Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
1275409_0001.png
1275409_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
23. august 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 359 (Alm. del – §) af 19.juni 2013 stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA)Spørgsmål
Vil ministeren bedes oplyse den varige effekt på de offentlige finanser af at hævepensionsafkastskatten fra 15 til 15,3 pct. samt sænke loftet over indskud på rate-pensioner fra 55.000 kr. til 50.000 kr.?Svar
Der spørges til virkningen af gældende regler. Gældende regler er udgangspunktetfor 2020-fremskrivningerne og provenuvurderinger foretages principielt altid iforhold hertil. En videreførelse af gældende regler, vil ikke have provenumæssigekonsekvenser for det offentlige.Ændringerne, der henvises til, blev gennemført som led iAftale om Finansloven for2012.Den samlede varige provenuvirkning blev på daværende tidspunkt skønnettil, at udgøre 220 mio. kr. årligt. Dette skøn forudsatte, at man med virkning fraindkomståret 2014 førte ændringerne tilbage og i stedet ophævede fradraget forformueforvaltningsomkostninger. Det har imidlertid ikke været muligt at udviklehensigtsmæssige regler herfor, hvorfor ændringerne fastholdes også efter 2014.Med fastholdelsen af ændringerne skønnes det varige provenu, der kan henførestil forhøjelsen af satsen for pensionsafkastskatten fra 15 pct. til 15,3 pct.,jf. tabel 1,at udgøre ca. 220 mio. kr. Og tilsvarende udgør den varige provenuvirkning afnedsættelsen af ratepensionsloftet fra 55.000 kr. til 50.000 kr. (2010-niveau) i stør-relsesordenen 40 mio. kr.Det bemærkes endvidere, at en videreførelse af gældende regler i forhold til detforudsatte provenu i forbindelse med Finanslov for 2012 beregningsteknisk med-fører et varigt merprovenu på ca. 40 mio. kr. årligt. Principielt er dette bidrag tildet finanspolitiske råderum allerede indregnet i 2020-fremskrivningerne og der-med i grundlaget for de økonomisk-politiske prioriteringer i fremskrivningerne.
Side 2 af 2
Tabel 1

Skønnet provenu, der kan henføres til satsstigningen på pensionsafkastskatten (fra 15 pct. til 15,3 pct.) og

nedsættelsen af ratepensionsloftet (fra 55.000 kr. til 50.000 kr.)

Mio. kr., 2012-niveau

Finansieringsbehov i FL 2012

– Ophævelse af fradraget for formueforvaltningsomkostninger

Gældende regler som indbudgetteret i forbindelse med 2020-fremskrivningen

- heraf nedsættelsen af loftet over ratepensionsindbetalinger m.v.- heraf forhøjelsen af pensionsafkastskatten med 0,3 pct.-point.

2012

390

390

250140

Varigt

220

260

40220
Kilde: Provenuerne svarer til de angivne provenuer i ændringsforslaget til L 28, der er beregnet på baggrund afforudsætningerne iØkonomisk Redegørelse,december 2011.
Nedsættelsen af loftet over indbetalinger til ratepensioner og ophørende alders-pensioner fra 55.000 kr. til 50.000 kr. i forbindelse med aftalen om finansloven for2012 skal ses i lyset af, at man iØkonomisk Redegørelse,december 2011, skønnede,at provenuet fra pensionsafkastskatten på kort sigt ville være lavere end i år medet normalafkast.1Dermed var forhøjelsen af satsen for pensionsafkastskatten med0,3 pct.-point,jf. tabel 1,ikke tilstrækkelig til at opnå det forudsatte provenu påkort sigt.Med venlig hilsenBjarne Corydon
Aftale om finansloven for 2012indeholdt i udgangspunktet en nedsættelse af loftet over indbetalinger til ratepensioner og op-hørende alderspensioner fra 100.000 kr. til 55.000 kr.1