Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
1263934_0001.png
1263934_0002.png
1263934_0003.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren25. juni 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 235 (Alm. del – §7) af 5.marts 2013

Spørgsmål

Vil ministeren komme med sin vurdering af Enhedslistens beskæftigelsespakkeunder titlen ”Sådan skaber vi beskæftigelse her og nu”, som er offentliggjort i de-res medlemsblad ”Rød+Grøn” Marts 2013 nr. 44 på side 8, jf. vedhæftede link, ogherunder komme med sin vurdering af de enkelte initiativers påvirkning på hen-holdsvis beskæftigelsen, væksten i BNP, den offentlige saldo mm., under forud-sætning at hele pakken er fuldfinansieret og ikke fuldfinansieret?http: enhedslisten.dk/files/medlemsblad/rg44_web.pdf (side8)

Svar

Enhedslisten foreslår i deres medlemsbladRød+Grøn,marts 2013 nr. 44 en rækkeinitiativer under overskriften ”Sådan skaber vi beskæftigelse her og nu”. Der er ik-ke grundlag for en udtømmende vurdering af de enkelte initiativer i Enhedslistensbeskæftigelsespakke. Det skyldes, at beregningsforudsætninger for bl.a. provenu-og beskæftigelsesvirkninger ikke fremgår. Derfor er det ikke muligt at beregne denisolerede virkning på beskæftigelse, BNP-vækst, offentlig saldo mv. af Enhedsli-stens beskæftigelsespakke.FinansieringsbehovPå baggrund af de tilgængelige oplysninger er det Finansministeriets overordnedevurdering, at en gennemførelse af de angivne initiativer iRød+Grønvil skabe etmarkant finansieringsbehov. På det foreliggende grundlag angiver Enhedslisteningen finansiering til de foreslåede initiativer.Den økonomiske politik i 2013 og 2014 er planlagt med sigte på at understøttevækst og beskæftigelse inden for rammerne af en sund og ansvarlig finanspolitik.Det skal blandt andet ses i lyset af, at Danmark er underlagt EU-proceduren foruforholdsmæssigt store underskud samt den vedtagne budgetlov som kræver, atunderskuddet på den strukturelle saldo ikke udgør mere end ½ pct. af BNP. Derer dermed begrænset manøvrerum i finanspolitikken i de kommende år.Det er centralt for regeringen at fastholde den ansvarlige økonomiske kurs, sombidrager til at sikre tillid til dansk økonomi og understøtter det lavere renteniveau.
Side 2 af 3
I det lys er finanspolitikken udformet så den holder hånden under beskæftigelsenog samtidig fastholdes en sikkerhedsmargin til grænserne for det offentlige under-skud i budgetloven og Stabilitets- og Vækstpagten. Det vurderes på det nuværen-de grundlag, at der ikke vil være plads til ufinansierede lempelser af finanspolitik-ken inden for den fastlagte sikerhedsmargin.Beskæftigelsesvirkninger og timing af større anlægsprojekterDe af Enhedslisten angivne beskæftigelsesvirkninger af de foreslåede tiltag vurde-res generelt sat højt sammenholdt med de investeringsomfang, som Enhedslistenhar angivet i deres klima-jobplan1. Eksempelvis foreslår Enhedslisten iRød+Grønen energirenovering af offentlige bygninger inden for en 10årig periode, som an-føres at skabe 8.500 job årligt. I Enhedslistens klima-jobplan angives et årligt inve-steringsomfang på 3,8 mia. kr. ved energirenovering af offentlige bygninger. For-udsat investeringsomfanget vil forslaget efter Finansministeriets gængse regneme-toder isoleret set øge beskæftigelsen med 2-3.000 personer årligt i investeringspe-rioden.Herudover vedrører en række af Enhedslistens initiativer større anlægsprojekter,som ikke hensigtsmæssigt ville kunne gennemføres på kort