Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del
Offentligt
1207137_0001.png
1207137_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
22. januar 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 143 (Alm. del – §7) af 9.januar 2013Spørgsmål
Vil ministeren oplyse den samlede årlige effekt på de offentlige finanser, hvis enindustriarbejder bliver afskediget og i stedet modtager dagpenge eller kontant-hjælp?Svar
Når personer overgår fra beskæftigelse til ledighed svækkes de offentlige finansersom følge af øgede udgifter til overførselsindkomst samt lavere skatteindtægter.Hertil kommer lavere indtægter fra afgifter mv., der følger af et lavere rådigheds-beløb ved overførselsindkomst.Svækkelsen af de offentlige finanser afhænger af niveauet for overførselsindkomst,herunder supplerende ydelser, fx boligstøtte og tilskud til nedsat daginstitutions-betaling mv., samt af niveauet for lønindkomst mv. Fx vil bidraget til svækkelse afde offentlige finanser være mindre – alt andet lige – hvis overførselsindkomsteneller lønindkomsten er lavere.Det fremgår af svar på Finansudvalgsspørgsmål nr. 47 af 19. november 2012, atden gennemsnitlige månedsløn i 2010 for en industriarbejder i Danmark udgør33.853 kr. før skat, svarende til årligt godt 406.200 kr. før skat i 2010. Fremskrevettil 2013-niveau kan årslønnen opgøres til omkring 423.500 kr.1Når en person med en således opgjort lønindkomst overgår til dagpenge, svækkesde offentlige finanser årligt med godt 330.000 kr. i 2013-niveau,jf. tabel 1.Svæk-kelsen består af øgede offentlige udgifter til overførselsindkomst, som regnet eftertilbageløb af skat og afgifter mv. udgør godt 110.000 kr., samt mindreindtægter fraskat og afgifter mv. af lønindkomst på knap 225.000 kr. Ved et lavere niveau foroverførselsindkomst reduceres svækkelsen af de offentlige finanser og kan vedkontanthjælp udgøre knap 295.000 kr. årligt i 2013-niveau.Der er i beregningen taget udgangspunkt i den varige virkning af overgang fra be-skæftigelse til ledighed, som fx ved tiltag, der øger den strukturelle ledighed. På1
Fremskrevet til 2013 med stigningen i årslønnen for arbejdere med udgangspunkt i Økonomisk redegørelse, december2012.
Side 2 af 2
kort sigt kan virkningen være anderledes, fx fordi virksomhedens overskud påkort sigt øges, når den ikke længere skal afholde lønudgiften på ca. 423.500 kr. Enbeskatning af dette overskud (fx selskabsskat på 25 pct.) vil reducere den opgjortesvækkelse af de offentlige finanser.I forhold til kortsigtsvirkninger bemærkes i øvrigt, at Danmark har et fleksibeltarbejdsmarked, hvor en betydelig andel af nyledige – også under svage konjunk-turforløb – finder beskæftigelse igen inden for en kortere periode.Tabel 1

Svækkelse af de offentlige finanser ved overgang fra lønindkomst til overførselsindkomst, 2013-niveau

Overgår til kontanthjælp

Kr.Sats for overførselsindkomst- Skat og afgifter mv. herafA. Merudgift til overførselsindkomst efter skat og afgifter126.000-53.45072.550

Overgår til dagpenge

Kr.208.260-98.200110.100
BruttolønindkomstB. Mindreindtægt fra skat og afgifter mv. af lønindkomst
423.500222.400
423.500223.700

C. Svækkelse af de offentlige finanser (A+B)

294.950

333.800

Anm.: Beregningen tager udgangspunkt i en gennemsnitlig løn for industriarbejdere i 2010, som er fremskrevetfra 2010 til 2013 med udviklingen i årsløn for arbejdere fra Økonomisk redegørelse, december 2012. Derer i beregningen ikke er taget hensyn til evt. sammenhæng mellem lønniveau og risiko for ledighed mv. Forkontanthjælp er anvendt den maksimale kontanthjælp til enlige ikke-forsørgere fyldt 25 år. Det er forudsat,at personen, der modtager dagpenge ved ledighed har årlige udgifter til a-kasse på knap 5.250 kr. Der ergenerelt tale om et forsimplet regnestykke, hvor der er set bort supplerende ydelser, herunder fx boligstøt-te, og hvor der ikke er taget højde for virkninger af transportafstand, pensionsopsparing, eventuelt efter-lønsbidrag mv. samt afledte virkninger på selskabsskatteprovenu. Pga. afrunding kan totalen afvige frasummen af de enkelte elementer.Kilde: Egne beregninger på baggrund af svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 47 af 19. november 2012 og øko-nomisk redegørelse, december 2012.
Den beregnede svækkelse af de offentlige finanser ved overgang fra beskæftigelsetil overførselsindkomst for industriarbejdere kan ikke anvendes generelt for alleindustriarbejdere, der faktisk eller hypotetisk overgår fra beskæftigelse til overfør-selsindkomst. Svækkelsen afhænger af individuelle forhold, herunder lønindkomst,samlivsforhold og boligforhold mv.Med venlig hilsenBjarne Corydon