Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
1263936_0001.png
1263936_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren25. juni 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 357 (Alm. del – §) af 17.juni 2013 stillet efter ønske fra Kristian Thulesen Dahl (DF)Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorfor provenutabet ved at nedsætte selskabsskattenfra 25 til 22 pct. skønnes til ca. 3½ mia. kr. i 2020, jfr. svar på FIUalm. del - spørgsmål 284 af 3. maj 2013, når man nu tidligere har påpeget, atet sådant initiativ ville betyde et provenutab på ca. 4,1 mia. kr. i 2020?Svar
AfVækstplan DK, Stærke virksomheder – flere job(februar 2013), fremgår af tabel 1.1,at mindreprovenuet i 2020 forbundet med en nedsættelse af selskabsskatten mv.(ekskl. Nordsøen og lønsumsafgift i den finansielle sektor) er ca. 4,1 mia. kr. Vedbesvarelsen er det lagt til grund, at spørgeren refererer hertil.Tabel 1Nedsættelse af selskabsskattesatsen mv. opgjort som i tabel 1.1 iVækstplan DKUmiddelbart mindreprovenu (Mia. kr., 2014-niveau)Nedsættelse af selskabsskattesatsen (ekskl. Nordsøen) til 22 pct.Nedsættelse af satsen for virksomhedsordningen til 22 pct.Stigning i lønsumsafgiftssatsen for den finansielle sektorForhøjelse af satsen for aktieindkomstskatten over progressionsgrænsenI alt20205,10,5-1,3-0,24,1
Anm: Delelementer summer ikke nødvendigvis til totalen som følge af afrunding.Kilde:Vækstplan DK, Stærke virksomheder – flere job(februar 2013), tabel 1.1., eller samme publikation tabel 3.3.
Når der tages højde for, at selskabsskattenedsættelsen ikke omfatter overskud iforbindelse med kulbrinteaktiviteter, er detumiddelbaremindreprovenu i 2020 for-bundet hermed i størrelsesordenen 5,1 mia. kr. Og tilsvarende skønnes detumid-delbaremindreprovenu ved nedsættelsen af satsen i virksomhedsordningen til 22pct. til ca. 0,5 mia. kr. Omvendt medfører stigningen i lønsumsafgiften etumiddel-bartmerprovenu på ca. 1,3 mia. kr. og en forhøjelse af satsen for aktieindkomstover progressionsgrænsen et umiddelbart merprovenu på ca. 0,2 mia. kr. Samletset giver det,jf. tabel 1,etumiddelbartmindreprovenu på ca. 4,1 mia. kr.
Side 2 af 2
Som det fremgår af besvarelsen af FIU alm. del spørgsmål nr. 284, refererer deangivne provenuvirkninger heri tilAftaler om Vækstplan DK.Yderligere skal detbemærkes, at provenuvirkningerne dels er angivet ”før adfærdsvirkninger” (medandre ordefter tilbageløb,men før adfærd) og dels er afrundet til nærmeste 250 mio.kr.Jf. tabel 2medfører selskabsskattenedsættelsen til 22 pct. (når der tages højde for,at denne ikke omfatter overskud i forbindelse med kulbrinteaktiviteter) et min-dreprovenu i 2020efter tilbageløbpå i størrelsesordenen 3,9 mia. kr. Tilsvarende erdet skønnede mindreprovenuefter tilbageløbved nedsættelsen af satsen for virk-somhedsordningen til 22 pct. ca. 0,4 mia. kr. Omvendt skønnes forhøjelsen af sat-sen for lønsumsafgiften i den finansielle sektor at medføre et merprovenuefter til-bageløbpå ca. 0,8 mia. kr. Afrundet til nærmeste kvarte mia. kr. giver det i alt etmindreprovenu på ca. 3,5 mia. kr.efter tilbageløb.Tabel 2Nedsættelse af selskabsskattesatsen mv. opgjort som ved besvarelsen af FIU alm. del spørgsmål nr. 284Mindreprovenu efter tilbageløb (Mia. kr., 2014-niveau)Nedsættelse af selskabsskattesatsen (ekskl. Nordsøen) til 22 pct.Nedsættelse af satsen for virksomhedsordningen til 22 pct.Stigning i lønsumsafgiftssatsen for den finansielle sektorI altAfrundet til nærmeste kvarte mia. kr.20203,90,4-0,83,6
Anm: Delelementer summer ikke nødvendigvis til totalen som følge af afrunding.Kilde: Svar på FIU alm. del spørgsmål nr. 284 og L 218 ”Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, lovom afgift af lønsum m.v., kulbrinteskatteloven og forskellige andre love”, fremsat 17. maj 2013.
Forskellen mellem de 4,1 mia. kr. og de 3½ mia. kr. kan således primært henførestil, at førstnævnte provenuvirkning er opgjortfør tilbageløbog sidstnævnteefter tilba-geløb.Hertil kommer afrunding, samt at satsen for aktieindkomstskatten over pro-gressionsgrænsen ikke forhøjes medAftaler om Vækstplan DK.Med venlig hilsenBjarne Corydon