning for løndannelsen på sigt.I Finansministeriets langsigtede fremskrivninger er antagelsen, at dansk økonomipå sigt fungerer som en lille åben økonomi, hvor priserne på et givet produkt ikkevarigt kan afvige fra verdensmarkedsprisen. Dermed vil dansk løn og realløn pålangt sigt være den samme, når arbejdsudbuddet øges,jf. svar på Finansudvalgetsspørgsmål 5, Alm. del, 2012.Med venlig hilsenBjarne Corydon
1
Siden beregningen i bilag 2 til svar på FIU alm. del spørgsmål 1 af 3. oktober 2012 er ADAM-modellen skiftet fra versiondecember 2009 til version juli 2013, og en række af modellens relationer er reestimeret. Det betyder, at reallønnen reduceresmed 0,2 pct. i stedet for 0,3 pct. ved en forøgelse af arbejdsstyrken på 10.000 personer.