Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
1174314_0001.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
5. november 2012
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 2 (Alm. del) af 3. oktober2012 stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL)

Spørgsmål

Under forhandlingerne med Enhedslisten om FFL 2012 beregnedeFinansministeriet, at aftalen om at give kontanthjælpsmodtagere ret til 5 ugersferie ville sænke arbejdsudbuddet og dermed koste 12 mio. kr. i 2013. Hvilke for-udsætninger og økonomiske formler lå til grund for denne konklusion?

Svar

Det vurderes, at retten til ferie og slækkelsen af rådighedskravet vil forsinke ogmindske kontanthjælpsmodtageres afgang til både uddannelse og beskæftigelse.Merudgiften beregnes på baggrund af, at der årligt er ca. 100.000 personer, sommodtager kontanthjælp i mere end 1 år, hvoraf ca. 10 pct. afgår til beskæftigelseeller uddannelse svarende til ca. 10.000 personer om året. Sandsynligheden for atovergå til beskæftigelse eller uddannelse skønnes således at være 10 pct. i hver afde 5 ugers ferie (5 ugers ferie årligt ud af 52 uger). Det er anslået, at en kontant-hjælpsmodtager i gennemsnit får udbetalt ca. 130.000 kr. om året.På den baggrund vil kontanthjælpsmodtagerne afgå ½ uge senere til selvforsørgel-se (beskæftigelse, uddannelse mv.) som følge af forslaget. Merudgifterne blev vedFL12 anslået til ca. 12 mio. kr. årligt efter skat.Den senere overgang til beskæftigelse vil indebære et tab af skatteprovenu, fordiarbejdsindkomsten typisk vil være højere end kontanthjælpen. Ovennævnte skønfor merudgiften er ikke korrigeret for dette afledte provenutab.Med venlig hilsenBjarne Corydon