Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
1283149_0001.png
1283149_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Folketingets Finansudvalg har i brev af 4. februar 2013 stillet følgende spørgsmålnr. 184 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af Finansudvalget Joachim B. Olsen(MFU).Spørgsmål nr.184:
24. september 2013J.nr. 2013-2230
”Vil ministeren beregne effekten på de offentlige finanser og på den strukturellebeskæftigelse af at halvere barselsorloven fra 12 til 6 måneder?”Endeligt svar:
Det lægges til grund for besvarelsen, at retten til barselsdagpenge under forældreor-loven reduceres fra de eksisterende 32 uger til 6 uger. Således vil to forældre medret til barselsdagpenge, som efter gældende regler tilsammen har ret til 52 ugers or-lov med barselsdagpenge, tilsammen have ret til 26 ugers orlov med barselsdag-penge fordelt med henholdsvis 4 ugers graviditetsorlov og 14 ugers barselsorlov tilmoderen, 2 ugers fædreorlov til faderen og 6 ugers forældreorlov til deling.I en situation, hvor forældrene opretholder det nuværende fravær i forbindelse medfødslen, vil det effektive arbejdsudbud være uændret, og Finansministeriet har påden baggrund beregnet, at den offentlige saldo vil styrkes med 1,8 mia. kr. efterskat og tilbageløb via afgiftssystemet. Besparelsen dækker over mindreudgifter tilbarselsdagpenge samt begrænsede merudgifter til øvrige indkomstoverførsler tilpersoner, der ikke var i beskæftigelse før deres orlov.I en situation, hvor forældrene reducerer deres samlede fravær i forbindelse medfødslen til maksimalt 26 uger, har Finansministeriet beregnet, at det effektive ar-bejdsudbud vil blive styrket med i størrelsesordenen 18.000 helårspersoner og denoffentlige saldo vil blive styrket med 5,0 mia. kr. efter skat og tilbageløb via af-giftssystemet,jf. tabel 1.Beregningerne tager ikke højde for eventuelle offentligemerudgifter, eksempelvis som følge af øget brug af dagtilbud.Tabel 1Halvering af barselsdagpengeperioden

Effektiv arbejdsudbudseffekt,

helårspersoner

Uændret barselsfravær

Reduceret barselsfravær til maksimalt 26 uger

018.000

Samlet styrkelse af den offentlige

saldo (efter skat og tilbageløb via

afgiftssystemet), mia. kr. (2013-pl)

1,85,0
Anm.: Beregningerne tager udgangspunkt i børn født i 2010 og afholdelsen af orlov med barselsdagpenge i2010 og 2011 på baggrund af Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM. Der er i skønnetikke medtaget konsekvenser ved eventuelt ændret brug af dagtilbud.Kilde: Finansministeriet.
De to beregninger i tabellen illustrerer yderpunkterne for de økonomiske og ad-færdsmæssige konsekvenser af den foreslåede halvering af retten til orlov med bar-selsdagpenge under de givne forudsætninger. Den reelle effekt vil afhænge af,hvordan den enkelte familie rent faktisk reagerer på den reducerede ret til barsels-dagpenge.I den forbindelse bemærkes det, at overenskomsterne for mange forældre til sam-men giver ret til hel eller delvis løn under barsel i mere end 6 uger af forældreor-lovsperioden. Det er dog en forudsætning i overenskomsterne, for at få løn underbarsel, at virksomheden kan få udbetalt refusion fra det offentlige svarende til bar-selsdagpenge. Det er uvist, hvordan overenskomsterne eventuelt vil påvirkes af enreduktion i retten til barselsdagpenge og endvidere uvist, hvordan det i givet faldvil påvirke forældrenes beslutning om barselsfravær. Forslaget kan således potenti-elt indebære øgede omkostninger for erhvervslivet.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2