sigt, f.eks. den foreslå-ede elektrificering af jernbanens hovednet. Dermed vurderes disse initiativer hellerikke at kunne bidrage væsentligt til at løfte beskæftigelsen på kort sigt, men kanmed fordel indgå i en mere langsigtet strategi. Regeringen har i forbindelse medTogfonden DK reserveret 27½ mia. kr. til investeringer i den danske jernbaneYderligere bemærkningerDer er som nævnt ikke grundlag for en udtømmende vurdering af de enkelte initi-ativer i Enhedslistens beskæftigelsespakke som følge af manglende beregningsfor-udsætninger. Enhedslistens pakke giver dog anledning til følgende yderligere be-mærkninger:Enhedslisten angiver, at en fremrykning af offentlige investeringer kan skabeop til 14.000 nye arbejdspladser. For at øge beskæftigelsen med 14.000 perso-ner årligt f.eks. i 2014 og 2015 vil der med Finansministeriets regnemetoder, iså fald skulle fremrykkes 18-20 mia. kr. årligt. Det vil i størrelsesorden svaretil, at ca. halvdelen af alle planlagte offentlige investeringer i 2016 og 2017fremrykkes til 2014 og 2015. I det lys vil det i praksis ikke være muligt at øgeinvesteringsomfanget så kraftigt i de kommende år. Effektive investeringerkræver bl.a. god planlæggelse og timing, hvilket ikke vil være på plads ved enså markant fremrykning. Herudover bemærkes det, at det planlagte niveau forde offentlige investeringer i 2014 og 2015 ligger på et højt niveau set i et histo-risk perspektiv.
1Enhedslistens klima-jobplan er tilgængelig påhttp://enhedslisten.dk/files/Klimajobplan2011.pdf.En række af tiltagene iEnhedslistens klima-jobplan går igen i den beskæftigelsespakke, som præsenteres iRød+Grøn.
Side 3 af 3
Enhedslisten foreslår, at der etableres 7.000 midlertidige servicejob i kommu-ner, regioner og stat målrettet personer på kanten af dagpengesystemet. Det erFinansministeriets vurdering, at et sådan forslag vil have karakter af en jobga-ranti til personer, der opbruger retten til dagpenge. Forslaget vil indebære etvidtgående paradigmeskift i dansk beskæftigelsespolitik og medføre en svæk-kelse af strukturerne på arbejdsmarkedet og dermed lavere strukturel beskæf-tigelse og mærkbare offentlige merudgifter.Enhedslisten foreslår, at der gøres en generel indsats for at fordele arbejdet ogsætte tempoet ned. Enhedslisten foreslår i den forbindelse at ansætte fyrede ognye sygeplejersker og folkeskolelærere frem for at lade dem gå på dagpenge el-ler sygedagpenge. De finanspolitiske rammer vil være stramme fremadrettetog det er vigtigt med en effektiv ressourceudnyttelse. Øget arbejdsdeling somdet foreslås af Enhedslisten vil trække i retning af lavere produktivitet i denoffentlige sektor. Desuden vil en lavere gennemsnitlig arbejdstid øge de struk-turelle udfordringer og således fordre krav om nye reformer eller udgiftsre-duktioner.Enhedslisten foreslår en udbygning af vindmøller samt etablering af geoter-mianlæg til at overtage fjernvarmeforsyning fra fossile værker. Finansministe-riet bemærker i den forbindelse, at der i vurderingen af den isolerede beskæfti-gelseseffekt af at udbygge vindmølleparken bør indgå såvel det positive bidragfra øgede investeringer samt et negativt bidrag fra forhøjede elomkostninger,som svækker virksomhedernes konkurrenceevne og husholdningernes købe-kraft. Beregninger vedr. omlægning til geotermi skal medregnes øgede varme-regninger for husholdninger og erhvervsliv. Det skal ses i lyset af, at geotermier en dyrere varmeforsyningsform.
Med venlig hilsenBjarne Corydon