Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
Talepapir – Samråd R (alm. del)Samråd i Finansudvalget den 20. februar 2013 spørgsmål R (alm.del) om regeringens jobskabelsespakkeSamrådsspørgsmål R
20. februar 2013
”Ministeren bedes redegøre for regeringens ambitionsniveau i den såkaldte jobska-belsespakke herunder den økonomiske ramme, finansieringselementer, samt retnin-gen på pakkens nærmere indhold.”Samrådsspørgsmålet er stillet efter ønske fra Jacob Jensen (V).Det talte ord gælder.Indledning
Jeg er glad for, at Finansudvalget har stillet mig dette spørgsmål.For det giver mig en velkommen anledning til at fortælle sigte-punkterne i regeringens økonomiske politik og ikke mindst ombaggrunden for det kommende udspil.Men jeg vil dog understrege, at jeg i sagens natur ikke kan kommeind på konkret indhold af et kommende udspil. Der foregår i øje-blikket drøftelser i regeringen om indholdet.
Jeg vil også gerne understrege, at de økonomiske rammer skaloverholdes, herunder budgetloven og EU-henstillingen.
Dansk økonomi har svært at komme fri af krisen. Vi har mistet170.000 arbejdspladser i den private sektor siden toppen af højkon-junkturen.Og hidtil har den private jobskabelse været for svag til at rykke detdanske arbejdsmarked fri af den økonomiske krise.At genopretningen er træg, så vi tydeligt sidste år – hvor talleneindtil videre tyder på at væksten i dansk økonomi faktisk var nega-tiv.
Side 2 af 7
I lyset af det kraftige tilbageslag har det fra første dag været en ho-vedprioritet for regeringen at hjælpe væksten på vej og understøttebeskæftigelsen.Regeringen har derfor allerede sikret øgede investeringerne i danskøkonomi gennem en række konkrete initiativer.Vi har investeret i veje, jernbaner, skoler og renoveret almene boli-ger og vi har åbnet et investeringsvindue for virksomhederne.Vi har gennemført mærkbare indkomstskattelettelser, som betyder,at folk i arbejde vil have mere til rådighed i år. Tilsvarende indebæ-rer skatteaftalen, at vi har givet et løft til de økonomisk svagest stil-lede folkepensionister.Og i kraft af muligheden for tilbagebetaling af efterlønsbidrag hardanskerne fået et markant løft af deres købekraft.Når de konkrete beskæftigelsesfremmende tiltag regnes sammen,så det giver det ca. 10.000 job i 2012 og ca. 20.000 job i 2013. Ogdet er vel at mærke job, som vi ikke ville have haft uden de tiltag,der er besluttet siden regeringen tiltrådte i efteråret 2011.Regeringens omfattende indsats har således holdt hånden underøkonomien og beskæftigelsen.Men når vi ser på de udfordringer som dansk økonomi står overfor, så står det klart, at den lempelige finanspolitik ikke kan stå ale-ne.For det førsteholder virksomheder og husholdninger igen med inve-steringer og forbrug. Tilbageholdenheden med forbruget er blandtandet afledt af den usikkerhed, der følger af statsgældskrisen. Dermangler tillid til fremtiden og tro på, at verdensøkonomien vender.Det er svært at løsne op med traditionel lempelig finanspolitik ale-ne, selvom det selvfølgelig er nødvendigt at bruge det instrument.
Side 3 af 7
For det andethar vi i Danmark igennem en årrække haft svag pro-duktivitetsudvikling og større lønstigninger end i andre lande. Dethar svækket vores konkurrenceevne.Selv om de seneste overenskomster har vist ansvarlighed og tilba-geholdenhed i lønkravene ude på de enkelte arbejdspladser og førttil historisk lave lønstigninger herhjemme, så der er stadig et godtstykke vej, før vi har indhentet svækkelsen af vores lønkonkurren-ceevne gennem 00’erne.Det relativt høje omkostningsniveau i Danmark bidrager også til atholde fremgangen i investeringerne tilbage. Det er simpelthen ikkeattraktivt nok at investere i dansk arbejdspladser.Det er afgørende, at vi forbedrer konkurrenceevnen og genskabertilliden til at økonomien vender. Ellers er der risiko for at danskeksport ikke formår at hægte sig på et internationalt opsving, sam-tidig med at den pessimisme som præger husholdninger og virk-somheder fortsætter.Men hvis vi er ambitiøse og tager et afgørende skridt i forhold til atstyrke vækstvilkårene i private sektor, så er der også grundlag forfornyet fremgang og jobskabelse fremadrettet.Det skal også i ses lyset af at dansk økonomi og erhvervsliv grund-læggende har mange styrker. Vi har en af de bedst uddannede ar-bejdsstyrke i verden, et fleksibel og velfungerende arbejdsmarked,og mange danske virksomheder er i international topklasse.Samtidig har tilbageholdenheden hos husholdninger og virksom-heder betydet, at der er opbygget en stor opsparing – som kan ud-løses til forbrug og investeringer, hvis og når de rigtige forudsæt-ninger er til stede.Den fremadrettede indsats
Fremadrettet er den store udfordring derfor at styrke erhvervslivetsvækstvilkår og genskabe danskernes og ikke mindst virksomheder-nes tro på fremtiden.
