Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
1255002_0001.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren30. maj 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 284 (Alm. del – §) af 3.maj 2013 stillet efter ønske fra Kristian Thulesen Dahl (DF)

Spørgsmål

Ministeren bedes beregne den offentlige realvækst i perioden 2014-2020, såfremtmidlerne fra Vækstplanen til selskabsskattelettelser anvendes til øget offentligtforbrug, herunder klargøre nettovirkningerne af en sådan ændring?

Svar

IDanmarks Konvergensprogram 2013(KP13), april 2013 skønnes den gennemsnitligeårlige realvækst i det offentlige forbrug til 0,6 pct. i perioden 2014-20. Forudsæt-ningerne i KP13 afspejler forløbet iAftaler om Vækstplan DK,april 2013.I vækstplanen reduceres selskabsskatten og skattesatsen i virksomhedsordningenfra de nuværende 25 pct. til 22 pct. i 2016. Samtidig hæves lønsumsafgiften forden finansielle sektor, så den modsvarer den lavere selskabsskattebetaling for sek-toren under et.Provenutabet ved initiativerne skønnes samlet set til � mia. kr. i 2014 stigende tilca. 3½ mia. kr. i 2020 (før adfærdsvirkninger). Uden justeringerne i reglerne forselskabsskatten mv. kunne den gennemsnitlige stigning i den offentlige forbrugs-vækst dermed være ca. 0,1 pct.-point højere i perioden 2014-20.Det bemærkes, at nedsættelsen af selskabsskatten vil bidrage til at gøre det mereattraktivt at investere i danske virksomheder og beskytte det danske skattegrund-lag. Medregnes adfærdsvirkningerne af den lavere selskabsskat reduceres provenu-tabet til ca. 2½ mia. kr. i 2020. Den mulige stigning i forbrugsvæksten af en fast-holdelse af selskabsskatten på 25 pct. vil derfor være lavere end 0,1 pct-point, hvisadfærdsvirkninger medregnes.Med venlig hilsenBjarne Corydon