Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren28. november 2012
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 27 (Alm. del) af 30. okto-ber 2012 stillet efter ønske fra Martin Geertsen (V)Spørgsmål
”Ministeren bedes redegøre for de analyser, som regeringen har måttet foretage afsituationen for Københavns Lufthavn, såfremt SAS ikke tilføres fornyet kapital?”Svar
Der er nu fundet en løsning på SAS’ aktuelle udfordringer. Da fagforeningernehar stemt for de nye overenskomster, og SAS’ spareplan 4XNG således kan gen-nemføres, stilles der en kreditfacilitet til rådighed for selskabet, jf. aktstykke 27 af13. november 2012.Dette er umiddelbart positivt for Københavns Lufthavn. Københavns Lufthavner Danmarks og Nordens største lufthavn, og den spiller en væsentlig rolle forDanmarks internationale tilgængelighed. SAS er Københavns Lufthavns størstekunde med en passagerandel på ca. 40 pct. i 2011.SAS har særligt stor betydning for transfertrafikken, fordi SAS anvender Køben-havns Lufthavn som hub. Transfertrafikken i Københavns Lufthavn udgør i dagca. 25 pct. af trafikken, hvoraf SAS’ andel udgør ca. 75 pct. SAS’ transfertrafik harvæsentlig betydning for Københavns internationale tilgængelighed, idet den skaberbasis for flere ruter og flere frekvenser, end der ville være, hvis passagergrundlagetalene skulle bestå i rejsende til og fra lufthavnens ”hjemmemarked”, dvs. største-delen af Danmark og det sydlige Sverige.Det er således centralt for Københavns Lufthavn, at der er fundet en løsning påSAS’ situation.Med venlig hilsenBjarne Corydon