Side 4 af 7
Det handler grundlæggende om at styrke konkurrenceevnen og gø-re det mere attraktivt at investere i danske arbejdspladser og drivevirksomhed i her i landet.Regeringen har allerede gennemført med en række konkrete initia-tiver, som her og nu bidrager til at forbedre vores konkurrenceev-ne og løfte produktivitetsudviklingen.Med finansloven for 2013 er der gennemført en afgifts- og konkur-rencepakke. Pakken indeholder en række målrettede lempelser forerhvervslivet. Fedt- og sukkerafgiften afskaffes. Derudover reetab-leres de tidligere regler for beskatning af blandt andet udstatione-rede medarbejdere. Tiltag der alle er til gavn for erhvervslivet.Derudover har regeringen afskaffet den tidligere regerings multi-medieskat og iværksætterskat.Hertil kommer, at investeringsvinduet giver skatterabat til virk-somheder, når de går i gang med at investere.Desuden har vi med kreditpakken styrket finansieringsmuligheder-ne for små og mellemstore virksomheder.Regeringen har således gennemført en række målrettede lempelserfor erhvervslivet.Hertil kommer en ambitiøs satsning på uddannelse. En veluddan-net arbejdsstyrke er et af dansk økonomis vigtigste styrkepositio-ner. Den konkurrencefordel – som i øvrigt er under pres fra et ud-land som også satser massivt på uddannelse - skal vi fastholde ogudbygge.Vi er blandt andet i gang med at give folkeskolen et løft med fleretimer i dansk og matematik.Og vi er godt i gang med at realisere de ambitiøse målsætninger forungdomsuddannelse og videregående uddannelse. Det bidrager tilat gøre os dygtigere og mere produktive.Og vi investerer massivt i forskning og udvikling.
Side 5 af 7
Sideløbende har regeringen iværksat en offensiv erhvervs- ogvækstpolitik, hvor der er nedsat otte vækstteams på en række ud-valgte områder, som dækker brede dele af dansk erhvervsliv. Dissevækstteams vil i tæt dialog med erhvervslivet efterse vækstvilkåreneog belyse nye vækstmuligheder.Regeringen har derudover nedsat en produktivitetskommission,der skal komme med anbefalinger til, hvordan vi kan forbedre vo-res produktivitet og derigennem vores konkurrenceevne.Samtidig fortsætter vi det reformarbejde, som blev sat i gang medsommerens skatteaftale og reform af førtidspension og fleksjob.Skatteaftalen sænker skatten på arbejde markant og løfter beskæfti-gelsen med 16.000 fuldtidspersoner på længere sigt.Og reformen af førtidspensionen og fleksjob begynder også at fåvirkning i år, hvor flere vil få mulighed for at deltage aktivt og væreen del af fællesskabet på arbejdsmarkedet.Desuden har vi netop fremlagt forslag til en SU-reform og i denkommende tid vil vi komme med udspil til en reform af kontant-hjælpsreglerne.Reformen af SU skal understøtte, at de studerende kommer bedreog hurtigere igennem deres uddannelser. Reformen af kontant-hjælp skal understøtte, at de grupper som i dag er længst væk fraarbejdsmarkedet også kommer i beskæftigelse.Den økonomiske ramme
Lad mig til slut sige lidt om den finanspolitiske ramme.Krisen har betydet, at de finansielle markeder har øget deres fokuspå udviklingen i det offentliges underskud og gæld – og på hvor-dan landene håndterer opgaven med at sikre sunde finanser.Derfor er det er centralt at opretholde en høj grad af tillid omkringudviklingen i de offentlige finanser. Derfor fører regeringen en an-
Side 6 af 7
svarlig finanspolitik, hvor vi efterlever EU-henstillingen og de mel-lemfristede krav til de offentlige finanser.Det er vigtig for at sikre troværdighed omkring den økonomiskepolitik, og det bidrager til lave renter til gavn for både virksomhe-der og husholdninger.At der er tillid og troværdighed omkring dansk økonomi er medandre ord vores vigtigste skjold mod den usikkerhed, som prægerde finansielle markeder.Som noget nyt er rammerne for den økonomiske politik forankret ien budgetlov. Budgetloven er med til at sikre balance eller over-skud på de samlede offentlige finanser og er en hensigtsmæssig ud-giftsstyring i stat, regioner og kommuner.Budgetloven markerer dermed et skifte i forhold til tidligere, hvorårlige budgetoverskridelser var reglen snarere end undtagelsen. Sa-gen er jo, at vi historisk set ikke har haft godt nok styr på de of-fentlige udgifter. Det gjorde sig navnlig gældende i forhold tilkommunerne, hvor der flere år - og særligt i 2009 - var massivebudgetoverskridelser.De seneste år har kommunerne formået at stramme op på deresøkonomi og efterleve økonomiaftalerne. Det har været nødvendigtfor at bringe den samlede offentlige økonomi tilbage på ret kurs.Et af formålene med budgetloven er netop at sikre en mere stabilstyring af den offentlige økonomi fremover. I stedet for de løben-de budgetoverskridelser kan vi nu sikre, at pengene i højere gradmålrettes mod prioriterede velfærdsområder.Derudover er dansk opfyldelse af EU-henstillingen et vigtigt signaltil de finansielle markeder – men også til de øvrige EU-lande, somhar fået en henstilling om at styrke de offentlige finanser.Det kommende udspil vil derfor være finansieret og overholde deøkonomiske rammer og dermed styrke og opretholde den høje til-lid til dansk økonomi.
Side 7 af 7
Målet med det kommende udspil er at skabe flere private arbejds-pladser og dermed fornyet fremgang og vækst.Vi vil forbedre dansk konkurrenceevne og gøre det mere attraktivtat investere i danske virksomheder og arbejdspladser. Danmarkskal i arbejde. Det kræver, at der kommer gang i den private job-skabelse og i væksten.Det handler grundlæggende om at genskabe tilliden til fremdriften idansk økonomi og at sikre Danmark en god udgangsposition, så vier klar, når et nyt opsving kommer.