Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
1235893_0001.png
1235893_0002.png
1235893_0003.png
1235893_0004.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren11. april 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 217 (Alm. del – §) af 22.februar 2013 stillet efter ønske fra FinansudvalgetSpørgsmål
Ministeren bedes i fortsættelse af samrådet 20/2-13 om jobskabelsespakken, jf.FIU alm. del – samrådsspm. R, oversende dokumentation for at hævde, at Dan-mark relativt set har et godt uddannelses- og kompetenceniveau.Svar
De seneste internationale opgørelser af uddannelsesniveau på tværs af lande viser,at det generelle uddannelsesniveau i Danmark overordnet ligger over gennemsnit-tet for både EU og OECD.Målt på andelen af de 25-64 årige med mindst en ungdomsuddannelse liggerDanmark omtrent på niveau med gennemsnittet for OECD og betydeligt overgennemsnittet for EU15-landene,jf. figur 1.Tilsvarende ligger andelen af de 25-64årige med en videregående uddannelse i Danmark betydeligt over gennemsnittetfor EU15-landene og en smule over gennemsnittet for OECD-landene,jf. figur 2.Figur 1

25-64 årige med mindst en ungdomsuddannelse,

2010

Pct.1009080706050403020100TURPRTMEXESPITAGRCEU15ISLBELFRACHLNLDNZLAUSIRLOECDUKDNKKORNORHUNISRAUTFINSVNDEUCHESWECANPOLUSAESTSVKCZEPct.10090807060504030201000TURITAPRTCZESVKMEXAUTHUNPOLSVNGRCDEUCHLEU15FRAOECDESPNLDISLDNKSWEBELCHEESTNORIRLAUSFINUKKORNZLUSAJPNISRCAN020102010303050405040
Figur 2

25-64 årige med en videregående uddannelse,

2010

Pct.60Pct.60
Anm.: EU15 er opgjort ekskl. Luxembourg.Kilde: OECD, Education at a Glance 2012.
Side 2 af 4
Betragtes udelukkende de yngre generationer bestående af andelen af de 25-34årige med en lang videregående uddannelse ligger Danmark på niveau medOECD-gennemsnittet,jf. figur 3.Samtidig ligger andelen af de 55-64 årige med envideregående uddannelse betydeligt over gennemsnittet for både EU og OECD.Den ældre del af arbejdsstyrken i Danmark har således et relativt højt uddannel-sesniveau, og Danmark er blandt de lande, hvor der er mindst forskel på uddan-nelsesniveau på tværs af generationer. Omvendt er der i en række andre lande sketet betydeligt løft af de yngre generationers uddannelsesniveau.Figur 3

25-34 og 55-64 årige med en videregående uddannelse, 2010

Pct.706050403020100TURITAAUTMEXCZESVKPRTHUNDEUGRCSVNEU15ISLPOLOECDDNKESTCHLESPFINCHENLDSWEUSAFRABELISRAUSUKNZLNORIRLCANJPNKOR25-3455-64Pct.706050403020100
Anm.: EU15 er opgjort ekskl. Luxembourg.Kilde: OECD, Education at a Glance 2012.
Danmarks placering i midterfeltet mht. andelen af 25-64 årige med en videregåen-de uddannelse dækker samtidig over, at andelen med en kort eller mellemlang vi-deregående uddannelse ligger under OECD-gennemsnittet, mens andelen med enlang videregående uddannelse eller en forskeruddannelse ligger betydeligt overgennemsnittet,jf. figur 4ogfigur 5.Internationalt set er Danmark dermed blandt delande, hvor flest har opnået et uddannelsesniveau på højeste niveau.
Side 3 af 4
Figur 4

25-64 årige med en kort eller mellemlang videre-

gående uddannelse, 2010

Pct.302520151050HUNSVKMEXNORNLDISLDNKGRCAUTSWEESPDEUUSAUKOECDCHLSVNAUSCHEFRAKORESTFINLUXISRIRLNZLBELJPNCANPct.302520151050
Figur 5

25-64 årige med en lang videregående uddannel-

se eller Ph.d., 2010

Pct.4035302520151050AUTSVNTURITAPRTMEXCHLSVKCZEDEUBELGRCFRAHUNLUXESPIRLESTOECDPOLFINNZLCHEJPNSWECANAUSDNKKORUKISLNLDISRUSANORPct.4035302520151050
Kilde: OECD, Education at a Glance 2012.
I forhold til tidligere sammenligninger af uddannelsesniveau på tværs af OECD-landene er opgørelsesmetoden for uddannelsesniveauet i Danmark ændret. Detbetyder, at det opgjorte niveau for Danmark ikke er fuldt sammenligneligt i for-hold til andre lande og formentlig undervurderer Danmarks internationale uddan-nelsesplacering,jf. boks 1.Samlet set kan det konkluderes, at Danmark i international sammenhæng har etrelativt højt uddannelsesniveau. Niveauet ligger væsentligt højere end gennemsnit-tet for EU-landene og omtrent på niveau med gennemsnittet for OECD-landene.Udviklingen understreger dog fortsat vigtigheden af regeringens ambitiøse ogkonkrete målsætninger på uddannelsesområdet, hvor gode og relevante uddannel-ser skal bidrage til at øge arbejdsstyrkens kvalifikationer og være en afgørendeforudsætning for bl.a. en stærk konkurrenceevne og høj beskæftigelse.
Side 4 af 4
Boks 1

Ændring i opgørelsesmetode for uddannelsesniveauet i Danmark

OECD’s opgørelser over uddannelsesniveau på tværs af lande er som udgangspunkt baseret på interviewunder-søgelser. For 2010-opgørelsen for Danmark gælder imidlertid, at uddannelsesniveauet er opgjort på baggrund afregisteroplysninger. Det betyder, at niveauet for Danmark ikke er fuldt ud sammenligneligt i forhold til andre lande.Interviewundersøgelser risikerer at overvurdere det faktiske uddannelsesniveau, hvilket betyder, at de viste ud-dannelsesniveauer for Danmark kan være undervurderet i forhold til andre lande. Dette gælder typisk for de yngrealdersgrupper.I tidligere OECD-opgørelser fra før 2010 blev uddannelsesniveauet for Danmark opgjort på baggrund af interview-undersøgelser. Af figur a fremgår det, at Danmark placerede sig væsentligt bedre i forhold til de øvrige OECD- ogEU-lande mht. hvor stor en andel af de 25-34 årige, der opnår en videregående uddannelse. Målt på andelen afde 25-64 årige ligger Danmark omtrent på samme niveau som i opgørelserne for 2010,jf. figur b.
Figur a

25-34 årige med en videregående uddannelse,

2009

Pct.706050403020100TURITAMEXCZESVKAUTPRTHUNDEUGRCSVNEU15CHLPOLISLESTOECDESPFINCHENLDUSASWEBELISRFRADNKAUSUKNZLNORIRLJPNCANKORPct.70605040
Figur b

25-64 årige med en videregående uddannelse,

2009

Pct.605040303020100
Pct.6050403020100
20100TURITAPRTCZESVKMEXAUTHUNPOLSVNGRCCHLDEUEU15FRAESPOECDISLNLDSWEBELDNKCHEIRLESTNORUKAUSFINKORNZLUSAJPNISRCAN
Anm.: EU15 er opgjort ekskl. Luxembourg.Kilde: OECD, Education at a Glance 2011.
Med venlig hilsenBjarne Corydon