Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
J.nr. 12-0248363Dato:8. marts 2013
TilFolketinget - Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 198 af 8. februar2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jacob Jensen(V).(Alm. del).
Holger K. Nielsen/Thomas Larsen
Spørgsmål:
Vil ministeren oplyse, med henvisning til svar på samrådsspørgsmål L i Skat-teudvalget den 7. februar 2013 om dynamiske effekter, hvilket provenu der skal skaffes forfuldt ud at finansiere en skattesænkning af skatten på den sidst tjente krone på 100 mio. kr.?
Svar:
Spørgsmålet forstås på den måde, at der ønskes oplyst provenutabet efter tilbageløbog adfærd ved at reducere topskattesatsen svarende til et umiddelbart provenutab på 100mio. kr.På baggrund af svaret på SAU alm. del spørgsmål 156 i indeværende folketingsår, hvor derer angivet provenuændringer af forskellige topskattesatsnedsættelser, vurderes det, at ennedsættelse af topskattesatsen med 0,1 procentpoint. fra og med 2014 vil medføre et umid-delbart provenutab på ca. 100 mio. kr., et provenutab efter tilbageløb på ca. 75 mio. kr., oget varigt provenutab på ca. 45 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd. Der henvises til forud-sætningerne i ovennævnte svar.For at sikre en neutral virkning på den finanspolitiske holdbarhed vil en lavere topskattte-sats indebære, at andre skatter må forøges i samme omfang efter tilbageløb og adfærd, ellerat det offentlige forbrug nedsættes tilsvarende.Der er usikkert, hvor hurtigt adfærden i form af virkningen på arbejdsudbuddet vil indtræ-de, men almindeligvis forudsættes lidt over halvdelen af effekten på arbejdsudbuddet atindtræde i de første par år, mens den resterende del af effekten indtræder gradvist i de føl-gende år. Samtidig er der usikkerhed om, hvor hurtigt det øgede arbejdsudbud slår igennempå beskæftigelsen, eksempelvis i form af et øget antal arbejdede timer. Det vil i høj gradafhænge af bl.a. konjunkturerne og finansieringen af forslaget.For at skaffe finansiering fuldt ud til den overfor angivne skattenedsættelse skal finansie-ringselementerne og deres indfasningsprofil således tilpasses, så de flugter med profilen forprovenutabet efter adfærd af skattenedsættelsen.
Side 2