Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
1274915_0001.png
1274915_0002.png
1274915_0003.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
26. august 2013
Endeligt svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 398af 2. august 2013 (FIU – alm. del)Spørgsmål 398:I forbindelse med det kommende udbud af rejsebureauydelser til staten, som fore-stås af Statens Indkøb, hvorledes vil ministeren da sikre, at de selskaber, der god-kendes til prækvalifikation, forpligter sig til at bruge leverandører – herunder isærflyselskaber, der har indgået aftaler med de ansattes faglige organisationer og ikkeanvender såkaldte alternative ansættelsesmetoder for at omgå arbejdsmarkeds-,skatte- og momsregler som en del af forretningsmodellen?Svar:Den gældende, centralt koordinerede rammekontrakt om rejsebureauydelser, somstatslige institutioner er forpligtede til at anvende (rejsebureauaftalen), omfatterformidling af rejser, herunder blandt andet formidling af flybilletter. For så vidtangår flyrejser er leverandøren af rejsebureauydelser forpligtet til at afsøge helemarkedet i forbindelse med de konkrete rejser og præsentere mindst tre rejsealter-nativer til kunden, hvis dette overhovedet er muligt. Leverandøren skal afsøge allerelevante flyrejseleverandører og priskanaler med henblik på at finde den lavestepris.Der etableres ikke ved rejsebureauaftalen et kontraktforhold mellem staten og deenkelte flyselskaber. Det er den enkelte kunde og ikke rejsebureauet, der tagerstilling til, hvilket flyselskab der købes billet hos. I den forbindelse skal den enkel-te kunde overholde de almindelige udbudsregler, herunder EU’s udbudsregler, jf.nedenfor.Da den gældende rejsebureauaftale blev indgået, var statslige institutioner forplig-tede til at anvende en anden selvstændig, fællesstatslig rammeaftale om personbe-fordring med fly (flyrejseaftalen). Leverandøren af rejsebureauydelser var i forlæn-gelse heraf ved levering af rejsebureauydelser forpligtet til at bidrage til, at denkonkrete kunde anvendte flyrejseaftalen. Flyrejseaftalen er nu udfaset. I dag skerde konkrete køb af flyrejser i vidt omfang ved anvendelse af SKI’s flyrejseaftale(16.08), der ikke er forpligtende for statens institutioner. SKI-aftalen indeholderligesom Statens Indkøbs aftaler krav til samfundsansvar, jf. nedenfor.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
For så vidt angår de krav, der stilles til leverandører til staten, bemærkes, at leve-randørerne – herunder rejsebureauer og flyselskaber – generelt skal overholdegældende lovgivning, herunder skattelovgivningen og de regler, der regulerer for-holdet mellem arbejdsgivere og arbejdstagere. Efter omstændighederne kan leve-randører til staten helt eller delvist være underlagt lovgivningen i andre lande endDanmark. Overholdelsen af gældende lovgivning kontrolleres i første omgang afkontrolmyndighederne på de pågældende områder, herunder blandt andet skatte-myndighederne.Herudover er leverandører til staten underlagt bestemmelserne i de konkrete afta-ler, der er indgået med staten, herunder krav om samfundsansvar (CSR). Regerin-gen har en målsætning om, at samfundsansvar skal indgå systematisk og konse-kvent i den statslige indkøbspolitik, og der vil i forbindelse med det kommendeudbud af en ny rejsebureauaftale – i lighed med Statens Indkøbs øvrige aftaler – irelevant omfang indgå krav til leverandøren om at udvise samfundsansvar.Krav om samfundsansvar skal stilles på en sådan måde, at kravene ikke kommer ikonflikt med gældende regler, herunder konkurrencelovgivningen og EU’s ud-budsregler. Det indebærer blandt andet, at der ikke kan stilles krav om, at leveran-dører til staten har indgået en særlig kollektiv overenskomst eller tilsvarende. Så-danne krav ville være i strid med blandt andet ligebehandlingsprincippet i EU-udbudsreglerne.Statens Indkøbs aftaler indeholder bestemmelser om, at leverandører ved opfyl-delsen af aftalerne skal udvise samfundsansvar ved at opfylde en række krav, derbaserer sig på internationalt anerkendte principper og de til grund herfor liggendekonventioner, herunder FN’s Global Compact og OECD’s Retningslinjer forMultinationale Virksomheder. Leverandørerne er endvidere forpligtede til vedkontraktopfyldelsen at sikre overholdelsen af grundlæggende arbejdstagerrettighe-der, herunder krav om at de leverede ydelser eller dele deraf ikke er produceret istrid med bestemmelser i en række ILO-konventioner.Herudover stilles der, i det omfang det er relevant, i Statens Indkøbs aftaler i med-før af ILO-konvention nr. 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter krav om,at der tilsikres arbejdere i Danmark løn mv., som ikke er mindre gunstig end det,der i henhold til en gældende kollektiv overenskomst, voldgiftskendelse, nationalelove eller administrative forskrifter gælder for arbejde af samme art inden for ved-kommende fag eller industri på den egn, hvor arbejdet udføres.Samtidig stilles der krav om, at leverandørerne ved kontraktopfyldelsen udvisernødvendig omhu i relation til de nævnte krav (due dilligence). Leverandørerne skalsåledes undersøge risikoen for overtrædelse af de nævnte krav i forbindelse medderes forretningsaktiviteter, både hos leverandørerne selv og hos andre virksom-heder, som leverandørerne har indflydelse på, fx væsentlige underleverandører, ogtræffe foranstaltninger til at forebygge risikoen for overtrædelser ved kontraktop-fyldelsen.
3
Forpligtelsen til at udvise nødvendig omhu medfører ikke, at leverandøren skalføre tilsyn med, om underleverandører eller andre leverandører til staten overhol-der gældende lovgivning, men alene at leverandøren skal undersøge risikoen og igivet fald reagere, hvis det konstateres, at gældende lovgivning overtrædes.Afslutningsvist skal det nævnes, at jeg er opmærksom på det, der er anført i Skat-teudvalgets beretning af 26. juni 2013 om beslutningsforslag B 102 om genfor-handling af Danmarks dobbeltbeskatningsaftale med Irland, herunder at regerin-gen har rettet henvendelse til EU-Kommissionen. Jeg kan supplerende oplyse, aten arbejdsgruppe under Transportministeriets Luftfartsråd skal behandle en rækkeforhold vedrørende social dumping inden for luftfarten. Arbejdsgruppen skal af-rapportere inden nytår 2014. Der er således igangsat en række initiativer med hen-blik på at bekæmpe social dumping på luftfartsområdet.Med venlig hilsenBjarne Corydon