Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
1175975_0001.png
1175975_0002.png
1175975_0003.png
1175975_0004.png
1175975_0005.png
30. oktober 2012
Talepunkt til brug for FIU den 1. november

Indledende bemærkninger

Jeg vil i dag orientere jer om forhandlingerne om EU’s flerårige fi-nansielle ramme forud for mandatindhentning i Folketingets Eu-ropaudvalg i morgen.Den faste formand for Det Europæiske Råd har indkaldt til et eks-traordinært topmøde for stats- og regeringscheferne den 22.-23.november 2012 med det formål at afslutte forhandlingerne om denflerårige finansielle ramme. Det er pt. usikkert, om det vil kunnelykkes, men forsøget vil blive gjort.

Danmarks afgørende rabatkrav

Regeringen har én afgørende prioritet i forhandlingerne om denflerårige finansielle ramme, nemlig at bringe den negative særbe-handling af Danmark på indtægtssiden af EU’s budget til ophør.Regeringen lægger derfor afgørende vægt på, at det danske EU-bidrag reduceres med 1 mia. kr. årligt fra 2014, via tiltag på ind-tægtssiden. Dette vil formentlig skulle ske gennem en egentlig ra-bat, men regeringen er principielt set åben overfor at korrektionensker gennem andre ændringer på indtægtssiden, som reducerer detdanske finansieringsbidrag. Det afgørende er ikke formen, men atder bliver tale om, at den danske finansiering nedbringes med 1mia. kr. via tiltag på budgettets indtægtsside.Baggrunden for vores krav er enkel: Hver gang en dansk skatteyderbetaler 4 kroner til EU-budgettet, betaler en skatteyder fra landemed samme velstandsniveau 3 kroner.Som det er nu, bidrager Danmark til at finansiere andre velståendelandes rabatter uden selv at have en rabat. Det er udtryk for en ne-gativ særbehandling af Danmark, som er uacceptabel.
Side 2 af 5
Regeringens linje er udtryk for, at vi har lært af erfaringerne fra tid-ligere forhandlinger om EU’s flerårsbudget. Danmark kæmpede så-ledes i mange år for at få rabatterne afskaffet, men vi har måtteterkende, at dette ikke har været muligt.Som konsekvens heraf har regeringen fra starten af disse forhand-linger gjort klart, at Danmarks uforholdsmæssigt høje budgetbidragogså må korrigeres – præcis som også den tidligere regering gjorde.Der står således fuldstændig klarhed omkring det danske korrekti-onskrav, og det er min klare oplevelse, at baggrunden for det dan-ske krav er forstået. Når det er sagt, skal der ikke herske tvivl om,at det kræver en fortsat og meget stærk dansk forhandlingsindsatshelt frem til målstregen, hvis vi skal komme igennem med voreskrav.Dette er også baggrunden for, at regeringen har meldt ud, at vi vilstå fast hele vejen, og at der ikke bliver nogen aftale med mindredet danske krav imødekommes.

Udgiftssiden

Regeringens holdning
Regeringen har selvfølgelig også en række vigtige prioriteter på ud-giftssiden af EU’s budget.Danmark arbejder således tæt sammen med en række andre landemed henblik på at sikre et budget, der afspejler de økonomiske rea-liteter og udfordringer, Europa står overfor.For det første lægger regeringen meget betydelig vægt på, at EU’sudgifter skal holde sig inden for en samlet ramme på 1,00 pct. afEU’s BNI. Kommissionens reviderede forslag bør således reduce-res med ca. 135 mia. euro, hvilket i øvrigt også positionen hos engruppe af lande, som vi samarbejder tæt med. Der er ganske enkeltikke plads til, at EU’s budget stiger betragteligt i en tid, hvor med-lemsstaterne skal spare.For det andet bør der inden for en sådan stram ramme ske en såvæsentlig modernisering af EU’s budget som muligt med fokus på
Side 3 af 5
de mest vækst- og beskæftigelsesfremmende politikker med reelEU-merværdi. For at sikre finansiering af disse prioriteter læggerregeringen betydelig vægt på at reducere udgifterne til de store, tra-ditionelle udgiftsområder, dvs. EU’s fælles landbrugspolitik ogsamhørighedspolitikken. Også EU’s administration bør slankes forat frigøre midler til vækstpolitikkerne. Også på dette punkt læggerregeringens linje i klar forlængelse af den tidligere regerings linje.Når det handler om fordelingen af udgifterne på medlemsstaterne,så vil jeg gerne understrege, at det er klart, at regeringen for så vidtangår alle udgiftsområder arbejder målrettet for at sikre, at Dan-mark modtager sin rimelige andel af midlerne.ForhandlingssituationenDet cypriotiske formandskab har den 29. oktober fremlagt et revi-deret udkast til aftaletekst vedrørende EU’s flerårsbudget – den så-kaldte forhandlingsboks, jf. også det reviderede samlenotat, som ertilgået udvalget.Forhandlingsboksen indeholder ingen ændringer vedrørende kor-rektioner på indtægtssiden af EU’s budget. Det er helt som forven-tet, idet spørgsmålet om rabatter først vil blive afgjort af stats- ogregeringscheferne på selve topmødet den 22.-23. november.Formandskabet lægger op til, at det overordnede udgiftsniveau skalreduceres med minimum 50 mia. euro i forhold til Kommissionensforslag, idet formandskabet samtidig erkender, at yderligere reduk-tioner er nødvendige for at sikre en aftale.Det er positivt, at formandskabet nu tager hul på diskussionen omkonkrete budgetreduktioner. Men det står samtidig klart, at de fo-reslåede reduktioner er helt utilstrækkelige, hvis der skal kunneindgås en aftale.Vi vil selvfølgelig fra dansk side - sammen med den store gruppe aflande, der ligesom Danmark lægger betydelig vægt på budgetdisci-plin - give klart udtryk for, at yderligere reduktioner er nødvendige.
Side 4 af 5
Når det drejer sig om indholdet af budgettet, så må vi realistisk se iøjnene, at mange lande har samhørigheds- og/eller landbrugsbud-gettet som vigtigste prioritet. Og kun få lande har fx forskning somvigtigste prioritet.Derfor må vi også indstille os på, at vi ikke kommer så langt medmoderniseringen af budgettet, som vi fra dansk side gerne så.
Side 5 af 5