Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
1209546_0001.png
1209546_0002.png
1209546_0003.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Finansudvalget har i brev af 14. januar 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 147(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra FlemmingDamgaard Larsen (V).
30. januar 2013J.nr. 2013-0000991

Spørgsmål nr. 147:

”Vil ministeren oplyse, hvilke overførselsindkomsttyper kommunerne udbetaler,hvis tildeling er baseret på et skøn foretaget af kommunen?”

Endeligt svar:

For så vidt angår Beskæftigelsesministeriets område har Arbejdsmarkedsstyrelsenoplyst mig om, at tildelingen af følgende ydelser er baseret på et skøn foretaget afkommunen:Kontanthjælp
Det er en betingelse for at få hjælpen, at ansøgeren har været ude for ændringer isine forhold, fx i form af sygdom, arbejdsløshed eller samlivsophør. Ændringerneskal have bevirket, at ansøgeren ikke har mulighed for at skaffe det nødvendige tilsin egen eller familiens forsørgelse, og at behovet for forsørgelse ikke kan dækkesgennem andre ydelser. Kommune skal foretage en samlet individuel bedømmelseaf ansøgerens forhold for at se, om ændringen i ansøgerens personlige forhold kanbegrunde hjælp.Særlig støtte
Den særlige støtte er en hjælp til personer, som har været ude for ændringer i deresforhold, og som har så høje boligudgifter og/eller så mange børn, at de med deresnuværende indtægter ikke kan forventes selv at kunne betale alle deres boligudgif-ter.Inden kommunen giver støtte, skal det undersøges, om der kan skaffes en rimelig,billigere bolig. Hvis boligudgiften efter en samlet bedømmelse af familiens størrel-se og forhold skønnes at være for høj, og der kan fremskaffes en rimelig og billige-re bolig, udgør nettoudgifterne til denne grundlaget for beregning af den særligestøtte.Revalideringsydelse, ledighedsydelse eller ressourceforløbsydelse
Revalideringsydelse, ledighedsydelse eller ressourceforløbsydelse udbetales afkommunen til personer, som er visiteret til henholdsvis revalidering, personer der
er visiteret til fleksjob, men endnu ikke er ansat i fleksjob eller til personer, der ervisiteret til ressourceforløb.For disse tre ydelser gør sig gældende, at udbetalingen af ydelsen er en følge af, ompersonen visiteres til revalidering, fleksjob eller ressourceforløb. Det vil sige, atkommunens skøn ligger forud for visitationen, hvor kommunen skal vurdere, ompersonen er omfattet af reglerne og dermed er berettiget til enten revalidering,fleksjob eller ressourceforløb. Det er således visitationen, der er baseret på en kon-kret vurdering og ikke udbetalingen af ydelsen.Sygedagpenge
Retten til sygedagpenge er betinget af, at personen er uarbejdsdygtig på grund afegen sygdom. Kommunens afgørelse af, om personen er uarbejdsdygtig, sker pågrundlag af en samlet vurdering af sygdommen og dens indvirkning på den syge-meldtes arbejdsevne.Barseldagpenge
Udbetalingen af barseldagpenge er fra 1. december 2012 overgået til UdbetalingDanmark, idet langt hovedparten af alle barseldagpengesager kan udbetales påbaggrund af objektive kriterier.Ydelser på social- og integrationsområdet
Social- og Integrationsministeriet har for så vidt angår ministeriets område oplystmig om, at de fleste overførselsindkomster, som udbetales på Social- og Integrati-onsministeriets område, udbetales på baggrund af relativt objektive kriterier.Social- og Integrationsministeriet henviser i den forbindelse til opgavefordelingenmellem kommunerne og Udbetaling Danmark, hvor Udbetaling Danmark fremoverskal varetage udbetalingen af ydelser, der udbetales på baggrund af objektive krite-rier. Det gælder bl.a. udbetaling af familieydelser, som overgik fra kommunerne tilUdbetaling Danmark d. 1. oktober 2012 og udbetaling af folkepension og førtids-pension samt boligstøtte, som overgår til Udbetaling Danmark d. 1. marts 2013.Kommunerne skal fortsat varetage opgaverne vedrørende tilkendelse og frakendel-se af førtidspension samt udbetale visse tillæg, der involverer et skøn ved tildelin-gen. Det gælder følgende:Udvidet helbredstillæg og personligt tillæg for folkepensionister og førtidspen-sionister på den gamle ordning (efter reglerne fra før 2003). Ved tilkendelse afudvidet helbredstillæg skal kommunen bl.a. vurdere, om udgiften er nødvendig.Ved tilkendelse af personligt tillæg skal kommunen foretage en konkret og in-dividuel vurdering af pensionistens økonomiske forhold.
2
For andre personer med behov for hjælp i særlige tilfælde, herunder kontant-hjælpsmodtagere og førtidspensionister efter reglerne fra 2003, yder kommunen ef-ter lov om aktiv socialpolitik følgende:Hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter, hjælp til udsættelsestruede lejere,hjælp til sygebehandling, medicin mv. og tandpleje, særlig hjælp vedrørendebørn, hjælp til flygtninge samt efterlevelseshjælp. Kommunen skal i disse til-fælde bl.a. vurdere, om hjælpen er nødvendig, og om ansøgeren selv har mulig-hed for at afholde udgiften. Det nye tilskud til tandpleje til personer, som mod-tager ydelser efter lov om aktiv socialpolitik svarende til kontanthjælpsniveauog hjælp til efterlevende er rettighedsbaseret hhv. på baggrund af ansøgerensforsørgelsesgrundlag og indtægt.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
3