Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
1252921_0001.png
1252921_0002.png
Folketingets Finansudvalg
Sagsnr.2013-07630Doknr.102504Dato27-05-2013
FolketingetsFinansudvalg har d.13. maj 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 306 (alm.del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.Spørgsmålnr. 306:”Vil ministeren redegøre for, hvad det betyder for hver enkelt kommune, hvis densænker grundskyldspromillen med 1 promille point, herunder i forhold til kommunensnettobidrag til den kommunale udligningsordning?”Svar:Kommunerne kan fastsætte grundskyldspromillen mellem 16 og 34 promille. For ejen-domme benyttet til landbrug, gartneri, planteskole, frugtplantage eller skovbrug erudgangspunktet dog en promille, der er 14,8 promillepoint lavere og således, at dergælder et loft på 7,2 promille for landbrugsejendomme mv. i de tilfælde, hvor den al-mindelige grundskyldspromille er fastsat til mere end 22 promille.I vedlagte tabel, kolonne 1, er vist en beregning af mindreprovenuet for den enkeltekommune ved en generel nedsættelse af grundskyldspromillen med 1 promillepointmed de eventuelle virkninger dette kan have for grundskyldspromillen for landbrugs-ejendomme mv.Det fremgår, at det samlede provenutab ved en sådan generel nedsættelse af grund-skyldspromillen er på ca. 0,8 mia. kr.I den kommunale udligning udlignes for forskelle i kommunernes udgiftsbehov og be-skatningsgrundlag. Den enkelte kommunes fastsættelse af sin grundskyldspromillehar som udgangspunkt ikke betydning for opgørelsen af kommunens udligningsbeløb.Dog indgår den enkelte kommunes grundskyldspromille i beregningen af det særligeoverudligningsbidrag efter § 13, stk. 5, i lov om kommunal udligning og generelle til-skud til kommuner, som omfatter kommuner i hovedstadsområdet, der betaler til ho-vedstadsudligningen og som er i overudligning. For 2013 er alene 2 kommuner omfat-tet af denne særlige regel.Hvis flere kommuner nedsætter grundskyldspromillen, kan det dog ved større ændrin-ger have betydning generelt for opgørelsen af beskatningsgrundlaget og opgørelsenaf det gennemsnitlige beskatningsniveau til beregning af udligningen.Beskatningsgrundlaget til udligningen beregnes som udskrivningsgrundlaget tillagt enprocentandel af de afgiftspligtige grundværdier. Procentandelen afspejler grundskyl-dens relative skattekraft i forhold til indkomstskatten og beregnes som forholdet mel-lem den gennemsnitlige grundskyldspromille og den gennemsnitlige udskrivningspro-cent. Procentandelen er for 2013 fastsat til 2,8 procent for den afgiftspligtige grund-
værdi for landbrugsejendomme mv. og til 10,5 procent for den afgiftspligtige grund-værdi for øvrige ejendomme. Disse procentandele reduceres ved en isoleret nedsæt-telse af det samlede grundskyldsprovenu.Den samlede grundskyldsprovenu indgår endvidere i opgørelsen af det gennemsnitli-ge kommunale beskatningsniveau, der anvendes til beregningen af udligningen. Detgennemsnitlige beskatningsniveau er forholdet mellem den samlede skatteudskrivningog det samlede beskatningsgrundlag.Udligningsvirkningen af den tænkte situation med en nedsættelse af grundskyldspro-millen med 1 promillepoint for alle kommuner er vist i tabellens kolonne 2.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
2