Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
FinansministerenDen 13. marts 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 33 (Alm. del – §) af2/11/2012 stillet efter ønske fra Ole Birk OlesenSpørgsmål
Ministeren bedes oplyse arbejdsudbudseffekten og virkningen på de offentlige fi-nanser ved en forhøjelse af pensionsalderen til 68 år og en afskaffelse af efterløn-nen over en 3-årig periode fra 2016-2019.Svar
Hvis folkepensionsalderen hæves til 68 år, og efterlønnen afskaffes i perioden2016-2019, vil arbejdsudbuddet skønsmæssigt stige med 69.000 personer i 2020 iforhold til et forløb inkl. tilbagetrækningsreformen 2011. Den strukturelle primæ-re offentlige saldo vil være forbedret med ca. 16 mia. kr. i 2020.I besvarelsen er det lagt til grund, at der lukkes for tilgangen til efterløn pr. 1. ja-nuar 2016, mens de allerede vedtagne stigninger i efterlønsalderen i 2014-15 bliverrealiseret. Dette medfører, at personer født i 1954 er de sidste, der kan gå på efter-løn. De forlader ordningen i 2022, hvor efterlønnen vil være afskaffet. Pensions-alderen hæves gradvist i perioden 2016-2019,jf. figur 1.Efter 2023 forbliver pensi-onsalderen 68 år indtil 2030, hvor det antages, at pensionsalderen vil følge dennuværende indekseringsmekanisme. Hermed er det efter 2030 kun afskaffelsen afefterlønnen, der påvirker arbejdsudbuddet. Fx vil arbejdsudbuddet være forøgetmed godt 20.000 personer i perioden 2050-2060.Den finanspolitiske holdbarhedsindikator forbedres med godt�pct. af BNP sva-rende til ca. 5 mia. kr. (2013-niveau). Da forhøjelsen af pensionsalderen kun harmidlertidig effekt i forhold til de nuværende regler, er det primært afskaffelsen afefterlønnen, som øger holdbarhedsindikatoren.Afskaffelsen af efterlønnen medfører en tilbagebetaling af tidligere indbetalte ef-terlønsbidrag. Tilbagebetalingen skønnes isoleret set at reducere den offentligesaldo med omkring 60 mia. kr. i 2013.
Side 2 af 3
Figur 1Tilbagetrækningsalder for efterløn og pension
Alder706866646260582010
Alder706866646260582030
2015
2020
2025
Efterlønsalder (nye grænser)Efterløn (nuværende)Kilde: Aftale om senere tilbagetrækning og egne beregninger
Pensionsalder (nye grænser)Folkepension (nuværende)
Det bemærkes, at udfasningen af efterlønnen og stigningen i pensionsalderenmedfører en meget skæv mulighed for at gå på efterløn på tværs af generationer-ne,jf. tabel 1.Generationen, der fylder 60 i 2013, får 8 år på efterløn, mens genera-tionen, der fylder 60 i 2015, ikke vil have mulighed for at gå på efterløn.Efterlønsperioden på 8 år for 60-årige i 2013 skyldes, at pensionsalderen i 2020 vilvære hævet til 68 år, og denne generation får hermed tre år ekstra på efterløn. Denlængere efterlønsperiode vil betyde, at der frem mod 2020 vil være flere på efter-løn end med de nuværende regler på trods af, at der lukkes for tilgangen i 2016.Til gengæld vil der være færre på folkepension sammenholdt med de nuværenderegler.
Side 3 af 3
Tabel 1
Tilbagetrækningsalder med de nuværende regler og de nye grænserNuværende regler
Generation
1950 1. halvår1950 2. halvår1951 1. halvår1951 2. halvår1952 1. halvår1952 2. halvår1953 1. halvår1953 2. halvår1954 1. halvår1954 2. halvår1955 1. halvår1955 2. halvår1956 1. halvår1956 2. halvår1957 1. halvår1957 2. halvår1958 1. halvår1958 2. halvår1959 1. halvår1959 2. halvår1960 1. halvår1960 2. halvårEfterløns-
alder
606060606060606060 ½6161 ½6262 ½636363636363 ½646464Pensions-
alder
656565656565656565 ½6666 ½6767676767676767676767Tid på
efterløn
5555555555554½444443½333Efterløns-
alder
606060606060606060 ½61686868686868686868686868Nye grænser
Pensions-
alder
656566 ½68686868686868686868686868686868686868Tid på
efterløn
556½888887½7000000000000
Kilde: Aftale om senere tilbagetrækning og egne beregninger
Med venlig hilsenBjarne Corydon