Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
1267814_0001.png
1267814_0002.png
1267814_0003.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
Den 4. juli 2013
Endeligt svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 388 (Alm. del) af28. juni 2013 stillet efter ønske af Jacob Jensen (V)Spørgsmål 388:
Vil ministeren oplyse, hvad det er en andel af, når ministeren i svar på FIU alm.del – spm. 354 oplyser, at 27,5 pct. af statens opgaver konkurrenceudsættes?Svar:
Af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens publikation ”Status for offentlig konkur-rence 2012” fremgår på side 14 følgende om opgørelsesmetoden for den statsligeindikator for konkurrenceudsættelse, der udgjorde 27,5 pct. i 2011:”De udbudsegnede opgaver udgør i alt 377 mia. kr., som fordeler sig på opgaverfor 77 mia. kr. i staten, 82 mia. kr. i regionerne og 218 mia. kr. i kommunerne. Her-af er der som nævnt skabt konkurrence om en fjerdedel af opgaverne, svarende til92,5 mia. kr.Når de konkurrenceudsatte ydelser opgøres i procent af de udbudsegnede opgaver,omtales det som indikatoren for konkurrenceudsættelse i kommunerne (IKU), re-gionerne (RIKU) og staten (SIKU). Opgørelserne er forbundet med visse usikker-heder som følge af forskellig regnskabsmæssig konteringspraksis hos offentligemyndigheder og metodemæssige problemstillinger i afgrænsningen af myndigheds-opgaver. Men da opgørelserne er foretaget over en årrække, giver de efterhånden etsolidt billede af udviklingen i konkurrencen om udbudsegnede opgaver.”
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen anfører videre i en note, at indikatoren forkonkurrenceudsættelse blev udviklet i 2007 af en arbejdsgruppe med deltagelse afblandt andet KL, Indenrigsministeriet og Finansministeriet.Om omfanget af udbudsegnede opgaver i staten er der i afsnit 2.3. Konkurrence istaten på side 15 anført følgende:”De udbudsegnede opgaver i staten udgjorde i 2011 samlet et beløb på knap 77mia. kr. Det svarer til omtrent halvdelen af de samlede statslige driftsudgifter op-gjort eksklusiv udgifter til overførsler.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Der skabes konkurrence om en stadig større andel af de udbudsegnede opgaver istaten, jf. figur 2.3. De 27,5 pct. af de udbudsegnede opgaver, som der i 2011 blevskabt konkurrence om i staten, svarer til en omsætning på 21,1 mia. kr. På trods afden stigende konkurrence om de statslige opgaver, er der fortsat næsten tre fjerde-dele af de udbudsegnede opgaver i staten, der ikke konkurrenceudsættes. Der eraltså et potentiale for øget konkurrence om de statslige opgaver.”
Indikatoren for konkurrenceudsættelse i staten er som nævnt udviklet i 2007 ogerstatter den tidligere statslige udliciteringsgrad. Konkurrencestyrelsen gav i 2010en mere udførlig beskrivelse af indikatoren på side 66 – 79 i ”Konkurrenceredegø-relse 2010”. Heri fremgår også selve beregningsformlen for den statslige indikatorfor konkurrenceudsættelse (SIKU) på side 77. Beregningsformlen er gentaget iboks 1 herunder:Boks 1Definitionen af den statslige indikator for konkurrenceudsættelse (SIKU)
Indkøbte tjenesteydelserDriftsomkostninger
=sum af regnskabskonti 22.65, 22.70 og 22.30 + vundne kontrolbudsum af standardkonti 15, 16, 18 og 22
SIKU angiver således forholdet mellem summen af indkøbte tjenesteydelser i form af it-tjenesteydelser (22.65), tjenesteydelser i øvrigt (22.70) og reparations- og vedligeholdelsesudgif-ter til eksterne håndværkere (22.30) og summen af driftsomkostninger til vareforbrug af lagre(15), husleje, leje af arealer og leasing (16), lønninger/personaleomkostninger (18) samt andreordinære driftsudgifter (22).
Beregningen af indikatoren for konkurrenceudsættelse udtrykker således de ind-købte tjenesteydelsers andel af driftsomkostningerne eksklusive afskrivninger ogfinansielle poster. Derimod tager beregningen ikke højde for, at visse opgaver ermyndighedsopgaver, der i henhold til lovgivningen skal varetages af staten selv.Hertil kommer, at nogle af opgaverne formentlig vil være vanskelige at udbydeeller mindre egnede til at udbyde, og der vil være opgaver, hvor der ikke umiddel-bart findes et marked for ydelserne. Det vil således ikke være muligt i praksis atskabe konkurrence om samtlige udbudsegnede opgaver. Det er op til det enkelteministerium at vurdere, hvilke opgaver der skal konkurrenceudsættes, i forbindelsemed opfyldelsen af kravet i det statslige udbudscirkulære om løbende at sendeudbudsegnede opgaver i udbud:”Opgaver, som en statsinstitution udfører, og som vil kunne udføres af eksterne le-verandører, skal med passende mellemrum sendes i udbud. Udbudte opgaver skaludliciteres, hvis det gennem udbud godtgøres, at det alle forhold taget i betragtninger det mest fordelagtige for staten”,jf. § 1 i cirkulære nr. 2 af 13/1-2010 om udbud afstatslige drifts- og anlægsopgaver.
Der findes således ikke en central opgørelse over omfanget af opgaver, der efterdenne definition er udbudsegnede, og det er derfor ikke muligt at angive størrel-
3
sen af udbudsegnede opgaver for hverken staten som helhed eller det enkelte mi-nisterium.Med venlig hilsenBjarne Corydon