Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
1277772_0001.png
1277772_0002.png
1277772_0003.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
5. september 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 397 (Alm. del) af 31. juli2013 stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA)Spørgsmål
Vil ministeren oplyse det offentlige forbrug som andel af BNP år for år i perioden1990-2020 i følgende tre forløb:1) Forløbet i Danmarks Konvergensprogram 2013,2) Et forløb med real nulvækst i det offentlige forbrug fra og med 2014 til2020,3) Et forløb hvor væksten i det offentlige forbrug fra og med 2001 og frem til2020 antages at vokse efter samme principper som i Finansministeriet langsigtedefremskrivninger i Konvergensprogrammet (udgifterne per bruger følger lønudvik-lingen, og brugergrundlaget følger det beregnede demografiske træk)Svar
Udviklingen i det offentlige forbrugs andel af BNP for hvert år frem mod 2020 ide tre forløb fremgår affigur 1 og tabel 1.I forløbet med nulvækst i det offentlige forbrug fra og med 2014 til 2020 – be-nævnt forløb 2 i figur 1 – er der forudsat real nulvækst i både den offentlige løn-sum og det offentliges køb af varer og tjenester (netto) hos private leverandører,jf. svarene på Finansudvalgets spørgsmål nr. 391 og 394.1Forløb 3 angiver et forløb, hvor væksten i det offentlige forbrug i 2001-2020 vok-ser efter samme principper som i Finansministeriet langsigtede fremskrivninger(udgifterne per bruger følger lønudviklingen, og brugergrundlaget følger det be-regnede demografiske træk). De langsigtede principper indebærer, at det offentligeforbrug udgør en uændret andel af BNP ved uændret befolkningssammensætning(nominelt). Antagelsen er neutral i den forstand, at der ikke vil udgå et opadgåen-de pres på beskatningen fra udgifterne til offentligt forbrug, når befolkningssam-mensætningen mv. er konstant. De langsigtede principper anvendes normalt ikkepå historiske perioder.2
Det gør ikke stor forskel på det offentlige forbrugs BNP-andel, om nulvækst opnås ved den ene eller anden sammensæt-ning mellem offentlig lønsum og køb af varer og tjenester (netto) fra den private sektor. Sammensætningen kan derimodhave indflydelse på fordelingen mellem offentlig og privat beskæftigelse.2Der er i den konkrete beregning anvendt den årlige lønudvikling svarende til løndeflatoren i ADAM-modellen i Konver-gensprogram 2013. Der er ikke foretaget udglatning af år-til-år udsving i løndeflatoren.1
Side 2 af 3
Figur 1

De tre forløb af offentligt forbrug i pct. af BNP

Pct. af BNP302826242220
Pct. af BNP302826242220
00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20Forløb 1 (KP13)Forløb 2 (nulvækst)Forløb 3 (beregningsteknisk)
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Side 3 af 3
Tabel 1

Udvikling i det offentlige forbrug som andel af BNP

Offentlig forbrugsvækst fra

2001 iflg. fremskrivnings-

principper

Danmarks

Konvergensprogram 2013

Pct. af BNP

199019911992199319941995199619971998199920002001200220032004200520062007200820092010201120122013201420152016201720182019202025,125,325,326,425,525,225,425,025,625,725,125,726,226,526,526,025,926,026,529,828,928,428,628,528,227,927,527,326,926,626,4

Real nulvækst i offentligt

forbrug 2014-20

25,125,325,326,425,525,225,425,025,625,725,125,726,226,526,526,025,926,026,529,828,928,428,628,528,027,627,126,626,125,725,3
25,125,325,326,425,525,225,425,025,625,725,125,725,826,426,025,625,125,425,427,927,227,227,227,227,026,726,426,225,925,725,6
Kilde: Danmark Statistik og egne beregninger.
Med venlig hilsenBjarne Corydon