Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
1277763_0001.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
5. september 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 410 (Alm. del – §) af 9.august 2013Spørgsmål
Vil ministeren oplyse den samlede besparelse i 2020 og for hvert af årene frem tildette tidspunkt ved at indføre nulvækst fra 2013 til 2020, så det offentlige forbrugi 2013 pris- og lønreguleres frem til 2020, jf. svar på FIU – alm. del spørgsmål 338af 3. juni 2013.Svar
Besparelsen på det offentlige forbrug ved nulvækst fra 2013 til 2020 fremgår aftabel 1. Den samlede besparelse i 2020 udgør knap 22 mia. kr., hvilket styrker denprimære saldo med knap 21 mia. kr. (efter tilbageløb mv.).Tabel 1Virkning ved nulvækst i det offentlige forbrug, mia. kr., 2014-niveau

2013

Offentligt forbrugPrimær saldo0,00,0

2014

-3,02,9

2015

-5,95,7

2016

-8,78,2

2017

-12,511,9

2018

-15,414,6

2019

-18,617,8

2020

-21,820,8
Anm.: Den beregnede mindreudgift (ved et forløb med nulvækst sammenlignet med KP13-forløbet) opgjort i2014-niveau tager udgangspunkt i forskellen i det offentlige forbrugs andel af BNP ifølge de to forløb(hvor både det offentlige forbrug og BNP er opgjort i løbende priser). Den forskel normeres via et bereg-net strukturelt niveau for BNP i 2014 (på ca. 1.970 mia. kr.), hvorved mindreudgiften kan opgøres i mia.kr. 2014-niveau. Det bemærkes endvidere, at når nulvækst opnås med fastholdt lønkvote jf. tabel 1, er be-sparelsen lidt større, end når nulvækst opnås ved uændret offentlig beskæftigelse og varekøb, jf. svar på fi-nansudvalgsspørgsmål 391. Det skyldes, at deflatoren for det offentlige forbrug vokser hurtigere, nårlønkvoten i det offentlige forbrug øges over tid.Kilde: Egne beregninger
Med venlig hilsenBjarne Corydon