Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Sagsnr.2013-04914Doknr.61349Dato15-02-2013
FolketingetsFinansudvalg har d.25.01.2013 stillet følgende spørgsmål nr. 179(alm.del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Leif Mikkelsen (LA).Spørgsmålnr. 179:”Vil ministeren på baggrund af Eurostat Labour costsurvey 2008, fremskrevetmed ændringer i Eurostats laborcostindex og korrigeret for ændringer i nationalevalutakurser i EU-lande uden for euroen, oplyse de gennemsnitlige arbejdsomkostnin-ger i EU-landene i transportbranchen i 2011?”Svar:I Eurostats labourcostsurvey 2008 og labourcostindex er opgivet medarbejderomkost-ninger for virksomheder inden for transport- og lagerbranchen under ét. Der er foreta-get en fremskrivning for denne branche ud fra de af spørgeren angivne retningslinjer,jf. tabel 1,som viser de gennemsnitlige samlede arbejdsomkostninger pr. time og årfor en gennemsnitlig medarbejder inden for transport- og lagerbranchen i 2011 opgjorti danske kroner.De samlede medarbejderomkostninger pr. time vurderes at være det mest retvisendegrundlag for sammenligning af virksomhedernes medarbejderomkostninger på tværsaf lande.Der tages forbehold for fremskrivningsmetoden, som er angivet af spørgeren. Der erblandt andet forskel på de omkostningselementer, der indgår i de to statistikker.Fxindgåromkostningselementerneerhvervsuddannelse (”vocational training”) samtan-dreudgifter (”other expenditure such as recruitment costs and working clothes expend-iture”) ilabour cost survey, men de indgårikkeilabour cost index. Derudover omfatterlabourcostindex alle virksomheder, mens labourcostsurvey kun omfatter virksomhedermed 10 eller flere ansatte. Eurostats labourcostindex er alene opgjort pr. time, ogfremskrivningen af opgørelsen i Eurostats labourcostsurvey 2008 af niveauet for med-arbejderomkostningerne både pr. time og pr. år er baseret herpå. En survey-opgørelse af niveauet for de samlede medarbejderomkostninger i 2011 kan – og vilformentlig – afvige fra en fremskrivning a la ovennævnte som følge af bl.a. populati-onsforskydninger over tid.Det bemærkes desuden, at udsving i valutakursen kan have væsentlig betydning forniveauet af de samlede medarbejderomkostninger opgjort i danske kroner for ikke-eurolande i et bestemt år.
Tabel 1Samlede medarbejderomkostninger for en gennemsnitlig medarbejder inden for transport- og lagerbran-chen (2011, DKK)Pr. timeBelgienBulgarienCypernDanmarkEnglandEstlandFinlandFrankrigGrækenlandHollandIrlandItalienLetlandLitauenLuxembourgMaltaPolenPortugalRumænienSlovakietSlovenienSpanienSverigeTjekkietTysklandUngarnØstrig26230133289159562022341472131931854848224985712242571091582347518562207År412.48753.262241.617482.757352.098101.643322.918370.853291.100399.984362.141311.47788.58885.298413.893195.264100.109218.44177.41399.042185.147279.683392.936129.014311.221108.911388.481
Anm.: Tal for samlede medarbejderomkostninger for en gennemsnitlig medarbejder inden for transport- og lager-branchen pr. time og år fra Eurostats ”labourcostsurvey” fra 2008 er fremskrevet med udviklingen i Euro-stats ”labourcostindex” for 2009-11 og omregnet til danske kroner for 2011.Kilde: Eurostat.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
2