Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren19. februar 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 196 (alm. del) af 7.februar 2013Spørgsmål:
”Ministeren bedes oversende talepapir fra samråd den 7. februar 2013 om regerin-gens holdning for så vidt angår meddelelse af decharge til EU-Kommissionen forgennemførelsen af budgettet for 2011, jf. FIU alm. del - samrådsspm. T.”
Decharge-procedurenPå ECOFIN den 12. februar forventes Revisionsretten at vedtage sin henstil-ling til Europa-Parlamentet om meddelelse af decharge til Kommissionen forgennemførelsen af budgettet for 2011.Det er Parlamentet, der træffer afgørelsen om decharge, hvilket forventes atske i første halvdel af maj 2013. Rådets henstilling indgår som en del af Parla-mentets beslutningsgrundlag.Rådets henstilling er udarbejdet med udgangspunkt i Revisionsrettens årsbe-retning om budgetgennemførelsen i 2011. I udkastet til henstilling anbefalerRådet, at der meddeles Kommissionen decharge for gennemførelse af budget-tet. Henstillingen indeholder derudover en lang række anbefalinger og be-mærkninger af såvel generel som sektorspecifik karakter.Kommissionen skal efterfølgende træffe foranstaltninger til at efterkommebemærkningerne i såvel Parlamentets afgørelse som Rådets henstilling om de-charge.
RevisionserklæringenI den del af revisionserklæringen, der omhandler regnskabernes rigtighed, an-fører Revisionsretten, at regnskabet i alt væsentlighed giver et retvisende bille-
Side 2 af 4
de af EU’s indtægter og udgifter samt finansielle stilling. Der er - for femte år itræk - tale om enpositiv erklæring uden forbehold.Hvad angår revisionserklæringen om de transaktioner, der ligger til grund forregnskabet, har Retten heller ikke i år set sig i stand til at afgive en positiv er-klæring for alle de underliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtig-hed - og dermed for betalingerne som helhed.Retten afgiver enpositiv erklæringfor EU’s egne indtægter, indgåede forpligtel-ser samt betalingerne inden for de to udgiftsområder ”Eksterne forbindelser,bistand og udvidelse”, samt ”Administrationsudgifter og andre udgifter”. Dis-se budgetområder vurderes at være uden væsentlig fejlforekomst, d.v.s. medfejl i under 2 % af betalingerne.Retten afgiver ennegativ erklæringom de underliggende betalinger på de reste-rende fem udgiftsområder, der omfatter ”Landbrug: markedsstøtte og direktestøtte”; ”Udvikling af landdistrikter, miljø, fiskeri og sundhed”; ”Regionalpoli-tik, energi og transport”; ”Beskæftigelse, sociale anliggender, arbejdsmarkeds-forhold og ligestilling” samt ”Forskning og andre interne politikker”.På disse budgetområder skønner Retten, at der er fejl i over 2 % af betalinger-ne, hvorved fejlforekomsten ligger over det af Retten definerede acceptableniveau.På denne baggrund skønner Retten, at den mest sandsynlige fejlfrekvens i be-talingerne som helhed er steget en smule fra 3,7 % i 2010 til 3,9 % i 2011.Denne stigning på 0,2 %-point i fejlfrekvensen som helhed skyldes hovedsa-geligt en højere fejlforekomst på landbrugs- og forskningsområderne, der ikkeopvejes af et fald i fejlforekomsten på områderne samhørighed samt eksterneforbindelser, bistand og udvidelse.Halvdelen af stigningen på 0,2 %-point skyldes, at Retten har foretaget en ud-videlse af revisionens omfang på landbrugsområdet. Dette har alt andet ligemedført en stigning i fejlraten på 0,1 %-point.Sammenfattende konkluderer Revisionsretten, at skønnet for 2011 over fejlfo-rekomsten i betalingerne som helhed stort set er uændret i forhold til året før.Jeg vil i øvrigt gerne understrege, at Revisionsretten ved flere lejligheder harbetonet, at fejl ikke kan fortolkes som tegn på svig, ligesom Retten gennemårene kun er stødt på ganske få sager om formodet svig.Revisionsrettens årsberetning indeholder flere kritiske bemærkninger omDanmark. Det drejer sig om en række svagheder ved overvågnings- og kon-
Side 3 af 4
trolsystemerne på landbrugsområdet, som Retten konstaterede under et revi-sionsbesøg i 2011.I Danmark er det Fødevareministeriet, der står for gennemførelsen af EU’slandbrugsstøtteordninger. Fødevareministeriet har oplyst, at man siden Ret-tens systemundersøgelse har gennemført en lang række foranstaltninger, somskal forbedre forvaltningen og kontrollen af landbrugsstøtten, og at yderligeretiltag er ved at blive iværksat.
Regeringens holdningSom nævnt har Retten for femte år i træk afgivet en positiv erklæring udenforbehold om Kommissionens regnskabsaflæggelse. Dette finder regeringentilfredsstillende.Regeringen finder det ligeledes tilfredsstillende, at Revisionsretten afgiver enpositiv erklæring om de underliggende transaktioner eller betalinger vedrøren-de EU’s egne indtægter og udgiftsområderne ”Eksterne forbindelser, bistandog udvidelse” samt ”Administrationsudgifter og andre udgifter”. Disse bud-getområder er uden væsentlig fejlforekomst, idet der skønnes at være fejl i un-der 2 % af betalingerne.Det er imidlertid utilfredsstillende, at Retten igen har måttet afgive en negativerklæring om betalingerne på de store udgiftsområder, hvor forvaltningen erdelt mellem Kommissionen og medlemsstaterne. Det drejer sig om den fælleslandbrugspolitik og strukturfondspolitikkerne.Der er dog grund til at glæde sig over, at den mest sandsynlige fejlprocent i be-talingerne som helhed i de senere år har udvist et betragteligt fald fra over 7 %i 2006 til under 4 % siden 2009. Denne udvikling afspejler - også efter Revisi-onsrettens opfattelse - væsentlige forbedringer i budgetgennemførelsens kvali-tet.Denne hovedtendens giver grundlag for en vis optimisme, når det gælder mu-ligheden for at opnå en revisionserklæring med gradvist færre forbehold fra årtil år.
Dansk holdning på ECOFINDet er på denne baggrund min opfattelse, at vi fra dansk side - også i år - børtilslutte os Rådets henstilling til Parlamentet om, at der gives Kommissionendecharge for gennemførelsen af budgettet for 2011.Det skyldes først og fremmest, at der i de senere år kan konstateres en rækkemærkbare fremskridt i gennemførelsen af EU-budgettet. Dertil kommer det
Side 4 af 4
vigtige forhold, at de danske synspunkter og anbefalinger i tilfredsstillendeomfang er afspejlet i Rådets henstilling til Parlamentet.Jeg kan afslutningsvis oplyse, at regeringen giver høj prioritet til sagen vedr.Rådets henstilling til decharge, og Finansministeriet vil efter mødet i ECOFINsøge at bidrage til, at de enkelte elementer i Rådets henstilling om decharge forregnskabsåret 2011 udmøntes bedst muligt.
Med venlig hilsenBjarne Corydon