Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
1232954_0001.png
1232954_0002.png
MINISTEREN
FinansudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
4. april 20132013-1060
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Finansudvalget har i brev af 15. marts 2013 stillet mig følgende spørgsmål (FIUalm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 242:

Vil ministeren, med henvisning til svar på FIU alm. del spørgsmål 240, hvorder henvises til den strategiske analyse af elektrificering af banenettet, som blevoffentliggjort den 15. november,bekræfte, at analysen viser, at det ikke er samfundsmæssigt rentabelt atelektrificere banestrækningerne Vejle-Struer samt Aalborg-Frederikshavn ogbegrunde, hvorfor regeringen vælger at prioritereinfrastrukturinvesteringer, som efter Transportministeriets vurderingerer samfundsmæssigt urentable frem for infrastrukturinvesteringer, somer samfundsmæssige rentable?

Svar:

Med Strategisk analyse af elektrificering af banenettet fra efteråret 2011 blevder udregnet samfundsøkonomi for elektrificering af de strækninger, derforeslås elektrificeret med Togfonden DK. Den interne rente blev forstrækningerne Vejle – Struer og Aalborg – Frederikshavn vurderet tilhenholdsvis 1,4 % og -3,0 %.Elektrificeringen af banenettet og Timemodellen bør dog måles påsamfundsøkonomien for projektet som helhed, da der er tale om en samletsystem- og konceptbetragtning.Det er nok muligt at forbedre forrentningen ved at justere på den præciseudstrækning og sammensætning af de enkelte bestanddele. Frem for at sigte pådet teoretisk optimale, ønsker regeringen at udstrække fordelene i breddeninden for de rammer, som er samfundsøkonomisk tilfredsstillende.Regeringen ønsker et helt Danmark, hvor forbedringerne af den kollektivetrafik bliver klare og mærkbare i hele landet.
MedvenlighilsenSide 2/2
Henrik Dam Kristensen