Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
FinansudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
12. marts 20132013-918
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Finansudvalget har i brev af 6. marts 2013 stillet mig følgende spørgsmål (FIUalm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraKristian Thulesen Dahl (DF).Spørgsmål nr. 240:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke vurderinger og analyser, der er blevetlavet vedrørende transportsatsningen Togfonden DK specielt i relation tilrentabiliteten ved en Kattegatforbindelse samtidig med transportsatsningenTogfonden DK.Svar:
Regeringens plan om etablering af TogfondenDK har to elementer:elektrificering af alle hovedstrækninger i Danmark og gennemførelse afTimemodellen.Hvad angår elektrificering skal jeg henvise til den strategiske analyse afelektrificering af banenettet, som blev offentliggjort den 15. november 2011.Fordelene ved elektrificering bliver ikke mindre med etableringen af enKattegatforbindelse. Da togdriften over denne må forudsættes at væreelektrisk, er en elektrificering af hovedstrækningerne i Jylland en forudsætningfor en fornuftig anvendelse af forbindelsen, da togene fra København ellers ikkeville kunne køre videre til andre destinationer end Aarhus.For så vidt angår Timemodellen har tidligere analyser vist, at sådanneinvesteringer har en god samfundsøkonomisk rentabilitet på omkring 7-8 pct.De elementer i Timemodellen, der handler om de nord-sydgående forbindelseri Jylland er også nødvendige med en Kattegatforbindelse, hvis fordelene veddenne skal udbredes til større dele af Jylland. Det gælder f. eks.hastighedsopgraderingen mellem Aarhus og Aalborg samt mellem Aarhus ogTrekantområdet. Disse investeringer er således lige påkrævede hvad entenforbindelsen til København går over Fyn eller Kattegat.Baseret på Trafikstyrelsens analyser (marts 2011) af en Kattegatforbindelse ogen ny bane Roskilde – Aarhus i tilknytning hertil, må det konkluderes, at fraHorsens og sydpå vil der ikke være nogen tidsmæssige fordele ved en
Kattegatforbindelse. Det vil der derimod være med den foreslåedegennemførelse af Timemodellen. Timemodellen vil f. eks. reducere rejsetidenfra Kolding til København fra 2 timer og 21 minutter til 1 time og 25 minutter.Man kan således ikke sige, at en Kattegatforbindelse i væsentligt omfang kanerstatte investeringerne i elektrificering og gennemførelse af Timemodellen.Økonomien i en Kattegatforbindelse vil blive belyst som led i de strategiskeanalyser, der afrapporteres til efteråret, hvor sammenhængen mellemKattegatforbindelsen og Timemodellen bliver belyst ved hjælp af den nyeLandstrafikmodel. Det vil således ske i god tid, inden der skal træffesbeslutning om gennemførelsen af de enkelte dele af Timemodellen.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen