Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
1209834_0001.png
1209834_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren30. januar 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 175 (Alm. del) af 21.januar 2013 stillet efter ønske fra Martin Geertsen (V)

Spørgsmål

Ministeren bedes i forlængelse af sin pressemeddelelse af 6. oktober 2011om regler for ansættelse og aflønning af særlige rådgivere, redegøre for reglernefor ansættelse af særlige rådgivere, herunder særligt reglerne for antalletaf rådgivere i hvert ministerium samt oplyse, hvor reglerne er fastsat.

Svar

De nuværende retningslinjer vedrørende ansættelse af særlige rådgivere er baseretpå anbefalingerne i betænkning nr. 1443/2004 om embedsmænds rådgivning ogbistand, der blev afgivet af Udvalget om embedsmænds rådgivning og bistand tilregeringen og dens ministre. Både den tidligere og den nuværende regering har ta-get betænkningen til efterretning.Af betænkningen fremgår (s. 185), at udvalget anbefaler, at antallet af særlige råd-givere pr. minister fortsat bør være yderst begrænset, og ikke bør overstige to tiltre.Derudover følger det af betænkning nr. 1443/2004 blandt andet, at de særligerådgivere bør ansættes i ministersekretariatet eller dertil knyttede stabsfunktioner,men uden instruktionsbeføjelse over for det almindelige embedsværk i linjen (s.187-188). Dog kan det være velbegrundet, at en særlig rådgiver, der fungerer somministerens pressechef, kan have et fagligt ledelsesansvar i relation til eventuelleøvrige sagsbehandlere eller sekretærer, som er beskæftiget med presseopgaver iministersekretariatet.Det er et særligt definerende træk ved særlige rådgivere, at deres ansættelse i mini-sterierne er knyttet til ministeren og dennes funktionsperiode. Den særlige rådgi-vers ansættelse ophører således samtidig med ministerens fratræden fra ministeri-et. Ansættelsesforholdet ophører ligeledes ved udskrivelse af folketingsvalg. Fi-nansministeriet har på baggrund af anbefalingerne i betænkning nr. 1443/2004udarbejdet en standardkontrakt for særlige rådgivere. Standardkontrakten, samtFinansministeriets tilhørende vejledning vedrørende ansættelsesforhold for særligerådgivere (seneste version 26. august 2011) kan findes på Moderniseringsstyrelsenshjemmeside.
Side 2 af 2
Betænkningen indeholder ikke anbefalinger vedrørende aflønning af særlige rådgi-vere.I forbindelse med regeringsdannelsen i oktober 2011 udmeldte statsministerennogle supplerende retningslinjer for ansættelsen af særlige rådgivere. Retningslin-jerne blev offentliggjort på Finansministeriets hjemmeside den 6. oktober 2011.Ifølge retningslinjerne kan flertallet af ministrene (14) maksimalt ansætte én særligrådgiver. En række ministre (9), der er medlem af regeringens koordinationsudvalgeller regeringens økonomiudvalg med ekstra koordinerende opgaver, kan maksi-malt ansætte to særlige rådgivere.Derudover indførtes maksimumsrammer for de særlige rådgiveres løn. Flertallet afrådgivere kan således modtage op til maksimalt 75 procent af ministerens lønni-veau, mens rådgivere for ministre, der er med i regeringens koordinationsudvalgeller regeringens økonomiudvalg, kan modtage op til 85 procent af ministerensløn. Det forudsættes i alle tilfælde, at de enkelte ministerier foretager en konkretvurdering af den enkelte rådgivers uddannelse, erfaring og øvrige kvalifikationer iforhold til kravene i stillingen og vilkårene i øvrigt.Det bemærkes i øvrigt, at regeringen som opfølgning på Folketingets vedtagelseV11 af 14. december 2011, i april 2012 har nedsat et sagkyndigt udvalg, der skalforetage en analyse og vurdere behovet for at præcisere de gældende regler og ret-ningslinjer vedrørende særlige rådgivere. Udvalget forventer at afslutte arbejdet iforåret 2013.Med venlig hilsenBjarne Corydon