Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
1285281_0001.png
1285281_0002.png
1285281_0003.png
J.nr. 13-0203501Den 2. oktober 2013
TilFolketinget –Finansudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 358 af 19. juni 2013 (alm. del).
Holger K. Nielsen/Thomas Larsen
1/3
Spørgsmål
Vil ministeren komme med sin vurdering af provenueffekten for staten, hvisalle nystartede virksomheder fik tildelt skattefrihed i de tre første år, hvor virk-somheden genererer et beskatningspligtigt overskud?
Svar
Der er foretaget et omfattende dataudtræk fra SKATs systemer med henblikpå at tilvejebringe et grundlag for at udarbejde et skøn for provenueffektenved skattefrihed for nystartede virksomheder i de tre første år, hvor virksom-heden genererer et skattepligtigt overskud.Det har imidlertid vist sig, at der ikke kan udarbejdes et retvisende skøn. Detskyldes blandt andet, at systembegrænsninger og persondatahensyn ikke gørdet muligt at følge personligt drevne virksomheder længere end 5 år i SKATssystemer. Heraf foreligger kun endelige skatteoplysninger for 4 år.Udtræk fra SKATs systemer viser, at kun en mindre andel af virksomhedernegenererer et skattepligtigt overskud i mindst 3 år inden for de første 4 års leve-tid. Mindreprovenuet ved at friholde disse skattepligtige overskud skønnes atudgøre i størrelsesordenen 4 mia. kr. over en 4-årig periode. Der kan dog ikkemed nogen sikkerhed skønnes over det mindreprovenu, der måtte være knyt-tet til de resterende virksomheders eventuelle overskud efter de første 5 årslevetid.Den skattefrihed til nystartede virksomheder, der spørges til, skønnes i praksisheller ikke at være mulig at administrere, da afgrænsningen af nystartede virk-somheder er kompliceret. Eksempelvis kan en personligt drevet virksomhedomdannes til et anpartsselskab, hvorved anpartsselskabet kommer til at frem-stå som nystiftet. Imidlertid er selve aktiviteten ikke ny. Det er ligeledes muligtat overdrage en igangværende aktivitet fra et eksisterende selskab til et nystiftetselskab.Det vil derfor være forbundet med uforholdsmæssigt store omkostninger formyndighederne at kontrollere, om en virksomheds aktivitet reelt er nystifteteller ej. Hertil kommer grænsedragningen mellem begreberne udvidelse afbestående virksomhed i forhold til etablering af ny virksomhed, idet det ermuligt at drive forskellige aktiviteter i samme selskab.Den skattefrihed, der spørges til, giver desuden anledning til en uhensigtsmæs-sig skævvridning af konkurrencevilkårene, som gør mindre effektive virksom-heder mere konkurrencedygtige end andre virksomheder i en årrække, alenefordi de er nystartede.2/3
Det vil være nødvendigt at foretage en nærmere vurdering af de problemstil-linger,en sådan skattefritagelsesordning rejser i forhold til EU-reglerne, herun-der reglerne om statsstøtte.
3/3