Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
FinansministerenDen 27. juni 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 270 (Alm. del – §) af 11.april 2013 stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA)Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad effekten på BNP og provenutabet ville være ved ned-sættelsen af selskabsskatten fra 25 til 22 pct., såfremt man ikke neutraliserer skat-telettelsen for den finansielle sektor hhv. Nordsøproduktionen?Svar
Først skal jeg beklage den sene besvarelse af spørgsmålet.AfAftaler om Vækstplan DKfremgår at:”Regeringenog Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti er enige om en ned-sættelse af selskabsskattesatsen i Danmark fra de nuværende 25 pct. til 22 pct. i 2016. Det vilbidrage til at gøre det mere attraktivt at investere i danske virksomheder og til at beskytte detdanske skattegrundlag.Aftaleparterne er samtidig enige om, at nedsættelsen af selskabsskattesatsen skal ske gradvistmed ½ procentpoint i 2014, yderligere 1 procentpoint i 2015 og yderligere 1½ procentpoint i2016. Skattesatsen i virksomhedsskatteordningen sænkes parallelt med selskabsskatten.Nedsættelsen af selskabsskatten sker, således at nedsættelsen ikke får virkning for overskud vedindvinding af olie- og naturgas. Lønsumsafgiften for den finansielle sektor hæves, så den modsva-rer den lavere selskabsskattebetaling for sektoren under et.”I forbindelse med besvarelsen er det lagt til grund, at det er den strukturellevirkning på BNP, der ønskes belyst.NordsøenEn nedsættelse af selskabsskattesatsen, der også omfattede overskud ved indvin-ding af olie og gas, ville,jf. tabel 1,fra 2016 (hvor lempelsen er fuldt indfaset) og til2020 medføre et umiddelbart mindreprovenu på i størrelsesordenen 1,1 mia. kr. til1,3 mia. kr. Mens den umiddelbare varige virkning ville udgøre godt 0,3 mia. kr.Årsagen til, at det skønnede varige mindreprovenu er lavere end fx i årene fra2016 til 2020, er, at olie- og gasressourcerne i Nordsøen efterhånden udtømmes,hvorfor statens indtægter som følge af indvindingen er af midlertidig karakter.
Side 2 af 3
Tabel 1Provenuvirkning af ikke-neutralisering af selskabsskattelempelsen for overskud ved indvinding af olie og
gas
Mio. kr. (2014-niveau)
Umiddelbart mindreprovenuMindreprovenu efter tilbageløb (i form afkulbrinteskat, aktieindkomst mv.)Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd2014
16080802015
4552102102016
1.1805305302017
1.2155305302018
1.2905455452019
1.2855205202020
1.085425425Varigt
345140140
Anm.: Det er lagt til grund, at tilbageløbet i form af aktieindkomst realiseres gradvist frem mod 2020. Tilbageløbetpå den varige virkning som følge heraf udgør ca. 16 pct. Til grund for tilbageløbet vedrørende kulbrinte-skatten er lagt en sats på 0,52 pct. svarende til kulbrinteskattesatsen på nye regler.Kilde: ”Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om afgift af lønsum m.v., kulbrinteskatteloven ogforskellige andre love”
Der kunne principielt være mindre adfærdsmæssige konsekvenser af selskabsskat-tenedsættelsen, men set i lyset af det tilnærmelsesvist neutrale beskatningssystemfor olie- og gasindvinding vurderes en sådan selskabsskattenedsættelse ikke at ha-ve væsentlig indflydelse på selskabernes investeringsincitamenter. Dermed vurde-res der ikke at være en nævneværdig effekt på strukturelt BNP forbundet med atlempe beskatningen af overskud ved indvinding af olie og gas svarende til den ge-nerelle nedsættelse af selskabsskattesatsen i forbindelse medAftaler om VækstplanDK.Det skal yderligere bemærkes, at der i provenuvurderingen i forbindelse medVækstplan DKikke indgår nogen ændring af Nordsøproduktionen, hvilket hængersammen med, at beskatningen samlet set er uændret i forhold til udgangspunktetinden vækstplanens gennemførelse.LønsumsafgiftSåfremt lønsumsafgiften ikke forøges (svarende til en neutralisering af selskabs-skattelempelsen for sektoren under et), ville det,jf. tabel 2,medføre et forventetumiddelbart mindreprovenu fra 2016 til 2020 på mellem knap 1 mia. kr. og knap1,3 mia. kr. Det umiddelbare varige forventede mindreprovenu ville udgøre godt1,2 mia. kr.Tabel 2Provenuvirkning ved ikke-neutralisering af selskabsskattelempelsen for den finansielle sektor (ved en
stigning i lønsumsafgiften for sektoren)
Mio. kr. (2014-niveau)
Umiddelbart mindreprovenuMindreprovenu efter tilbageløbMindreprovenu efter tilbageløb og adfærd2014
13080752015
4302602452016
9605805502017
1.0706406002018
1.1807106552019
1.2707606952020
1.270760685Varigt
1.230740660
Kilde: ”Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om afgift af lønsum m.v., kulbrinte-skatteloven ogforskellige andre love”
Side 3 af 3
I forbindelse medAftaler om Vækstplan DKer det lagt til grund, at lønsumsafgifts-stigningen på sigt afspejler sig i priserne for finansielle tjenesteydelser. Det bety-der, at forbrugernes disponible realindkomstisoleret setvil falde svarende til denumiddelbare stigning i afgiften. Afledt heraf vil det strukturelle arbejdsudbud faldei et mindre omfang svarende til et negativt bidrag til strukturelt BNP på i størrel-sesordenen 125 mio. kr.1Med venlig hilsenBjarne Corydon
1
Svarende til den underliggende effekt på lønsummen, der medfører en adfærdsvirkning for de offentlige finanser på knap80 mio. kr. varigt.