Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
J.nr. 13-0169138Dato: 29-05-2013
TilFolketinget - Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 292 af 8. maj 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).(Alm. del).
Holger K. Nielsen/Søren Schou
Spørgsmål 292:
Vil ministeren oplyse, hvad statens provenu vil være, hvis AM-bidraget ikke fradrages førberegningen af personbeskatningen, og hvordan vil sådan en ændring påvirke skattetryk-ket?
Svar:
I 2013 skønnes der at blive opkrævet godt 83 mia. kr. i arbejdsmarkedsbidrag. Herafudgør ca. 7,5 mia. kr. bidrag af indskud på arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger.En ophævelse af fradragsretten for AM-bidraget i grundlaget for personskatterne skønnes atmedføre et umiddelbart merprovenu på ca. 33,7 mia. kr. (2013-regler i 2013-niveau)1. Derer heri alene indregnet en ophævelse af fradragsret for AM-bidrag, der direkte vedrører per-soners rådighedsbeløb, dvs. skønnet er eksklusive virkningen af AM-bidrag på indskud påarbejdsgiveradministrerede pensionsordninger2.Under forudsætning om, at skattestramningen ikke kompenseres, vil den bevirke et fald iforbruget og dermed i statens indtægter fra moms og afgifter. Efter automatisk tilbageløbpå moms og afgifter skønnes merprovenuet at udgøre ca. 25,4 mia. kr.En afskaffelse af fradragsretten i topskattegrundlaget for AM-bidraget skønnes endvidere athave negative effekter på arbejdsudbuddet svarende til ca. 6,1 mia. kr. Merprovenuet eftertilbageløb på moms og afgifter samt arbejdsudbudseffekter skønnes således at udgøre ca.19,3 mia. kr.Opgjort som andel af BNP svarer de ca. 19,3 mia. kr. til, at ændringen isoleret set bidragermed en stigning i skattetrykket på ca. 1,0 pct.-enheder i 2013-niveau. Der er i beregningenikke taget højde for en afledt virkning på nominel BNP ved en ændring i de indirekte skat-ter.Det angivne provenu for ophævelse af fradragsretten for AM-bidraget omfatter alene AM-bidraget af arbejdsindkomst.Indirekte er overførselsindkomsterne også belagt med AM-bidrag, idet niveauet for over-førselsindkomsterne er 8 pct. lavere, end det ville have været i fravær af AM-bidraget. Deprovenumæssige konsekvenser af evt. at tilpasse niveauet for overførselsindkomsterne, såde på tilsvarende vis som arbejdsindkomst omfattes af en skærpet beskatning, er således ik-ke medregnet i ovenstående provenuskøn.
Topskattegrænsen forhøjes gradvist frem til 2022, hvorved effekten af at ophæve fradragsretten for AM-bidraget i topskatten reduceres. Med 2022-regler skønnes merprovenuet til ca. 32,6 mia. kr. (2013-niveau).En ophævelse af fradragsretten for AM-bidraget på indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede pensions-ordninger vil medføre, at der sammen med den øvrige indkomstskat skal betales indkomstskat af AM-bidragetaf pensionsindbetalingen. Det vil reducere rådighedsbeløbet yderligere og påvirke opsparingsadfærden.Side 22
1